/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
16 eller 20 m/m plexrør til gulvvarme ?
Fra : cccf
Vist : 8657 gange
100 point
Dato : 19-01-12 13:47

Hvad for en størrelse plexrør skal jeg bruge til min udestue på 15 kvardratmeter.
jeg kan se der findes både 16 og 20 M/M. ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-01-12 15:26

du kan fint bruge en 16 mm til 15 m2 - det er også lidt lettere at få bøjet rundt - iøvrigt gøres det bedst og mest jævnt ved at fastgøre det med de specielle plastafstandsstykker til et udlagt rionet -
på den måde får du nemmest en ensartet afstand både imellem rørene og til overkant færdigt gulv -

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 19-01-12 16:27

De skal lægges på strøer med 150m/m isolering.
Skal jeg bruge varmefordelerplader.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-01-12 17:29

hvis du skal bruge varmefordelingsplader, skal du bruge 20 mm pexrør.
og husk at læse læggevejledningen der følger med fordelingspladerne. det er ret vigtigt at du gør det rigtigt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-01-12 17:44

klart forbedring at bruge varmefordelingsplader og at det så skal være 20 mm. rør.

Og som trimare46 siger så er lægge metoden vigtig for at søre for bedst fordeling af rør. Man skal altså ikke lægge at det første på rullen i en ende og så resten i den anden. Så vil der være meget varmeforskel. Det kommmer selvfølgelig an på hvor lang en spiral du lægger.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 19-01-12 19:28

Kender ikke lige til det med varmefordelingsplader, men da jeg skulle lægge varme i gulvet (beton) i vores stuehus, skulle jeg lægge fremledningen (= den første sløjfe set fra blandesløjfen) langs de koldeste vægge, altså ydervæggene, og så lægge sløjferne så jeg kom længere og længere ind i rummene, så jeg til sidst havde retur'en liggende midt i huset ved de varmeste indervægge.
Dette er så gjort, og jeg må sige ... det virker sq.
Vi har en rigtig god varmefordeling med et jævnt varmt gulv - det hjælper selvfølgeligt også lidt, hvis pumpen magter at flytte vand nok, så det vand der kører rundt i gulvet ikke taber mere end 4-5 grader på turen rundt i slangerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-01-12 20:04

Plexrør kan du sikkert ikke få. Brug pexrør i stedet. Det er en forkortelse af krydsbunden polyethylen.
pe for polyethylen og x for krydset.

Husk at det skal være den ilttætte type til centralvarmesystem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-01-12 20:12

varmefordelings plader er alu plader med spor til pex rør. Det brugetr man til at lægge under trægulve for at fordele varmen godt. Træ er jo i sig selv ikke varme ledende så hvis man ikke bruger dem vil man kunne fornemme forskel på hvor rør ligger og ikke ligger.

Det bruges ikke til beton gulve.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 20-01-12 09:55

Jeg læser at 20m/m alt andet lige vil være det bedste.
Jeg tror jeg vil bruge 20 M/M pexrør.
Bruge varmefordelingsplade på forskallingsbrædder.
Og isolere med 150 m/m.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 20-01-12 12:05

Nu er jeg kommet i tvivl med hensyn til 20m/m pexrøret, da jeg har læst at det er meget stift og besværligt at lægge.?
Er der nogen der har en kommentar til det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-01-12 13:46

Både 15mm og 20 mm PeX-rør er stive, så der skal bruges en varmepistol og en bukkelære i begge tilfælde.
vh
pbp

Bukkelære laves fx af spånplade i rørets tykkelse, og man stifter et bræt eller krydfiner eller anden plade på begge sider. Røret varmes op i hele bukningens længde (pi * radius + et par centimeter eller fem. Når hele længden er blevet næsten klar i stedet for mælkeagtig, lægger man det ned i læren og bukker det - og holder det fast i stilling i skrækkelig lang tid!! Forbered eventuelt et par sandsække eller lignende til at holde stillingen mens du snupper en kop te eller kaffe. Når du tror, det er færdigt, så vent lige så lang tid. Det tager endnu længere at køle af end at varme op - og øv dig på en stump rør eller to inden du går i gang med det store stykke.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 20-01-12 14:08

Det lyder som en god ide pbp_et
Kunne man ikke også forestille sig at det ville være en fordel at rulle slangen ud for at tage spændingen?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-01-12 14:59

Det hjælper ikke en skid! Det skal tvinges. Og pas på med varmepistolen: Bliver man for utålmodig, risikerer man at brænde plasten.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-01-12 16:13

Jeg har lagt mange gulvspiraler og har aldrig brugt varmepistol. Hvis man døjer med at få den rigtige facon på svinget kan man købe nogle hjælpe vinkler der kan holde røret i den facon det skal have.

Men jeg vil hellere springe over hver anden og køre fx fra udvendig og i cirkler ind mod midten, hvor du lader hver anden streng være. Når du kommer til midten kører du ud af igen og ender det samme sted hvor du startede.
Nu har du fordel varmen optimalt i rummet for fremløb og retur er ligeligt fordelt.
Jeg skal se om jeg kan læave eller finde en princip skitse til dig.

Eller er din
Citat
Jeg læser at 20m/m alt andet lige vil være det bedste.
Jeg tror jeg vil bruge 20 M/M pexrør.
Bruge varmefordelingsplade på forskallingsbrædder.
Og isolere med 150 m/m.

korrekt

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 20-01-12 17:14

Go ide Fijala.
Jeg ville blive meget glad med en skitse.
Der er plads til 9 riller på mit gulv med en længte på 5 mtr.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-01-12 17:27

http://www.xl-byg.dk/Gulvvarme-101.aspx

her er en guide

Jeg tegner også lige en selv og uploader her til

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-01-12 17:41

Hvor kommer dine rør ind henne i forhold til rummet. På det lille gulv her kan det ikke svare sig at køre udefra og ind til midten og så ud igen. Der er vejledningen fra XL Byg god. Og her ville jeg også vækge 16 mm rør

Jeg har også fundet noget andet. Hvor langt er du med gulvet og hvad skal du have på bagefter. En spånplade måske.

Se her alt i en. Dog kun til 16 mm rør.
Plader inkl spor og fordelings indlagt.
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-NeoTherm--NeoTherm(R)-lige-sporplade-trae-331357.html
og til enderne hvor du svinger
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-NeoTherm--NeoTherm(R)-vendeplade-trae-331360.html

Det er sgu da ment

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 20-01-12 17:45

Jeg er ikke startet endnu, men har købt plankegulv. massiv fyr 20m/m X 114

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 20-01-12 17:46

Jeg vil lægge varmefordelingsplader på forskalning.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-01-12 18:22

Så er det blot at vælge her i mellem disse varmefordelingsplader.

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Varmefordelingsplader.html

hjemmelavet (fijala) læggevejledning (hold kæft hvor var det svært at tegne)

http://www.gratisimage.dk/image-D3E0_4F19A312.jpg

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-01-12 18:33

Vær opmærksom på at fyr gulv gerne vil give sig en del. Men hvis du læger det inde tørt og plasticken er åbnet og lader dem ligge i lang tid så tilpaser de sig til rum temperaturen og vil ikke "sprække" så meget.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 21-01-12 09:27

Tak for tegningen Fijala.
Mit rum er på 15 m2 5X3 mtr.
Ville du så nøjes med 16m/m rør ?
Ville det ikke være en god ide at lime i not. for at undgå sprækker. ?
Mit træ ligger indedørs og er pakket ud.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-12 15:23

Med 15m² så ville jeg vælge 20 mm, men det er ikke et must. HVis der er 200 mm midt midt hver sløjfe så er 16 mm nok, men er du oppe i 300 mm så skal du i 20 mm.

Lime i feder og not, det er ikke sikkert det virke og kan holde det. Men jeg ville alligevel gøre det for du forsejler alligevel lidt bedre. Men sprækkerne vil du få aligevel for fyrt træ vil arbejde forskelligt om sommeren og om vinteren. Men des længere du har gulvet til at ligge i stuetemperatur des bedre for så er restfugtigheden så lav som muligt og du kan lettere undgå sprækker. (selvom sprækker nu også kan have en vis charme)

Jeg har trægulv i hele huset, lidt forskelligt alt efter hvor det er og hvor gammelt det er.
Fx har jeg et massivt bøgeparket i et gl. soveværelse der vender ud mod øst. Det skal siges at på øst siden er der træer hele vejen, der skærmer af mod en kæmpe dal (fredet område) og de må ikke fjernes. Sent efterår og tidlig vinter så udvider gulvet sig så meget at det næsten buler op på midten, men det sidst på vinteren og til og med udgangen af sommer er lige ved at blive for lille til at fodlisten kan dække. Jeg har for at "skjule" det sat en lille trekant list uden på fodlisten så ses det ikke alligevel. Men det tog alligevel lige et par år med at finde størrelsen på gulvet. Jeg har efter det første år da det udvidede sig, demonteret forlisten og med stemmejern fået lavet plads til det. Det var helt ude i mod væggen i begge sider. Da jeg så havde fået lavet plads til det og sommeren kom blev det så for smalt og man kunne se sprækker ved fodlisten.

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 23-01-12 09:10

Tak for svaret Fijala.