/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træ/alu eller træ vinduer
Fra : jorael
Vist : 2540 gange
200 point
Dato : 17-01-12 10:57

Kan man roligt skifte til træ/alu frem for træ - eller er der andre ulemper end vanskeligheden ved at skifte farve på træ/alu? Tidligere havde især ét bestemt fabrikat af træ/alu ry for visse ulemper.
Min begrundelse for at tænke på alu/træ er, at jeg ikke vil male vinduer jævntligt på et sted, hvor vinduerne er særlig udsat for både sol, vind og regn. De sagkyndige har flere meninger; en del sværger til "koblede" vinduer af træ. Er det smag og opfattelser (religion) som så meget andet af den slags?
Kan man visuelt se nævneværdig forskel på træ/alu og træ?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 17-01-12 11:06

Træ/ Alu har kun en enkelt ulempe, og det er at de er noget dyrer

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-01-12 11:26

Træ/alu ville jeg ikke være i tvivl om var godt. Netop pga. lille vedligeholdelse, -og jeg har aldrig hørt om problemer.
Der er altid plus og minus ved ethvert produkt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-01-12 11:38

Aluen kan du ikke selv male. Farveskift er umuligt.
om 40 år når malingen er nednbrudt .cil du have et problem.

Jeg har selv træ alu på den ene side af huset.
Det ses kun som alu når man er tæt på. Jeg synes det er pænere end rent træ. Men det er da en smagssag.

Accepteret svar
Fra : Walteren

Modtaget 200 point
Dato : 17-01-12 15:12

Der findes to slags træ/alu. Nogen med trækarm og aluramme, som f. eks velfac. Det er det agreste lort, for aluen er en frygtelig kuldebro. Så er der den model, hvor hele vinduet er lavet af træ og så sidder der alulister på. Samme princiop som velux tagvinduer. De dur.

Alle termovinduer i træ er udsatte for råd. Dimensionerne på rammerne er så store, at de ikke tørrer ordentligt ud. Koblede rammer kan laves spinklere og holder meget bedre, fordi de ikke er konstyant opfugtede.

Mht varmetab, skal du være opmærksom på at det er hele vinduets varmetab, der er interessaant for dig. Mange termovinduesfabrikanter reklamerer med rudens varmetab, og isoleret set er det tefmmelig uinterssant, og ihvertfald ike vindfuesfabrikantens fortjeneste.

Det mindste varmetab får du med forsatsruder, for der idolerer du også karm og ruder. Det er så lidt bøvlet, fordi de åbner indad. Koblede ruder er også gode, men det er maginalt sammenholdt med termoruder, og de er rigtig ufede at pudse.

Energiglas er rigtig gode uanset hvad du vælger. Enddeer du med termo, skal du vælge glas med varm kant.

Taler vi sprossevinduer er termo helt udelukket: Varmetabet er stort, lysindfaldet begrænset meget, og det ser rædderligt ud.

Vær opmærksom på at visse egendomme og kvarterer er underlagt bevaringsbestemmelser, der har indflydelse på hvad du må vølge af vinduer. Ejerforeningen har også begrænsninger.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-01-12 16:18

Jeg vil tilføje, at du skal også se efter hvilken slags træ rammerne er lavet af. Det vigtigt, at rammerne er lavet af kernetræ; hvis de er det, vil fabrikanten også nævne det i sit opslag fodi træet holder bedre i længden og rådner ikke så meget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-01-12 20:11

du kan roligt købe træ-alu vinduer. de er meget lidt dyrere end trævinduer. men som allerede er skrevet her i tråden. hold dig fra velfac.
jeg kan anbefale krone vinduer hvis det udelukkende er kvaliteten der tæller, og kipa vinduer hvis det skal være til en fornuftig pris.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-12 22:00

Hvis du har vinduer med rammer af ordentligt fyrretræ, og de ser herrens ud, så reparer dem og forsyn dem om nødvendigt med forsatsrude. Og så få dem holdt med rigtig oliemaling, ikke med alkyd eller (gys) akryl.
vh
pbp

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 18-01-12 08:20

Til pbp. Ja, det er meget gamle dannebrogsvinduer, der er tale om. For alt for få år siden undersøgte jeg, hvilken behandling og maling mine gamle vinduer skal have. Efter at have lyttet til mange meninger og i en tilstand af totalforvirring valgte jeg efter svigerfaders råd en terpentinbaseret maling. Rensning af vinduerne (karme og rammer) og maling var et KÆMPE arbejde, og nu ser vinduerne igen herrens ud. Jeg har fået nok, for det morer mig rent ud sagt ikke - og at ofre kr 10.000 på renovering pr vindue er jeg også lidt tøvende med. Hvis renovering bliver vejen, vil jeg trods alle indvendinger hælde mest til linoliemaling, for det har jeg faktisk gode erfaringer med andre steder fra.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-01-12 22:06

det bedste tilbud på markedet lige nu er JNA.dk vinduer de giver en god rabat på træ/alu vinduer har lige bestilt for ca 30.000 kr andre anerkendte leverandøre er ca 10-12.000 kr dyrer for det samme.

per

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 23-01-12 12:19

Hej Jorael.

Rationel vinduer.
Aluen er monteret på nogle plastclips, så det er muligt at udskifte aluen, hvis der er behov dette på et tidspunkt.

Hvis der er tale om modellen PATUS+, er lidt mere arbejdskrævende, fordi der topforseglet i stedet for at bruge tætningsliste.

Hilsen Carner.

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 26-01-12 11:10

Hej Jorael

Jeg ville helt klart rådgive dig til at tage ind til dit lokale byggemarked og se forskellen med dine egne øjne. Jo man kan godt se en forskel når du er tæt på, men på afstand er det relativ begrænset, da Rationel bl.a. lader deres alu (hvid) i farve og glans tilsvarende hvidmalet træ.

Alu. kontra træ er der idag næsten ingen ulemper. Der dannes ikke kuldebroer osv. som man før har hørt om pga. alu'en, så du får i bund og grund et bere produkt ved træ/alu da du ikke skal bruge den mængde tid og penge på vedligeholdelse. Det eneste men er dog, special farverne på alu kan ikke plet-males repareres på samme måde som trævinduerne kan. Dog kan alurammen dog bestilles hjem og skiftes som Carner rigtig nok siger.

9 ud af 10 gange sælger jeg træ/alu til mine kunder netop af disse grunde. Inde på rationels hjemmeside kan du se hvor der er udstilling tættest på. Det kunne du evt. drage nytte af.

Håber det kunne bruges, ellers skriv igen :)

mvh.
Alex S. Hansen - Byggerådgiver og Trælast sælger

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-01-12 12:27

Du smider guld ud og får aluminium i stedet. Hvis du absolut vil af med de gamle vinduer - hvor i landet bor du? I rimelig afstand fra København vil jeg gerne demontere dine gl. vinduer og bortfjerne dem.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Walteren

Dato : 26-01-12 13:13

Sjov ting det med vinduer og huse. Folk smider rask væk nye vinduer i der ikke passer, fordi de mener det er mere praktisk - uanset at de gamle vinduer er af stor betydning for husets fremtræden. Men de samme mennesker kunne ikke finde på at sætte forkromede ben på deres gamle mahognispisebord, selvom de oprindelige ben bliver ridsede af fodtøj, og der lægger sig støv i udskæringerne.

Godt initiativ pbh.

Jorasel, er vi på Fyn jeg godt lægge vejen forbi og lægge et par interessetimer. Læg evt et par billeder ud af huset, så kan vi klare en del pr. mail.

VH Walteren

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-01-12 14:07

Jeg er osse meget interesseret i billeder af vinduerne

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 01-03-12 15:13

Lige et tillægsspørgsmål - som kan besvares helt uden ansvar. Hvor stor skal fradraget være, når man efter at have målt vinduesåbningens højde og bredde skal bestille vinduet? Der er tale om et murstenshus fra før år 1900.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-12 15:47

Mit tilbud om at pille dem skånsomt ned står ved magt. Du skal have, så der er plads til 10-15 mm mørtelfuge til alle sider. Alternativt kan du fortælle leverandøren, hvad lysningens bruttomål er; så kan han selv trække de 20-30 mm fra i højde og bredde. Tjek på det skriftlige, at det er sket inden du skriver under/betaler.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 05-05-12 19:06

Tak for svaret Walteren og jer andre for fine svar

Kommentar
Fra : oakmountain

Dato : 18-02-16 13:05

Jeg ville ikke vælge JNA med den erfaring jeg har. Læs hvorfor her -> http://oakmountain.dk/

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 18-02-16 13:52

Oakmountain

Med hensyn til Trustpilot har du så evigt ret, jeg har beklaget mig over autohandler Bergmann Biler i Græsted på grund af levering af nye fælge til min bil, disse var med støbefejl, straks efter klagede Bergmann Biler over mit indlæg og vupti blev det slettet igen af TRUSTPILOT.

Trustpilot er et PLAT firme købt af deres medlemmer samt styret af samme