/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
oprydningsprogram
Fra : willlliam
Vist : 1074 gange
200 point
Dato : 16-01-12 15:33

min PC'er kører langsomt, hænger, " er træt " -
er der forslag til oprydningsprogrammer???
Har set System Mechanics hos Dell til ca 220 kr - nogler erfaringer med dette eller kan du anbefale et andet program?
Er det kompliceret at rydde op på en PC? Mange spørgsmål fra programmet f. eks:
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-01-12 15:42

Prøv at slette midlertidige internetfiler og cookies, det kan nogle gange hjælpe på de underligste ting

Kommentar
Fra : clou

Dato : 16-01-12 15:45

Prøv gratisprogrammet Ccleaner, det er godt - og tilmed så kører det på dansk - hent det evt. her: http://www.piriform.com/ccleaner/download

Clou

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-12 15:48

Du kan også have for mange programmer igang.

Prøv at se på din jobliste - tryk ctrl+alt+delete, så fremkommer den.... luk alt det ned du ikke skal bruge, og den vil sikkert kører hurtigere

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-12 15:55

som allerede nævnt, oprydning med ccleaner

men problemet er jo tit at der starter alt for mange programmer op sammen med computeren.
en nem (og gratis) måde at ordne det på når man ikke er superbruger er at benytte soluto
https://www.soluto.com

der er andre ting der kan få din computer til at være langsom, f.eks forkerte eller manglende drivere og her begyder det at blive svært, jeg har endnu ikke fundet et program der har kunnet klare den slags og jeg har ellers testet mange.

Den ultimative metode til at få computeren til at køre godt er at geninstallere den, intet slår den metode

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 16-01-12 16:55

Et af de programmer som jeg bruger er WISE PC ENGINEER. Det er nemt at bruge.
http://www.wisecleaner.com/download.html
CC-cleaner er også godt, men her skal man værelidt mere forsigtig med at lade det fjerne ting og sager.
Din registreringsdatabase er en af de steder, som kan gøre maskinen sløv. Men der er mange andre muligheder. For er du klar over hvor meget der starter op fra starten af?
Visse programmer der installeres, har det med at rene det for en selvfølge, at de skal stå og køre i baggrunden. Nogle af disse baggrundsprogrammer har det med at stjæle processtid, så det primære program bliver sløvt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-12 16:58

William nu er vi tre, der tror det kan være programmer der kører i baggrunden, så måske du skulle starte ud med at se på din jobliste

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 16-01-12 17:18

Kære venner.
Tak for rådene, helt en novice er jeg dog ikke :)
Har ikke mere end 1 program i jobbasen, men piriform.com gav mere "renheld" i PC eren, og måske en anelse hurtighed, Soluto.com understøtter ikke Windows XP så vidt jeg kunne læse.
Fortsatte forslag er velkomne.
Kan man f. eks selv rydde op i registreringsbasen og i så fald - hvordan?
Mange tak for interessern.
William
S: kører med TDC viruspakke aktiv.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-12 17:27

Citat
The minimum system requirements are as follows:

Operating Systems:
Windows XP (SP2 and above) 32bit / 64bit
Windows Vista 32bit/64bit
Windows 7 32bit/64bit

Soluto kører fint på xp.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-01-12 17:28

Det forslået Wise PC Engineer har flere funktioner, bl.a. oprydningi reg-basen.
Reg-Basen er den der indlæses ved opstart af PC'en. - Døde registreringer, som ikke er blevet fjernet ved afinstallering, samt skadet registreringer, er med til at trække tiden ud før maskinen er køreklar.
Sådanne fejl, bruger processoren meget tid på, før den bliver klar over, at registreringen ikke er gyldig. Jo flere registreringer der fejler, jo flere kopper kaffes tid går der inden den er køreklar.

Soluto kan godt køre i XP, så det er bare at prøve. Jeg bruger den selv en gang imellem.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-12 18:28

Citat
Har ikke mere end 1 program i jobbasen

Du skal kigge i Processer i Joblisten, der er sikker mange du ikke behøver,
brug CCleaner til at Deaktiver dem der ikke er nødvendige.

Citat
Kan man f. eks selv rydde op i registreringsbasen og i så fald - hvordan?

Det vil jeg fraråde, du ender hurtigt med en PC der ikke vil starte!
Brug CCleaner, med grundindstillinger, og lav evt backup af ændringer der bliver foretaget.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-01-12 21:31

Jamen Klaudi dog, tager du ikke en back-up af registreringsdatabasen inden du rydder op????
Det kan man gøre med Wise PC Engineer, så hvis det går gruelig galt, så er der noget at vende tilbage til.
Men man kan roligt cleane det der er markeret med grønt!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-12 22:20

Citat
Jamen Klaudi dog, tager du ikke en back-up af registreringsdatabasen inden du rydder op????

Der må jeg sige nej, det har jeg ikke følt var nødvendigt med CCleaner

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 17-01-12 09:11

Dette her program er altså rigtigt godt og det er gratis
http://iobit.com/advancedsystemcareper.html

Godkendelse af svar
Fra : willlliam

Dato : 17-01-12 11:31

Tak for svaret severino.
Tak til alle andre.