/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Facebook
Fra : granner01
Vist : 845 gange
100 point
Dato : 15-01-12 12:34

Alle jer der er på Facebook, er i klar over at man altid kan finde jer via Google. Jeg har søgt på flere af dem jeg kender IRL og jeg kan komme ind på deres Facebook profil så let som ingenting.

Så bad jeg dem om at logge af Facebook, men det betød ikke noget, så kunne man gå ind på deres profiler via Grupper.

Så hvad mener i om at være udstillet på den måde?

Jeg overvejer selv hvad jeg fremover vil udstille.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 15-01-12 12:44

granner01

Hvis dine venner på FB har tilladt at andre venner skal kunne se profilen, så er det ligegyldigt om de er logget på eller ej.

Selv har jeg kun tilladt at "venner" skal kunne se min profil. Hvis jeg søger på mit navn på google samtidig med at jeg ikke er logget på FB, så kan jeg intet se om min profil.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 15-01-12 12:50

Når jeg søger på mit navn på google, så står der

Citat
No results found for your query. Opret en profil på Facebook or Log på to see the full results.

Vel at mærke, når jeg ikke er logget på FB, men jeg kan da se meget om de personer uanset om det er venner eller ej, hvis de ikke selv i deres profil på FB har tilladt hvem, der må se med.

Sådan har det altid været.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-01-12 12:57

Det er rigtigt hvad du skriver, men hvis du ikke kan finde profilen, så kan du bare finde en anden genvej til Grupper, for så kan du den vej komme ind på de profiler som er i grupperne.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-01-12 14:05

Nu kender jeg jo sjovt nok navnet på min eks-kone og jeg VED hun er på facebook, når jeg søger på hendes navn, findes google rigtig nok hendes profil, men når jeg så klikke på søgeresultatet så kommer jeg ind på facebook og der får jeg af vide at siden ikke findes og det er fordi hun har blokeret mig.

Så granner01 det er et spørgsmål om at man skal sætte sig ind i facebook sikkerheden og vælge hvem der må se hvad. Gør man ikke noget ja så kan alle se det hele.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-01-12 14:17

Jeg har selv sat sikkerheden højt (synes jeg selv) men alligevel kan folk komme ind. Og jeg har søgt på navne jeg ikke er venner med men kan via google og grupper komme ind på deres profil, hvis de ikke har sat deres sikkerhed.

Men det er lige så meget for at advare folk om at de skal ind i indstillinger og sætte deres sikkerhed højt.

Hven gider blive misbrugt når man selv kan begrænse det.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-12 14:24

Citat
Jeg har selv sat sikkerheden højt (synes jeg selv) men alligevel kan folk komme ind.

Det er så bare ikke højt nok

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 15-01-12 14:24

granner01

Der er jo nogle, der på den måde gerne vil have flere "venner" For nogle gælder det om at have så mange "venner" som muligt.

De venner, jeg har er venner, som jeg kender. Deres venner kan intet læse om mig, hvis jeg ikke er ven med dem.

Jeg har også søgt i grupper, der kan mine "ikke venner" heller ikke læse noget om mig.

Det har jeg sørget for i privatindstillinger.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 15-01-12 14:30

Citat
Alle jer der er på Facebook, er i klar over at man altid kan finde jer via Google.

Ja, men ikke alle kan komme ind på profilen, hvis man i privatindstillinger har sørget for sikkerheden.

Som webnoob skriver så kan man også blokere for enkelte brugere på FB.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-12 14:55

Det er et spørgsmål om indstillingerne.

Jeg er på FB, men du vil ikke kunne finde mig via Google

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-12 14:58

Hven gider blive misbrugt når man selv kan begrænse det

Egentlig er det nok at blokerer for sin væg, alle andre oplysninger er jo ligegyldige, så spændende er vi da heller ikke.

Misbrug????

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-01-12 15:19

Citat
Jeg er på FB, men du vil ikke kunne finde mig via Google

Det vil man godt kunne, man kan bare ikke komme ind på din profil.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-12 15:55

Jeg kan nu ikke finde mig selv via Google

Citat
Det vil man godt kunne, man kan bare ikke komme ind på din profil

Og hva' er det så værd??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-01-12 16:17

Aaltså fordi man kan finde dig på google ved en søgning på dit fulde navn, er ikke ens betydende med at man kan komme ind og se din profil på facebook. Google for sine informationer fra en "orm" som fiser rundt på nettet, man kan afvise den "orm" i meta tags på sin hjemmeside, så viser sider ikke bliver indekseret og kan komme med i en google søgning. Det har facebook ikke gjort, denne "orm" ser alt og det komme med i en søgning, men facebook har stadig deres egen sikkerhed som gør at kan ikke kan komme ind og se noget man ikke har adgang til.

Det er lidt det samme som at sætte sig ind i en bil og køre ned af en masse gader, man kan ser husene, lejlighederne og måske ser man også hvem der går ind i hvilke bygninger, men det er jo ikke ens betydende med at man har adgang til deres bygning.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-01-12 16:36

Nordsted1 Jeg har lige fundet dig og din mand via google.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-12 16:38

Granner01.... hvad kan du så se i min profil?? Og nej du må være kommet ind på min profil via min mand??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 20:48

Hvad er det nu med Granner og Nordsteds mand..............................det lyder saftigt og meget spændende..............måske det lige skal kopieres til Tvitter.

I kan ikke finde mig i Fjæsbogen.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-01-12 23:16

Citat
Så hvad mener i om at være udstillet på den måde?

Øh: er det ikke frivilligt at være på den side...
-----
Er der selv, og kan desværre ikke se skønheden i at være der.
Sikkert fordi man ikke er ung mere, og vil dele alt - med alle.
Holder mig til Windows Live, det er lidt mere anonymt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-12 23:37

Eyvind du vil blive slemt skuffet, hvis du først opdagede hvor kedeligt det egenligt er

Citat
Er der selv, og kan desværre ikke se skønheden i at være der.
Sikkert fordi man ikke er ung mere, og vil dele alt - med alle.

Der er vel som sådan heller ikke noget skønhed idet, men jeg er nu glad nok for at være der, men deler bestemt heller ikke alt med alle.... og skriver kun hvad der kan tåle dagens lys. Og så holder jeg mig fra alle app, da jeg ikke gider risikerer at få virus fra de sider.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-01-12 00:29

Nordsted du har så stor sikkerhed at jeg ikke kan se hele din profil.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-12 00:39

Citat
Nordsted du har så stor sikkerhed at jeg ikke kan se hele din profil.

Netop

Jeg frygter hverken Google eller andre, i det hele taget kan jeg ikke se, der er noget af frygte, hvis man bare tænker sig om

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-12 13:27

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-01-12 13:59

Det har du helt ret i Nordsted, men vi er ikke herre over hvad andre firmaer, foreninger, kommuner lægger ud om os. Du står mange steder på nettet og det gør jeg også.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-12 14:03

Ja nordsted1 du har bl.a en bruger på noget der hedder cando.dk og kando.dk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-12 14:06

Citat
Det har du helt ret i Nordsted, men vi er ikke herre over hvad andre firmaer, foreninger, kommuner lægger ud om os.

Ja, det har jeg set, men stadig ikke noget jeg er bekymret over..... men det har ikke noget med FB at gøre,som var det du startede med at skrive

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 16-01-12 14:40

Citat
Dato : 15-01-12 12:57

Det er rigtigt hvad du skriver, men hvis du ikke kan finde profilen, så kan du bare finde en anden genvej til Grupper, for så kan du den vej komme ind på de profiler som er i grupperne.

Som jeg tidligere skrev, så er det op til den enkelte bruger på FB at sikre sig mod "uvedkommen" snagen.

det er også en af grundende til, at jeg her på kandu hedder k1975.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-12 14:49

k1975.... og det er så nemt som at klø sig i nakken, Google eller ej

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 17-01-12 11:54

granner01

Citat
Jeg overvejer selv hvad jeg fremover vil udstille.

Har du så overvejet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-12 12:04

Jeg havde en åben konto hos facebook fordi jeg havde mistet forbindelsen med familien i Australien.

De fandt mig og det gjorde flere tidligere veninder også. Familien i USA er også fundet så nu har jeg nærmest lukket for profilen.

Jeg underviser ældre mennesker i IT og mange af dem har profil på facebook. De skriver med børnebørnene. Men de forstår ikke hvorfor de skal begrænse deres profil og andre igen ved ikke at man let kan finde dem på nettet. Det er en af de ting vi gennemgår på kurserne.

Og en anden ting, mange mennesker forstår tilsyneladende ikke, at det er dumt at skrive på sin profil på facebook at nu rejser vi til udlandet i 3 uger.

Dem ville jeg også gerne råbe op.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-12 12:34

Det er folks tankegang til hvad de skriver på FB, du skal gøre dem opmærksom på....mere end frygten for Google

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-12 13:54

Jeg plejer at skrive til dem når jeg ser det på facebook. For dumt er det.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 15-02-12 19:26

Tak for svaret webnoob.

Så fik vi gjort noget ved sikkerheden.