/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Hjælp til LAN
Fra : Rustica.dk
Vist : 835 gange
500 point
Dato : 15-01-12 08:56

Hejsa Kan-duer.

Jeg vil høre om der er nogen den kan hjælpe mig lidt på vej, med opsætning af trådløs routher.

Opsætning nu:
Modem fra Waoo, med trådløs antene. 192.168.1.1 (Kælder, der ikke kan trække op i stuen)
1: port går til Cisco switch
2: port går til Cisco Routher som kun uddeler, net kabel til Waoo tv/optager boks + netkabel til bærbar.
3: Her vil jeg så gerne have sat en en min anden Cisco routher op så jeg kan have trådløs ned over hele huset.

Spørgsmål. hvordan får jeg opsat den sidste routher, så den bliver en del af mit LAN?
Jeg har trukket et kabel direkte fra Waoo boks til hvor den skal opsættes.
Jeg ville faktisk rigtig godt have at de 2 routhere virkede som 1 routher, sådan at når jeg bevæger mig fra det ene AP til det andet, så skifter den bare selv memmel de 2
(Det kan være der er mere i skal vide, så sig endelig til.

P.S. (Jeg har prøvet at spætte den til med ip: 192.168.1.9, og kablet i port 1 (ikke i internet porten på routheren) men uden det virker)

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, eller bare forstå det jeg har skrevet haha

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-01-12 09:39

Din router 2 skal blot være sat i en vilkårlig LAN port på router 1 (WAN er til den eksterne internetforbindelse )

På router 2 skal WAN porten være til det kabel der kommer din router 1.

****************************
Reset din router 2 så du kommer helt af med gamle forkerte indtastninger.

****************************
Router opsætning.
Nu køre eller følger du din guide / Wizard for af din router 2 og svare på di spørgsmål du bliver stillet. Når du kan komme på nettet via router 2 virker dit net.

Hvis dette ikke virke skal du i dit næste indlæg lige skrive type nummer på din router 2. Så du kan få mere hjælp til opsætning.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-01-12 09:51

For ikke at skive hele den manuelle opsætning får du lige et link.
http://www.togaware.com/linux/survivor/Router_Router.html

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 15-01-12 11:28

I princippet skal efterfølgende routere fungere som switch og IKKE uddele DHCP (lokal IP)
Så vil første router uddele DHCP til alle comp. og andet grej.

Modem router> lanstik........lanstik>næste router>lanstik..........lanstik>næste router>lanstik osv.
Så vil de være på samme netværk.

Hver router skal have sit eget navn > SSID
Men de må godt have samme kode/nøgle

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-01-12 14:00

Citat
Hver router skal have sit eget navn > SSID

Hvorfor ikke samme SSID?

Du skal som andre har skrevet KUN bruge den ene router til at dele IP-adresser ud eller får du et problem på dit lan, men mindre du ændre lidt på subnet. Derefter vil jeg anbefale at du giver dine routere fast IP, giver dem samme SSID og bruger samme nøgle og så skal du sørge for at du ikke vælger 2 kanaler der overlapper hinanden i frekvens, på den måde kan du undgå at dit udstyr springer i mellem routerene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-01-12 17:30

Det er ikke umuligt. men giver en bunke besvær med 2 routere på samme lan.

Hvis du vil bruge en såkaldt "trådløs router" bare for at have et accespunkt, er det bedst at disable routerfunktionerne i den så den kun fungere som switch og accespunkt. Hvis du får delt addresser ud fra to steder og oversat dem undeervejs i dit net, kan du løbe inf i en bunke konflikter og komputer, som ikke kan se hinanden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 19:26

Ok webnoob - men det var netop for ikke at få kanalsammenstød.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-01-12 20:45

Citat
Ok webnoob - men det var netop for ikke at få kanalsammenstød.

Undgår du det med to forskellige SSID'er? Nej vel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 21:00

Det regner jeg da med, når jeg har sat kanaler til auto..........eller jeg tager måske fejl.

Jeg har modem > router1 > router 2 > router 3 med hver sit SSID men samme key
Alle kører trådløst med både web 60 og wpa som kan bruges som man lyster.
(123456789abcdef kombination '10') Automatisk forbindelse med den nærmeste.
Det er ikke 3 ens routere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-12 11:47

Jeg har et modem fra tdc, 2 routere og 4 access points. Alle access points er samme model, jeg har sat en af dem op med mac filter, wpa2, taget backup af den og gendannet de andre med denne backup. Derefter har jeg været inde og sætte forskellige kanaler på dem alle ved hjælp af inssider så der ikke er nogen der overlapper hinanden.

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-01-12 21:15

Tak for svaret Eyvind.
Og tak alle jer andre, fr jeres kommentare

Jeg har det oppe at køre nu.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-01-12 21:19

TILLYKKE også til Eyvind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-12 22:45

Benjamin.Hansen - det var ikke afskrift men bare sådan som mit eget netværk kører.