/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Kompozer problem
Fra : Eyvind
Vist : 855 gange
100 point
Dato : 14-01-12 20:59

Hvad er grunden til, at jeg ikke kan få både menu og indhold til at ligge oppe under "min side"
http://peecee.dk/upload/view/345936/full

Ja - jeg er gået i gang med kompozer og css for begyndere.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-12 23:12

position:absolute;

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-01-12 00:31

Ahh roder selv lidt med den,
tror det er fordi der ikke er plads til 'indhold'
menu + indhold, + mellemrum, fx 770
skulle gerne være = (samme) mål som på 'min side' fx 770
prøv at lave 'min side' smallere (i css editor eller 'kildekode' ... så hopper den nok på plads,

der er ellers masser af skabeloner der kan tilpasses efter ønske, og et udmærket forum, med svar på næsten alt.
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer-trin-skabeloner.php
http://kimludvigsen.dk/phpbb3/viewforum.php?f=2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 09:14

Margin venstre:
5px-minside
5px-menu135px-
145px-indhold-
der burde da være 5px fra menu hen til indhold.

Skabeloner jo jo - men jeg kunne tænke mig at bygge op fra bunden, og prøve at forstå css

Men ok klaudi - hvis de boxe ikke kan stable sig til siderne må jeg vel bruge position:absolute;

Ps. I mit kompzer hæfte kan det godt lade sig gøre, så derfor gættede jeg på en eller anden fejl fra min side.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-01-12 09:25

Prøv at vis resten af koden!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 09:26

EA_HS - jeg kan godt se hvilken skabelon du nok tænker på, men så har jeg jo ikke styr på det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 09:37

Selve siden

Kode
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html><head><meta content="text/html; charset=ISO-8859-1" http-equiv="content-type"><title>min side</title><link rel="stylesheet" href="stilark1.css" type="text/css"></head><body>
<div class="logo">
<h1>Min side</h1>
</div>
<div class="menu">Menu</div>
<br>
<div class="indhold">Indhold</div>
</body></html>

Logo

Kode
height: 80px;
width: 500px;
margin-top: 5px;
margin-right: auto;
margin-left: 5px;
font-family: Arial;
font-size: xx-large;
font-weight: bold;
color: #6666cc;
text-align: center;
font-style: oblique;
background-color: yellow;

Menu

Kode
margin-top: 5px;
height: 200px;
margin-left: 5px;
width: 135px;
background-color: silver;
font-family: Arial;

Indhold

Kode
height: 200px;
margin-left: 145px;
margin-top: 5px;
width: 600px;
background-color: #33cc00;

Det er måske det <BR> som ligger mellem menu og indhold ??????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 09:38

pause - skal klippes nu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 10:28

Nå - med fjernelse af den <br> rykkede den lige lidt højere op - men stadig under menu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 10:46

Tja - man skal jo gøre som der bliver skrevet og ikke springe over teksterne i vejledningen.
http://peecee.dk/upload/view/346007/full

Der stod: "Vælg venstre i rullemenuen flyd"

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-01-12 10:49

Ja eller bruge position:absolute; i "menu" style!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 11:02

Jow den position:absolute; skal der leges med senere.

Nu skal jeg bare lige finde ud af at styre indholdet fra menuen.
Og måske skal de boxe lige rundes lidt i hjørnerne.

Slutresultatet skal bruges til hirsenet dk i stedet for rammer.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-01-12 11:13

Den med de runde hjørner kræver "billeder"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 11:33

Ok - så venter det lidt.
Men nu har jeg lidt at lege med nede i varmen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-01-12 11:38

hvis 'min side' fx er 700
og du vil have menu 135 + mellemrum 5 = 140
så er der max 560 til indhold (menu + indhold max 700 incl margen/mellemrum

men det hele er let at ændre i css editoren
det var derfor jeg mente du kunne tage en færdig skabelon og øve på

http://peecee.dk/upload/view/346010
når du åbner css editor, og faneblad 'boks'
er det hurtigt at ændre bredde mm
og mens det er åben kan hurtig skifte mellem 'logo, menu, side, indhold mm,
hvis det går 'amok' vendes tilbage på ikon 'pil TH' eller ctrl + z

bliver den ene for bred, (indhold fx) flytter den sig,
det kan ændres ved at gøre 'menu smallere osv...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-01-12 13:16

Kom lige i tanke om jeg havde et link til runde hjørner
http://www.roundedcornr.com/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-01-12 17:15

Citat
EA_HS - jeg kan godt se hvilken skabelon du nok tænker på, men så har jeg jo ikke styr på det.

Ork jo,... du har 110% styr på det,, (mere end uden skabelon)
det er kun for at komme hurtigere og nemmere igang (bagefter kan du bare slette den),
en skabelon kan du ænder præcis som du vil,, farver, billeder runde-kantede hjørner
du kan helt fjerne punkter, eller 'kasser' som, 'siden', 'menu', eller 'indhold'
tilføje, ændre, alt hvad der er på / i skabelonen,
når skabelonen er sat ind er det meget lettere at se / forstå hvordan det virker,

men det kan du jo gøre som du vil,.. det er din side, og dig der bestemmer,

men når du spørger,

Citat
Hvad er grunden til, at jeg ikke kan få både menu og indhold til at ligge oppe under "min side"

så er svaret ret enkelt og let at se i dine kopier af hvad du har lavet,
helt kort skal logo,..(alene)
have samme bredde som menu og indhold (tilsammen)
det har de ikke på din side,,, derfor ser det ud som det gør,

så det du i virkeligheden prøver, er at proppe en 745 cm lang genstand
ned i en kasse, med en længde på kun 505 cm.

det ville du hurtigt have opdaget hvis du havde haft en skabelon at sammenligne med,

<br> betyder linieskift

hvis du vil se (en stor del af koderne) så klik 'vis' / kildekode (IE) (eller h/musklik på den side du vil se.
fx skabelon med runde hjørner til Kompozer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 19:41

EA_HS - jeg fandt faktisk løsningen ved at gennemlæse mit kompozer hæfte, som jeg skrev højere oppe i tråden.

Citat
Tja - man skal jo gøre som der bliver skrevet og ikke springe over teksterne i vejledningen.
http://peecee.dk/upload/view/346007/full
Der stod: "Vælg venstre i rullemenuen flyd" i boxen menu
Det betyder åbenbart at gøre plads til boxen ved siden af.

Det er denne hjemmeside med rammer, som skal laves om til styring med css. www.hirsenet.dk

Klaudi - det ligner en god side til at lave runde hjørner, så det må prøves en dag. den hentes lige over på min comp.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-01-12 01:10

Den side Klaudi henviser til med runde hjørner ser interessant ud jeg faldt over denne i mine gemmer http://www.webdesign101.dk/css/roundcorners/eksempel_1.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-12 09:09

Den er gemt den uden grafik, troede egentlig man skulle bruge grafik til at lave runde hjørner

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-12 11:32

Tak for svaret Klaudi. Positionen er flyttet til Dreamwiever.
Kompozer er ikke lige mig, foreløbig.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-12 11:52

var så lidt, jeg har os prøvet kompozer, men er gået tilbage til Webwriter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-12 14:01

Nu har jeg hentet Webwriter og bestilt hæftet fra Libris.

Ps. Stones software er solgt.

Dette fik jeg efter at have købt Webwriter 4
Citat
Hej Eyvind,
Tak for din henvendelse.
Det hænger sådan sammen at Visma købte Stones Software i september 2009 - det er derfor regningen kommer fra os.
Med venlig hilsen.
Thomas Nissen
Team Manager , Visma Avendo A/S

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-12 14:12

Man kan ellers bruge den i gratis udgave, og så bruge filezilla til upload!