/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
kørepenge
Fra : varp
Vist : 1318 gange
100 point
Dato : 13-01-12 19:28

hej.
hvad kan man være bekendt at forlange i kørepenge når vedkommende bliver hentet på sin bopæl og kørt lige til arbejdspladsen. Der er 40 km hver vej og min bil kører ca 15 km pr liter benzin.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 13-01-12 19:32

Hej.
Vi forlangte i sin tid 50% af udgiften til brændstofudgiften.
Manden havde jo også sit fragrag og brugte det da.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-01-12 19:42

Ja det synes jeg bestemt du skal. Ellers kan han jo køre hver anden dag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-01-12 21:30

Måske du skal tænke således:

I har begge et skattemæssigt fradrag for kørsel til arbejde. ( det har han også uanset udgiften, sådan er reglerne)

Du får ikke noget fradrag for de første 24 km - det ville jeg tage som udgangspunkt- benzin prisen ligger i gns. på 11- 12 kr.
Din bil kører 15 km pr. liter, så jeg ville tage mig betalt for omkring 2 liter benzin pr. dag.

Altså må det vel ligge på et eller andet sted på omkring 20 til 25 kr. pr. dag.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-01-12 21:56

@smuller.
Citat
Altså må det vel ligge på et eller andet sted på omkring 20 til 25 kr. pr. dag.

Det er for lidt..hvad med slidtage på bil og hvad der ellers kommer ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-01-12 22:17

Citat
Det er for lidt..hvad med slidtage på bil og hvad der ellers kommer ?

et pragmatisk forslag, som man kan forsvare fordi man ikke kræver dobbelt (skattefradrag og betaling)
slitage på bil osv har jeg ikke regnet ind i, da det jo kommer alligevel.
Det skal jo også være en pris, som man selv synes er rimelig- og ellers skal man jo bare lade være med en sådan tjeneste.

En anden vinkel kunne jo være at se på, hvad vedkommende ellers skulle betale i off. transport og så mødes på ½ vejen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-01-12 22:28

Jeg tager folk med i ny og næ, og det kræver jeg altså ikke kørepenge for, da jeg bare tænker det som en alm. vennetjeneste.

Men når det handler om hver dag, synes jeg linierne skal være klare fra start.

Så sig, at hvis det skal være hver dag, synes du det vil være rimeligt med en betaling for kørsel og så tag en dialog om- hvad der er rimeligt.

Hvis du oplever surhed eller lign. så drop samkørsel.
Lad være med at sige ja til noget og så gå og mugge over, at den anden ikke betaler. Du er nød til at sige det højt, hvis du mener du skal have penge for kørsel.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-01-12 09:37

Hvad koster det i tid og penge at tage det offentlige transportsystem?
MV2

Godkendelse af svar
Fra : varp

Dato : 14-01-12 11:39

Tak for svaret piaskov.