/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Et argument for eller imod?
Fra : PeterTheisen
Vist : 480 gange
10 point
Dato : 13-01-12 19:03

Er dette et argument for eller imod aktiv dødshjælp?

Mellem den aktive og den passive dødshjælp er der en gråzone. Det er et både et etisk og et juridisk spørgsmål, der er på spil. Fx. hvis dødshjælpen udøves af en person, der er arving til afdøde. Skyldtes drabet medfølelse med den syge eller ønsket om at opnå arven?

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 13-01-12 19:07

jeg ville aldrig selv medvirke, det kunne jeg ikke

190e

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-01-12 19:30

Citat
Fx. hvis dødshjælpen udøves af en person, der er arving til afdøde. Skyldtes drabet medfølelse med den syge eller ønsket om at opnå arven?

Jeg havde sq tit lyst til at tage livet af min mor....og ikke fordi hun havde noget jeg skulle arve for det havde hun IKKE.

Men bortset fra det så går jeg ind for aktiv dødshjælp..og det udøves også i det skjulte på hospitalerne.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 20 point
Dato : 13-01-12 19:40

Jeg går ind for aktiv dødshjælp, evt. som det udøves i Holland. 2 læger skal medvirke og fastslå at det er personens eget valg.

Jeg havde lyst til at tage livet af min far, så havde han ikke behøvet at veje 31 kg da han døde af kræft. Men det er mange mange år siden. Så hvis det var i dag så havde han ikke fået lov til at lide sådan.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 13-01-12 20:04

Citat
Indsæt dit citat her

Mon? - piaskov - du mener vel passiv dødshjælp?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-01-12 20:12

Citat
eller ønsket om at opnå arven?

Du har set for mange krimier.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-01-12 20:13

Jeg er overbevist om at der udøves aktiv dødshjælp i dag på hospitalerne, man snakker bare ikke om det.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 13-01-12 20:50

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-01-12 21:03

Selv tak.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 13-01-12 21:04

Det sædvanlige med den besynderlige Peter Theisen:

Stiller et spørgsmål - lægger op til debat - og lukker hurtigt spørgsmålet igen.

Interesserer sig åbenbart ikke for debatten, kun for at stiille et spørgsmålet.

-og hvorfor så det?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 14-01-12 12:23

Citat
Interesserer sig åbenbart ikke for debatten, kun for at stiille et spørgsmålet.

-og hvorfor så det?

Han keder sig sikkert bravt...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-01-12 13:22

Jeg synes også det er synd at spørgsmålet blev lukket, det er meget relevant efter min mening.

Men skal jeg lave et nyt spørgsmål om emnet?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-01-12 17:48

Citat
Jeg synes også det er synd at spørgsmålet blev lukket, det er meget relevant efter min mening.

Så længe den kan åbnes igen for et (1) point,er det jo rimelig overkommeligt.

Bortset fra det,er det en utrolig vanskelig dilemme,at stå i.At skulle "beherske" liv og død.

Men jeg forstå godt granner01:
Citat
Jeg havde lyst til at tage livet af min far, så havde han ikke behøvet at veje 31 kg da han døde af kræft.

Det må være grufuldt at se på.
Omvendt med min far.Han fik os faktisk til at smågrine,da han lå på det sidste,og snakkede i vildelse.Pludselig sagde han (Vi var der alle 8 børn,på sygehuset):Kommer i igen i aften ? -:Jamen far,det gør vi da.... -: Husk så lige at ta`seletøjet med til hestene. Da kneb det vi kunne holde os alvorlig.Selvom vi vidste det var slut. Blodprop.

M.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 15-01-12 00:36

En lige så stor gåde er egentlig PeterTeisen som spørger i øst og vest og egentlig ikke interesserer sig synderligt for svarene...

Eksempelvis her: http://www.kandu.dk/Spg160108.aspx hvor han ikke gider oplyse hvad han egentlig gerne vil vide...