/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Skimmel i vindues rammerne.
Fra : dengalemand
Vist : 784 gange
54 point
Dato : 13-01-12 09:52

Hej med jer!

Er der nogel af jer der har haft/kender nogen der har skimmelsvamp i ydervinduerne. D.v.s at der er fortsatsvinduer, hvor skimmelen har sat sig på primærvinduet.
Det er pissevådt for at sige det & der er masser af synlig skimmel. Hvad gør man? Ud over at lufte grundigt ud & fjerne fugten.
Er Rodalon kuren effektiv hvis den gentages?
Jeg er åben for alle indput.
Jeg har læst en del på nettet, meeeen, vil lige høre jer.

Hilsen
DGM

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-12 12:53

Det er en klassisk fejl og midlet har været kendt i mindst 50 år

Problemet er at dine forsatsvinduer ikke er tætte ind modstuen.
Eller rettere at dine ydervinduer er mere tætte mod det fri end forsatsvinduerne er mod stuen.

På den måde er det fugtig indeluft, som havner mellem vidduerne , hvor fugten kondenserer på den kolde flade, som er ydervinduet,. Herfra løber den ned i rammen og skaber grobund for skimmet.

Du skal have gummitætningslister på dine forsatsvinduer, og så bore et par små huller i top og bund af ydervinduet. På den måde bliver der tør yderluft mellem vinduerne. Varmetabet gennem de små huller er minemalt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-12 12:54

Noget tyder på et usundt klima mellem de inderste vinduer og fortsatsvinduerne?
Hvor kommer fugten fra, er der overdækket eller er det kun slagregn, plus kondens??

Du kan bore huller til ekstra udluftning eller fjerne forsatsvinduerne helt
og betale den ekstra varme regning, men det er kun en nødløsninger...

I dag bruger man termo ruder med flere lag glas uden fortsatsvinduer,
det må du overveje at investere i...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-12 15:08

transor har foreskrevet medicinen. Vask af med først Rodalon i brugskoncentration, så rent vand og tør af. Bor hullerne, tæt bagsatsrammerne og Presto!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-12 16:44

Hvis det er slemt med skuimmel er klorin et mere probat middel end rodalon. bruge klorin og rodalon sammen. Men du kan starte med klorin . vaske godt ud med rent vand og så give rodalon bagefter.
Rodalonen behøver du ikke at vake så effektivt væk bagefter. Bare sørg for at rammen er tør, inden du dætter forsatsruderne på igen.

En anden klassisk fejl er at man maler vinduer udenfor med en meget tæt oliemaling. Det er med til at spærrefugten inde. I ekstreme tilfælde kan man få fugtbobler i malingen indefra.
Brug hellere oliemalingen på indersiden og så en regnafvisende men mer diffusionsåben maling på ydersiden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-12 17:10

Hvad malingen angår, så begår transor den almindelige fejl at blande alkydemalje og oliemaling sammen.
Oliemaling er suverænt bedst til trævinduer, påvist både på Rådvadcentret og i et storskalaforsøg på Malerlaugets hus i København. Desværre kræver oliemalingen træning at anvende, så brug bare alkydMALING på ydersiden af vinduerne og alkydEMALJE på indersiden. Så er der det rette forhold mellem diffusionshastighederne for vanddamp. Den klassiske er at male hele vinduet med oliemaling, vel at mærke så tyndt, at det ligner tre gange lasering. Det er forbløffende holdbart, hvis man går efter med et kritisk øje på solbeskinnede steder. Til gengæld kræver det som nævnt træning!
Omvendt kan man ødelægge gode vinduer på få år med bevidstløs anvendelse af emalje og akrylmaling.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-12 17:45

Jeg nåede ikke at se transors første, kloge indlæg inden jeg svarede,
og selvfølgelig skal man ikke bruge plast maling,
(bare tænk på Dybbøl mølle, det har kostet milioner at få den hvidkalket igen)
og jeg er sikker på, at det ikke var alkydemalje, transor mente med diffusionsåben maling.

Det eneste jeg ikke forstår, når fugten kommer inde fra,
så skal man vel tætne her og ventilere udadtil, som jeg foreslog...

Hvis det ikke lykkes at redde de gamle vindues rammer,
så husk at få kernetræ i de nye, og skift til termo ruder, som jeg også foreslog...

Kommentar
Fra : dengalemand

Dato : 13-01-12 18:14

Hej Allesammen!

Pyha! Nuvel, sagen r faktisk sådan at det er en kunde som har problemet, jeg påpegede det allerede for et år siden & undskyld udtrykket, men det er fanme for sløvt ikke at reagere. De vinduer er helt til rotterne da det er pisse vådt. I har været helt fantastiske i jeres svar, problemet er at jeg kun har de skide 54 point, det rækker som skrædder i helved.
HVAD GØR JEG VED DET. AAAAAARRGGHHH!!!!!!!!!!!!

DGM

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-12 21:46

Nåjamen følg de gode af rådene. Med tætning af forsatsrammerne og ventilering af yderrammerne bliver det akutte problem løst.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-12 22:52

Jo jeg kender forskel på de forskellige malinger.

Når jeg skrev en tæt oliemaling var det en alkydoliemaling, der mentes.
Men folk her i kandu er ikke meget for at bruge de rigtige faglige navne. Går man til en butik og beder om oliemaling, får man praktisk taget altid en alkydmaling.
Maling baseret på naturlige vegetabilske tørrende olier er noget andet og hører museumsverdenen til.
Derudover også nogle entusiaster med en særlig tro. Jeg gider ikke debattere emnet med sådan en person. Det er håbløst.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-01-12 06:19

Har monteret en lille PC blæser mellem fortsatsrude og yderrude, og så lige et par lufhuller/lille sprække foroven. Det virker-meget lidt kondens, men nedsætter givetvis isoleringsevnen da den luft der skulle være stille nu blæser lidt rundt/ud.

Kommentar
Fra : dengalemand

Dato : 14-01-12 15:56

Hej Allesammen!

Alt i alt, gode & brugbare løsninger. Hvad angår maling, så er det jo en videnskab/tro/religion hvad der skal gøres/bruges. Den debat er letter håbløs, for hvis vi ser på vinduer, så må man også tage husets beliggenhed i betragtning, jeg tænker på, jo tætter ved havet, jo stærker og ofter skal der vel males i princippet. Vi har også at gøre med vilken vej vinduerne vender i forhold til vind og vejr, så, i mit givne tilfælde har det jeg skriver om retning også en betydning.

M.v.h
DGM

Annuller spørgsmålet
Fra : dengalemand

Dato : 23-01-12 20:35

Jeg fået så mange svar, at det kræver at jeg deler pointene til de respektive, det er lidt svært.
Håber at det er ok med jer?

DGM