/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Gamle S/S geværer
Fra : rhv_82
Vist : 1384 gange
50 point
Dato : 13-01-12 07:55

Hej Kandu,

Jeg gør lidt i at restaurere skæfter på gamle geværer.

Er nu kommet i besiddelse af et par gamle belgiske og håndlavede cal 12/70 S/S.
Bruneringen på løbene af disse geværer er selvsagt ikke længere som ny, og overvejer i den forbindelse at brunere dem om.

Baskylerne vil jeg lade være som de er nu, på begge geværer.

Spørgsmålet er bare om man skal lade være med at brunere løbene. Er geværerne mere værd for en samler hvis bruneringen er original, - her tænker jeg på affektionsværdi.

Geværerne skal sælges videre når skæftearbejdet er færdigt.
Det er derfor jeg spørger.

På forhånd tak,

/Ras

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-01-12 08:17

Hej Ras.

Brunering eller blånering er til for at beskytte løbene eller løbet imod rust.
Er løbet på dit våben altså rustens, så skal rusten slibes væk også er man nød til at brunere eller blånere om..

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 13-01-12 08:47

bb1:

Tak for dit svar.

Løbene er slet ikke rustne. De er slidte nogle steder, altså lidt blanke.

/Ras

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-01-12 09:58

Det kan repareres spørg i jagtforretningen om, smørrebrunering. Husk der findes brun og sort/blå.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-01-12 11:03

Hvis løbene ikke er rustne, så lad være med at brunere dem. Gamle geværer skal ha' lidt patina.
Ordne skæfterne og giv dem en god træolie. Giv alle bevægelige dele et dryp olie - og lad det så være det.

Personligt mener jeg selv, at samlerværdien går tabt ved fx. en nybrunering.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-01-12 11:48

Hold dig langt væk fra smørrebrunering ," kold " brunering. Når du vælger at lade baskylen stå med den patina som den har, skal du ikke begynde på at brunere løbene, de vil stå i en skærende kontrast til hinanden og ikke mindst våbens helheds indtryk.

Du nedsætter handelsværdien, hvis du begynder på brunering. Som nævnt ovenfor, giv skæfterne en god gang oilebehandling, men lad være med at gøre skæfterne for perfekte, uddampning af trykmærker og den slags, hvis de er lakbehandlede, ville jeg rykke den af og give en mørk oliebehandling.

Det er forøvrigt også en stor fejl, at få gamle smykker rengjort hos guldsmeden, hvis man ønsker at få max pris ved salg, for dem.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-01-12 12:49

bb1:

Tak for dit svar.

Løbene er slet ikke rustne. De er slidte nogle steder, altså lidt blanke.

/Ras

Det var hvad Ras skrev. I et sådant tilfælde er smøre brunering ok. Det er derfor det er opfundet.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-01-12 14:23
Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 50 point
Dato : 13-01-12 14:42

Det er en misforståelse at brunere på løbene. Det er med videre salg for øje, og så vil det ikke være rigtigt at gøre det. Den skal jo ikke bruges til havjagt.

Mvh
BW

Også god weekend

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-01-12 14:56

Citat
Det er en misforståelse at brunere på løbene. Det er med videre salg for øje, og så vil det ikke være rigtigt at gøre det. Den skal jo ikke bruges til havjagt.
Nemlig!!! Samlervåben skal bevares med de "øretæver", livet nu engang har tilskikket våbnet......altså det, der med et fint ord hedder patina....... Det er forøvrigt i patinaen, våbnets historie ligger

HH.

Godkendelse af svar
Fra : rhv_82

Dato : 14-01-12 16:49

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-01-12 10:27

Selvtak, - held og lykke med projektet, her får man valuta for indsatsen, man kan virkelig se, hvad der bliver udrettet før og efter behandlingen.
Hvis hovedbolten er slidt, ville jeg heller ikke gøre noget ved den.

Mvh
BW