/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
formattere en harddisk hvilke paramete?
Fra : return
Vist : 773 gange
129 point
Dato : 12-01-12 13:56

hej

når man skal formattere en harddisk hvilke parametere skal man så bruge gerne en brugbar vejledning vil være dejligt skal være en til xp og vista og windows 7

og når man skal formattere sin harddisk skal man så altid starte op i Fejlsikret tilstand ?

håber der er nogle kloge hoveder der har mod på at hjælpe

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-01-12 15:07

Du skal formatere en harddisk i ntfs og brug hele harddisken, vil du dele harddisken ind i partitioner så kan du højst lave 4 partitioner. Og nej du skal ikke starte i fejlsikret tilstand, du skal boot fra en windows cd og formatere inden du vil installere windows.

Dette gælder for alle tre windows versioner XP, vista og 7.

Kommentar
Fra : return

Dato : 12-01-12 15:27

så prøver jeg lige igen

hvad nu hvis man har en helt ny harddisk man vil ha formateret er det så ikke noget med når man gerne vil oprette en primar partition kan man oprette logiske partitioner samtidigt med at den primare bliver oprettet men hvad er det nu for et værktøj mener at kunne huske jeg engang brugte pmdos men hvad bruger man i dag ?

og hvad f knap har bios når man skal ind og lave lidt om der mht hvad der skal boote op

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-01-12 15:44

Først går du ind i prompt der har harddiskens bogstav og formaterer og vælger ntfs-formatering. Så kan du gå ind kontrolpanel/system og sikkerhed/administration/opret og formater harddiskpationer. Her kan du vælge det du har brug for.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-12 20:06

Inde fra XP Vista win7 kan du partitionere og formatere en ekstern harddisk.

Du kan lave 4 primære partitioner

Eller 3 primære og en udvidet som kan indeholde mange logiske partitioner

Det kommer an på hvilket styresystems formatering som skal læse den harddisk.

NTFS kan læse det hele.
FAT 32 kan ikke læse NTFS

Men hvad skal den harddisk bruges til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-01-12 20:40

De fleste harddiske man køber kommer med 1 partition og normalt også med en FAT32 formattering.

Hvis disken kun skal bruges sammen med en computer med win xp eller nyere er det bedst at lave den om til NTFS format.

Der er ingen grund til at opdele i flere logiske partitioner. Det er ikke nødvendigt i de nyere systemer, og det irriterer kun , når man støder på en partitionsgrænse.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 13-01-12 11:03
Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-12 17:21

Citat
og normalt også med en FAT32 formattering.

Det må være "gamle" udgåede modeller

Jeg har kvaler nok med at få dem tilbage til Fat32 så de kan bruges til TV

Bortset fra det er det da ligegyldigt om den er det ene eller andet - de virker ligegodt....

De millisekunder der er i forskel kan du ikke "registrere"....

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 129 point
Dato : 13-01-12 17:41

Måske kan det her hjælpe dig som jeg lavede for år tilbage til XP, men fremgangsmåden er den samme til win 7 http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/index.htm

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 13-01-12 17:52

Tak for svaret bentjuul.