/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
fart på europa jolle
Fra : Dullermaren
Vist : 1543 gange
270 point
Dato : 26-05-03 08:02

min søn sejler en europajolle, den er gl. og slidt og skal have en kærlig hånd. Nu har en person har fortalt at for få størts fart skal man slibe skrog, ror og svær med vand slibepapir, mens en anden siger at den skal poleres helt blank og glat, og evt smøres med et teflon produkt. Hvem har ret,- og er det andet vi kan gøre for at jollen bliver en "racer " ?
Håber der er en masse prof.sejlere ude ved pc-skærmene, der vil komme med nogle gode råd.
på forhånd Tak

Kommentar
Fra : Niludo

Dato : 29-05-03 00:31

For vedligeholdelsen skyld og ikke mindst fartens skyld er det en rigtigt god ide at polere jollen hvert år ved sæsonstart. Hvorvidt den skal slibes er jeg ikke klar, med mindre den er meget ramponeret i skroget, burde en polering kunne gøre meget.

Jeg ved at selv meget fint kornet vand slibepapir, tager meget hårdt fat i glasfiberen og evt. lakeringen, så vær varsom med det.

Mange hilsner

Niels Mathiasen

Kommentar
Fra : Niludo

Dato : 29-05-03 00:31

For vedligeholdelsen skyld og ikke mindst fartens skyld er det en rigtigt god ide at polere jollen hvert år ved sæsonstart. Hvorvidt den skal slibes er jeg ikke klar, med mindre den er meget ramponeret i skroget, burde en polering kunne gøre meget.

Jeg ved at selv meget fint kornet vand slibepapir, tager meget hårdt fat i glasfiberen og evt. lakeringen, så vær varsom med det.

Mange hilsner

Niels Mathiasen

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 06-06-03 08:51

Kom nu ud af starthullerne og hjælp os, hver gang han sejler kapsejllas, er Kasper Sohn næsten i mål, før alle andre er nået til den første bøje.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 06-06-03 19:35

Overnævnte er Nordisk Mester

Kommentar
Fra : Niludo

Dato : 07-06-03 02:49

Mister Dullermaren

Jeg havde i første omgang forstået det som om det var selve skroget du ville opfriske. Men hvis skroget bare er i en nogenlunde stand og ikke tager alt for meget vand ind under sejlads, er det vigtigere at arbejde med trim af sejl og rig. Der er også meget forskel på det sejl der sidder på en nordisk mesters jolle og en gammel jolle.

Nu ved jeg ikke om din søn er rutineret sejler. Hvis ikke er der utroligt meget at vinde ved at sikre sig at bomudhal, bomnedhal, cunningham og "fald" er rigtigt strammet. Derudover kommer ticklers, diverse bindsler(ikke obligatoriske) og placering af skøde i båd og på bom. Masteplacering og mastehældning kan også betyde meget og kan ændres i forskellige vejrtyper.

Alle disse nævnte ting kræver at man sætter sig lidt ind i at bruge dem og derefter træne meget i at bruge dem.

Mange hilsner

Niels

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 12-06-03 15:27

Vi ved godt at man skal trimme sejlet alt efter hvordan vejret er, men spørgsmålet gik ud på om man skulle have skroget blanktpoleret eller matpoleret.

Accepteret svar
Fra : ThomRon

Modtaget 270 point
Dato : 11-04-04 13:43

Hej her er en proff. Europajolle sejler.

Man skal have poleret sværdet,sværd og ror blankt.

mvh

Europa-jolle sejleren

Godkendelse af svar
Fra : Dullermaren

Dato : 12-04-04 09:43

Tak for svaret ThomRon.