/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
El Grill eller gas Grill ?
Fra : vedikkealt
Vist : 4575 gange
300 point
Dato : 11-01-12 22:21

Jeg flytter - med altan - og hvad skal man vælge ?

Kul grill er forbudt.

Vi skal bruge den mest til lyst kød.

Og hvad med energi forbruget ... ?

Glæder mig til at høre om jeres erfaringer - med den ene - og den anden ...

Har aldrig ejet en grill, så hvad navn skal der stå på den, for at få en nogenlunde ordentlig grill.

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-01-12 22:34

Jeg købte sidste år i Portugal en lille elektrisk grill, som jeg ELSKER.

Den griller fantastisk, den er let at gøre ren. Jeg står endda ude her om vinteren og griller på den.
Men den står ude i havehuset, så du må vente til i morgen for at høre, hvad den hedder. Måske er det et mærke, som du også vil kunne købe i Danmark.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-01-12 22:39

Jeg prøver at finde et billede. Den er rektangulær (aflang) "overdækket". Dvs. den griller ovenfra. Svært at forklare.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-01-12 22:46

Den ligner denne her. Super også til fisk

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-01-12 22:48

Du fik ikke linket sat ind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-12 22:50

El grill er ikke grill, kun kul er er grill, men i mangel af bedre brug dog gas...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 11-01-12 22:53

Citat
El grill er ikke grill, kun kul er er grill, men i mangel af bedre brug dog gas...

En gasgrill er aldeles fremragende, fik en Weber her i sommer, fungerer fantastisk...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 11-01-12 23:03

Jeg synes det lyder upraktisk med en el-gril, så skal du have en ledning

Vi har i rigtig mange år brugt kulgrill, og været glade for det, men så ville manden have en gasgrill, meget imod min vilje... men han fik den

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kan smage forskel på om kødet er grillet på kul eller gas.

Vi har en weber Q 300 - indkøbt imens ungerne boede hjemme, men en weber Q100 ville være tilstrækkeligt, også selv om vi får gæster.

Om andre mærker er lige så gode som Weber, kan jeg ikke svare på, men vi er i hvert tilfælde glade for vores.

Her ser du en Q100, som nok bliver vores næste indkøb

http://www.bezzer.dk/produkter/8-weber-gasgrill/615-weber-q100-gasgrill-2011-model/
og her et billede af den vi har nu
http://www.bezzer.dk/produkter/8-weber-gasgrill/597-weber-q300-gasgrill-ny-model/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-01-12 23:39

Jeg har gasgril Og kan stærkt anbefale den. Den er oppe på 200° inden 5 min, der er ingen svineri med aske. Og den må bruges på altaner hvor en kulgril ikke må bruges.

Jeg bruger min gasgril både sommer og vinter. Jeg har motor til den og en flæskesteg på den er en ret for guder. Den bliver bare så meget bedre en en steg i ovnen.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-01-12 00:13
Kommentar
Fra : joeson

Dato : 12-01-12 02:24

Anbefaler gasgrill... Mange elgrill giver for lidt varme.... Held og lykke med det

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 12-01-12 10:38

# webm ... Hvad type er din grill...?

# frieda ... det var da sjovt ... for år tilbage købte jeg lignende på loppetorv ... i pæn stand ... men for S..... el måleren blev helt rundtosset af den ...og jeg kom derfor aldrig rigtigt i gang med at bruge den ... men jeg indrømmer ... den var god og hurtig. Men jeg har INGEN belæg for at påstå, at den ene er mere energi krævende ... end den anden ... en flaske gas nærmer sig jo også 200 kr.

# joeson ... Der er i hvert fald BLUS på gas - vi havde gammeldags gasblus i mit hjem - og det var noget der virkede. Måske de mere eller mindre bevidst sætter for små varmelegemer i el grill ... for at holde pris og el forbrug nede ... når reklamen skrives ... og når virkeligheden viser sig, skal der bare skrues max op, for at nå det ønskede mål ... bare en tanke ...

# Nordsted1 ... er det manden der griller, hjemme hos jer, siden det var HAM der ønskede den, og åbenbart også skulle / ville bestemme ...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-01-12 10:53

Jeg har haft kuglegril og gasgril. Gasgrillen er helt klart at foretrække. Den virker stort set som et gaskomfur og køber man en i en vis kvalitet så er der termostat på den. Når jeg griller så kan jeg regulerer brænderne så jeg holder en temperatur på eks. 180°.

Så gasgril er mit forslag.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-01-12 11:17

For år tilbage, havde vi en EL-grill, den var længe om at varme op og varmede ikke nok - den virkede nærmest som en elektrisk stegepande.

Vi har tidligere grillet på Weber 47, senere på 57 kulgrill, men gik for et par år siden over til en Weber 300Q gasgrill.

Hurtigere start, ingen rensning fra briketter. På alle måde lettere. Vores nabo bruger en Weber 57'er. Sjovt nok, så siger folk, at de kan smage forskel, men vi har ved flere lejligheder grillet sammen, og nogle gætter på, at de har fået maden fra kulgrillen, men de fik den fra gasgrillen og omvendt. Så det er nok bare det øjenene der snyder!
Vi kan ikke smage forskellen - uagtet vi har grillet alt fra grønsager - fisk - lyst/mørkt kød og fjerkræ - kylling og and.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 12-01-12 11:25

# granner01

Er 180 grader en anbefalet grill temperatur ?

Er sådan en fyr overhovedet til at holde ren ?

Her er det tænkt som et alternativ til ovnen, som så kun skal bruges til at bage i.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-01-12 11:30

Hejsa.

Så afgjort en gasgrill.
Vi har en weeber kulgrill og har nu købt denne gasgrill.
netop fordi man mange steder i udlandet ikke må grille over åben ild når man er på camping.
http://www.billigcamping.dk/shop/cadac-gasgrill-55c1.html
Der er super nem at holde ren og hurtig varm
Det fortryder du ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-12 11:40

Citat
# Nordsted1 ... er det manden der griller, hjemme hos jer, siden det var HAM der ønskede den, og åbenbart også skulle / ville bestemme ...

Ja for hevlede da, et meget vigtigt job han har der - året rundt -

Vi har også den grill i campingvognen som Piaskov nævner, men vi er nu gladest for vores weber, da brænderenheden er bedre - siger manden

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-01-12 12:26

Hele gasgrillen kan næsten skilles ad. Og når jeg bruger spyddet med motor så sætter jeg en staniolbakke under stegen.

Den kan med 4 brændere tændt holde en temperatur på over 200°. Det er dog nemmere om sommeren. Men i disse dage bruger jeg 3 brændere til 200° og så tænder jeg for en fjerde når jeg har kigget til stegen og ° er gået lidt ned. Man skal arbejde lidt mere med den end en regulær gasovn. En sådan har jeg nemlig i kolonihaven.

Og så skal man huske at gassen i knapperne må aldrig stå på max med låget lukket. Så det er med knapperne stående på low at jeg kan holde en temp. på 200°.

Og kors en flæskesteg får en helt anden betydning når den er kørt på grillen. Så spiser man kød.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-12 13:04

Nå heldigvis flertal for gas grill,

for nogle år siden havde vi amerikanere på besøg, til vor kul grill,
og de sagde, det går da hurtigere med gas...

Svaret var og er: "Hvad skal vi nå, vi skal jo også hygge os".

Det er netop forskellen, griller man skal det helst lugte lidt af kul,
være lidt brændt og man kan jo smage på vinen mens kullene gløder...

Iøvrigt har jeg også en kugle grill,
som jeg nu kun bruger til at slukke kullene med, så de kan genbruges,
på en kugle grill koges bøfferne mere end de grilles...

Synd du ikke må bruge kul, men gas er klart bedre end el.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 12-01-12 13:37

Citat
# webm ... Hvad type er din grill...?

Der er en Weber Gas grill Q200 - dejlig sag...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-01-12 16:36

Når man bor i lejlighed så er der som regel forbud mod kulgril. For hvilken stank i andre lejligheder. Så kun gas og el gril er en mulighed. Og ingen er vel i tvivl om at jeg elsker gasgril.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 12-01-12 22:11

Weber - Weber - Weber ... !!!!!

Hvorfor SKAL der stå Weber på en grill ... ?

Er det rengørings venlighed ... eller som jeg har hørt i "krogene" snobberi ... ?

Og dertil flyver der jo også hurtigt en 2 - 3 - 4 - 5000 kr., "ud af døren" ...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-12 22:26

Den kuglegrill jeg nu kun bruger til at slukke mine ikke helt brugte kul er ikke en Weber,
men de har været dygtige til at markedsføre...

Alt det udstyr du kan få til Weber, til skyhøje priser,
men der findes flere og flere efterligninger, mindst lige så gode...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 12-01-12 22:52

Hvorfor SKAL der stå Weber på en grill ... ?

Skal der da det?
Det bestemmer du jo grundlæggende selv...

Jeg fortalte fordi du spurgte og kan kun sige jeg er umådelig godt tilfreds med den og den har vist egentlig ikke været så dyr igen - jeg har lige set den til kr. 1.596,00

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-12 22:54
Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 12-01-12 22:59

# webm

Nu var det ikke for at generer nogle, jeg spurgte.

Men andre fabrikanter kan jo have ligeså godt et produkt, men har ikke penge til den massive markedsføring ... bare som et eksempel.

Altså "mærkevare" eller ikke mærkevare, jeg går jo ikke med ????? bar, bare fordi der ikke står Lewis på mine bukser ...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-01-12 00:29

Jeg har ikke Weber, gider ikke betale en ktone for navnet, den hedder Landman. Og den er købt på tilbud i Bilka. Men det gør den ikke ringere fordi jeg fik den billigt.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 13-01-12 01:30

Citat
Nu var det ikke for at generer nogle, jeg spurgte.

Helt i orden, måske lød indlægget lidt dramatisk...

Jeg har det på helt samme måde med mærkevarer - men det skal da dertil siges (har jeg erfaret)
en Weber Grill er en god grill!

Ingen sure miner her...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 14-01-12 21:24

Så er jeg blevet noget klogere, efter at have læst alle jeres svar.

Hvad barnet så skal hedde, ved jeg ikke endnu, men sikkert er det, at det skal kunne leve af gas.

Jeg vil jo gerne spare nogle skillinger, men hvis det så resulterer i, at det bliver en billig blik model, så kommer der alligevel nok til at stå Weber i nakken på barnet.

Så jeg må ud og kigge på gas modeller.

Bedste hilsner fra vedikkealt ...

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 14-01-12 21:29

Tak for svaret Nordsted1.

Så det ender nok med noget Weber ... ala dem du har linket til.

Men jeg vil da lige - slå vejen forbi - nogle billigere modeller, for at se om der er forskel på krammet.

Venlig hilsen fra vedikkealt