/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
vurdering af mønter
Fra : Rustica.dk
Vist : 2974 gange
100 point
Dato : 11-01-12 11:06

Hej Kandu-er.
Jeg har arvet nogle gl. mønter fra min fares side, og kunne godt tænke mig at få dem vurderet!
Men hvor søren skal jeg gå hen for at få en gratis vurdering og hvor det de oplyder er rigtigt ?

Håber i kan hjælpe mig.

R

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-12 11:42
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-12 11:44

Gør ikke det samme som min nye kone,
hun solgte sin afdøde mands møntsamling for en slik...

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 11-01-12 12:35

Hvis din fars mønter repræsenterer en stor værdi, - hvis det fx er danske guld 10- og 20 kroner - eller hvis det er klassiske mønter fra Middelalderen - så er det en god ide at tale med Bruun Rasmussen. Men man skal blot huske,. at Bruun Rasmussen er det6 store gamle danske auktionshus, der hovedsagelig beskæftiger sig med værdifulde effekter. Så hvis din fars samling er en mere almindelig samling, f. eks. en samling danske eller europæiske almindelige gangbare mønter elelr sedler fra de sidste 100 eller 200 år, så er det måske ikke det rigtige sted. Jeg vil pege på 3 muligheder, som du kan overveje: 1) Tal med en møntsamler. Samlere er ofte hjælpsomme, måske vil han eller hun selv five dig et tilbud, men kan også hjælpe på vej til den rigtige måde at få dem vurderet på, En møntsamler finder du i en forening af møntsamlere, se nedenfor. 2) Tal med en mønthandler, der er flere i landet bl. a. Peter Flensborg. 3) Kontakt en møntauktion, altså et specialiseret auktionsfirma, også her er Peter Flensborg den førende gennem de sidste 30-40 år eller mere.

En god måde at komme videre på er ved at bruge linket nedenfor, netop til Peter Flensborgs hjemmeside. Her finder du links både til foreninger og til handlere og meget mere.

Måske havde din far ogtså selv nogle notater om samlingen? Har de været udstillet eller forsikret eller vurderet tidligere? Havde han et møntkatalog, hvor han krydsede mønterne af? Jo flere oplysninger du har, jo lettere er det at gå videre med sagen..... Venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-12 12:51

http://www.lauritz.com/Default.aspx?LanguageId=1
har diverse huse rundt om i landet, hvor man indleverer effekter til auktion og vurdering med salg for øje, hvis vurderingen syntes for lav siger du bare" nej tak" til salg!
MV2

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 11-01-12 12:54

Tak for svaret modersvilje.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-01-12 13:03

OK Ring til Lauritzen så de har et menneske der har forstand på mønter evt en numismatiker!
MV2