/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Turbo på VW Golf 3
Fra : Klabuz
Vist : 711 gange
50 point
Dato : 10-01-12 19:57

Jeg går og leger lidt med tanken om at smide en Turbo på min Golf 3 1,9 SDI, men jeg ved ikke om dette er muligt.

Hvis jeg skal smide en Turbo på hvad kræver dette så?

Jeg har fået fortalt at en SDI er forberedt til Turbo men ved ikke om dette passer.

Kan man sætte G-Lader på en diesel motor?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-01-12 20:22

var det ikke mere smart at skifte bilen ud med en hvor turboen er monteret fra fabrikken.
det er jo ikke ligefrem de billige stumper du har gang i.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-12 20:52

Drop det, køb en med turbo hvis det er det du vil have.

Det andet er noget bøvl og det skal godkendes som en konstruktiv ændring af bilen

Kommentar
Fra : Klabuz

Dato : 10-01-12 21:17

Det var nu ikke for at jeg regnede med det var billiger at leve det selv end at købe en med turbo, men mere for at lære noget af det.

Jeg vil så ikke købe en anden bil da jeg er glad for den jeg har, og da den ikke har kostet så mange penge igen kunne jeg jo lige så gådt gøre lidt ud af den.

Det med at det bliver svært at få den gennem syn ved jeg godt men det tager jeg til den tid, jeg ville bare gerne vide om det er noget der kan lade sig gøre og uden det kræver den helt store ombygning.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-01-12 21:19

Helt enig med dova,... du får en masse ærgelser, og det kommer til at koste en mindre formue inden det kører, + problemer med syn,
prøv at måle bilen igennem og se om den yder det den er opgivet til fra fabrikken, INDEN,...

bedre bliver det ikke når du 'smider'¨den på,
vi andre skruer den fast,... det holder meget bedre,...

en 20 år gammel bil der sikkert har har rundet de 3 - 400.000 km
skal behandles med forsigtighed,.... det er ligesom med kvinder (træd varsomt)

der er stor chance for at den mangler 10 - 20 % effekt, som kan hentes via div justeringer.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-01-12 21:28

men ...... selvfølgelig,... ALT kan lade sig gøre,
det er kun et spørgsmål om penge, tid, tålmodighed.

og så er det sådan en 'flad' fornemmelse, når det bliver dyrere,
end noget der med sikkerhed duer. ..

Kommentar
Fra : Klabuz

Dato : 10-01-12 21:30

Det er meget godt ramt bilen har gået 500.000km men motoren har kun gået ca.250.000km. Jeg synes bare at en er lidt sløv, men dog kan jeg ikke mærke forskel på trækkraften når jeg ikke har læs på bilen og når jeg har en trailer på med 1000kg.

Bilen køre nu meget godt kunne bare være spændene, men hvis det kærver for meget må jeg jo bare køre med den som den er, og så smide en turbo på en af de andre biler, eller en G-lader.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-01-12 21:30

'vennerne' fniser så underligt,..... ..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-01-12 21:42

en diesel er noget af det nemmeste og bedste at chiptune, det er langt billigere,
men vær først sikker på den yder det den skal fra fabrikken,

det er et 'must' for alle forbedringer af motorydelsen,
en bil der ikke er kører optimalt (stoppet luftfilter + 1000 andre ting)
kan risikere at køre dårligere når du tuner på den.

ethvert tunings firma vil som det første justere motoren optimalt,
og de tuner helst ikke biler der har gået over 100.000 ... bare til orientering !

det har naturligvis en årsag,...
nemlig at resultatet, og holdbarheden er uforudsigelig,

at bilen ikke har kostet så meget indtil nu,.... kan hurtigt ændre sig,. vær sikker på det,
(taler af bitter erfaring) ... !

men prøv at forhøre dig hos nogle 'tunings eksperter' så får du sikkert lidt fiduser og erfaringer
med i 'købet'

Kommentar
Fra : pims

Dato : 10-01-12 21:45

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Men hvis bilen er af ældre dato og har gået langt, skal det da prøves. Står maskinen af, er katastrofen begrænset ;)

Pims

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-01-12 22:28

Tjaaaa det kan muligvis holdes under 20 - 30.000 kr..... + evt arb. løn
forudsat der ikke sker noget med bilen, .. forsikringen dækker nemlig ikke når bilen er ulovlig,

og når manden ikke kan finde ud af at lave en gl. Volvo 440
så vil det være en rigtig dum ide at begynde et montere / tilpasse en uoriginal turbo,
det kræver 'noget' mere erfaring end rep af Volvo,
medmindre kammeraterne hjælper,. gratis med råd, vejledning og efterfølgende justeringer,

det eneste 'gode' man kan sige om projektet er at det giver erfaring,....
hvor meget det så er værd,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-12 11:47

Husk også lige at en turbolader også vil betyde.

Ny styrecomputer, elle i det mindste ny chip , og formentlig indgang for måling af ladetryk.

andet luftfilter . Anden gearkasse, andre trækaksler , andre bremser .

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-01-12 15:04

Citat
ndet luftfilter . Anden gearkasse, andre trækaksler , andre bremser .

og så er vi ved at være derhenne hvor der skal betales ny afgift pgr.a. for mange konstruktive ændringer,

bortset fra at bremserne 'kun' er til at stanse bilen,...
topfart og acceleration har de vist ingen indflydelse på,.......

men som sagt,.. det er noget af et project,
det får du mange 'sjove' timer med.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-12 18:35

En anden og væsentlig ting er 20 % reglen. Den ryger du meget nemt over, hvis dit setup er rigtigt monteret og indstillet. Så skal du betale afgift for en masse arbejde og ærgrelser m.v. men hvis den ellers er lavet med turbo kunne du jo overveje, at købe en tysk bil med alle stumper monteret ?
Det er noget sjovere, at have en donorbil ved hånden til sådan et projekt.
Jeg ville - bortset fra, at jeg pr. definition ikke vil køre diesel - gøre som foreslået, og optimere ydelsen på motoren uden, at montere hverken turbo eller chiptuning. Det sidste kunne sikkert ændre ydelsen, men på bekostning af en motor med mange kilometer bag sig.

Kommentar
Fra : Klabuz

Dato : 15-01-12 19:57

Det ender nok ikke med at tune den gamle golf som jeg kan se på det i skriver.

EA_HS: Det er lidt svært at lave en volvo 440 1,7 når den teoretisk skulle virke ud fra de målinger der er fortaget, når dette så er sagt, skal man jo også vide at der sidder en chip i nøglen som kan blive smidt af ved en fejl i computeren, når man så ikke har en ekstra nøgle for at se om dette kan være fejlen så er det sku ikke nemt at lave den.

Nu ligger landet sådan at jeg ikke er uddannet Reservedels udskifter (automekaniker) så jeg kan ikke vide hvor der normalt vil ligge en fejl på en bil så derfor prøver jeg at forhøre mig omkring dette her inde.

Mange tak for hjælpen alle dem der kom med et pænt bidrag.

Godkendelse af svar
Fra : Klabuz

Dato : 15-01-12 20:01

Tak for svaret Cortina01.