/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Paranødder
Fra : supermusen
Vist : 4531 gange
50 point
Dato : 09-01-12 20:20

Hvad blev der af paranødder?
Til jul købte min mor hasselnødder, valnødder og mandler, men jeg husker paranødderne fra min barndom, og jeg elskede dem.
Jeg har set sem uden skal, men hvorfor kan man ikke købe dem med skal til at knække selv?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 60 point
Dato : 09-01-12 20:21

De fandt vist ud af at skallen var giftig!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-12 20:29

Det er fordi, der på et tidspunkt blev opdaget en giftig svamp eller lign. som var under skallen.
Folk blev mig bekendt syge af dem og derfor blev det anbefalet at det skulle knækkes og sælges uden skal. Så kan man se om de er ok formoder jeg.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-01-12 20:31

Fra wikipedia:
Da paranødder let bliver angrebet af skimmelsvampe, som danner aflatoksin, har man påbudt, at de kun må handles i afskallet tilstand. EU-grænseværdien for den højeste, acceptable andel af aflatoksiner i paranødder blev i 2003 sænket til 4 ppb (1 ppb er = 1 milliardtedel).

Det er måske derfor man ikke ser dem, det koster måske en del at afskalle dem.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-12 20:33

hmm, nu kan de åbenbart godt bruges men fordi de er dyre - ikke købes:
Citat
IParanødder har en relativt høj tendens til at have toxin-producerende svampe i sig, og var for en del år tilbage derfor svære at få fat i. Da man igen kan købe paranødder har man sandsynligivs fået problemet reduceret hos producenterne, så nødderne ikke er giftige. Myndighederne anbefaler at man kasserer paranødder, hvis de er mugne i midten.
ndsæt dit citat her

http://www.vom.dk/index.php?es=0&eid=703

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-01-12 20:50

Stoffet, aflatoxin, er et af verdens mest kræftfremkaldende stoffer, dannes af en svamp, i bl. a. nødder og korn

http://da.wikipedia.org/wiki/Carcinogen

Har I i øvrigt lagt mærke til, hvordan man har en nærmest instinktiv brækfornemmelse når man kommer til at spise noget muggent, det er der nok gode grunde til!

Darwin er gud

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-01-12 04:33

Mener at huske, at de allerede sidst i 60 - 70´rne var på tale = dårlig omtale...
men ikke hvorfor.
Pludselig kunne de ikke købes i Grønt forretninger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-12 12:29

Hvorfor hedder det Paranødder, er de fra Paraguaj eller?

Spiser ikke mere den slags...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-01-12 12:54

Citat
Hvorfor hedder det Paranødder, er de fra Paraguaj eller?

I flg. Wikipedia er det nødder fra Para, Brasilien. De ser i øvrigt sjove ud, jeg vidste ikke, at de var på størrelse med kokosnødder....

Og så er det påbudt kun at handle med afskallede nødder p.gr.a giftstoffet, som flere har svaret....

http://da.wikipedia.org/wiki/Paranød

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-01-12 15:01

Citat
jeg vidste ikke, at de var på størrelse med kokosnødder....

I første omgang blev jeg helt konfus, for også jeg elskede paranødderne som barn - trods svamp lever jeg endnu i beste velgående :))

Ja, det er jo frugten som er på størrelse med kokosnødden, selve nødden som vi kender den er frøene inde i frugten.

MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : supermusen

Dato : 25-01-12 10:41

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-01-12 11:01

var så lidt