/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
fugemasse
Fra : stinelarsen
Vist : 2166 gange
20 point
Dato : 09-01-12 20:12

Jeg har lagt nogle mosaikfliser af natursten. Jeg har desværre kommet alt for meget fugemasse på, så flere steder er stenene helt dækket. Fugemassen er nu helt størknet og umuligt at rense væk fra stenene. Nogen der ved hvad jeg kan gøre

med venlig hilsen

Stine

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-12 20:17

Der er kun en vej og det er et slibende værkføj og noget knofedt, måske en skarp lille mejsel og så videre. Desværre tror jeg ikke der er nogen let genvej

Kommentar
Fra : stinelarsen

Dato : 09-01-12 20:23

Åh nej. Det mener du forhåbentlig ikke? Slet ikke nogle væsker eller lignende?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-12 20:26

Ikke når det er størknet. Jeg går ud fra det er fugemasse du har blandet med vand og brugt i mellem og ikke en eller anden acryl eller anden form for "silikone" stads

Kommentar
Fra : stinelarsen

Dato : 09-01-12 20:28

Det hedder LIP multifuge. Og jo, det er noget som er blandet op med vand.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-12 20:29

Tja jeg er bange for at der ikke er andre muligheder. Men hvor længe har det tørret

Kommentar
Fra : stinelarsen

Dato : 09-01-12 20:32

Det har tørret siden 02.00 i nat, da kunne vi ikke holde os vågne mere. Og nu er det så helt galt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-12 20:36

Hvis det ikke er alt for længesiden det er størknet sp kan man måske købe og bruge noget der hedder Klinke rens eller sådan noget lignende. Prøv at søg på det på nettet.

Fandt også dette beslægtede problem

http://www.heste-nettet.dk/forum/1/2084417/2084417/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-12 20:36

Og velkommen på Kandu

Kommentar
Fra : stinelarsen

Dato : 09-01-12 20:40

Jeg må prøve at købe det i første omgang, og så er det ellers at komme igang med knofedt.
Mange tak for hjælpen.
Og tak for velkomsten

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-12 20:48

Velbekomme og god arbejdslyst (er jeg ked af at sige dog)

Kommentar
Fra : stinelarsen

Dato : 09-01-12 20:49

Jo tak. Det bliver ikke sjovt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-01-12 21:34

Tja - Fijala har desværre ret Stine - der er ikke andet end mekanisk arbejde der kan fjerne den tørrede fugemasse - det SKAL vaskes af med det samme, evt. af flere omgange og det tilbageværende "fygeslør" skal også fjernes umiddelbart efter fugningen, det vil altid komme også på klinker eller fliser, men nu efter at det er helt tørt kan det kun fjernes med mejsel, evt et skarpt stemmejern - men under alle omstændigheder er det et kæmpestort arbejde at få det til at se bare nogenlunde pænt ud.
På den måde lærer man IKKE at fuge hvis man er ved at køre træt - i skulle have ventet ......
meeen i alt fald ............
held og lykke med det
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 10-01-12 00:12

Nu skriver du ikke hvor tykt et lag det er, er det tykt er der nok ikke andet at gører end skarp mejsel eller stemmejern, med risiko for at skade stenene, er der et tyndt lag på kun et par tienedele, så prøv med en af disse skuresvampe der er af skumgummi og har et lag af noget grønt hårdt skruppe lag, sammen med vand, det plejer jeg at bruge tilsidst når mine fuger er tøret op, men jeg har jo også fjernet det værste først medens det var blødt, held og lykke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-01-12 02:02

Saltsyre ( fortyndet) og tid fjerner fugemassen . Dewt afhænger af stentypen, om den også forsvinder .

Kommentar
Fra : stinelarsen

Dato : 10-01-12 07:04

Jeg siger tak for alle svar, og vil prøve lidt af dem alle, og håbe jeg kan få det til at se nogenlunde ud.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 10-01-12 17:46

typisk vil gøre der selv folk uden at læse brugsanvisning begynder man bare det er ærgeligt bræk det hele op få en murer til at lave det igen

Kommentar
Fra : stinelarsen

Dato : 10-01-12 17:51

Ja, hvis nu de ikke var så dyre i pris sådanne murere.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 20 point
Dato : 10-01-12 18:32

Man kan godt gøre det selv, det eneste det kræver er tålmodighed og tid nok til det. Hvis men samtidig laver et godt forarbejde med pladen eller gulvet det skal lægges på, det skal have den facon, hældning eller hvordan det nu skal være, så er selve klinkearbejdet såmænd ikke så svært. Den efterfølgende fugemase skal laves og aftørres og afsluttes i en og samme arbejdsgang. Man skal tørre af inden det størkner for meget men heller ikke før det er klar til at tørre i.

Kommentar
Fra : stinelarsen

Dato : 10-01-12 18:35

Det må jeg prøve, når det næste stykke skal laves.

Godkendelse af svar
Fra : stinelarsen

Dato : 10-01-12 18:36

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-01-12 18:38

Held og lykke (med tålmodighed) Men det at lave det selv giver altså også en vis tilfredsstillelse.