/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Omstilling fra 400v til 230v Opvaskemask
Fra : KlapHesten
Vist : 547 gange
20 point
Dato : 09-01-12 18:57

Hejsa, jeg har et spørgsmål:
Jeg skal instille min gamle opvasker fra kraft til alm. 230.
Bag på er der et lille billede med tre mulige indstillinger, 400V, 230V 10A, og 230V 16A.
Se dette billede:
www.kaosposen.dk/Billeder/Miele.jpg
Jeg går ud fra jeg skal bruge indstillingen i midten, men hvad betyder de røde ledninger på diagrammet?
Jeg har jo kun 3 ledninger at gøre godt med i den anden ende, nul, jord og fase 1.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-12 19:06

Du ringer bare til elektrikkeren, Jørn

Kommentar
Fra : KlapHesten

Dato : 09-01-12 19:10

Jo jo, men i disse krisetider er jørn jo en dyr herre at ha' med at gøre :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-12 19:13

Ikke dyrere end andre, men måske lidt enerverende

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 30 point
Dato : 09-01-12 19:20

Ved at bruge den midterste får dit varme legeme kun 2,3kW da du kører med forsikring på 10A, men ved at sætte en lus mellem L1 og L2 får du 3,3 kW på, men så skal sikringen være 16A. Det kokster det samme da den energi der skal bruges til at varme vandet op er den samme, men med 3,3kW går det bare hurtigere. Så hvis du har en 16A gruppe vil den være at foretrække

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-12 19:20

Og velkommen på Kandu

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 09-01-12 19:20

Hej Jørn
Hvis det er en 10A sikring skal du gøre som det midterste billede nemlig blå til nul klemmen og den brune til klemme L1, den Grøn/Gule skal til stelskruen hvis der er 16A 2,5mm2 ledninger skal du derudover lægge en lus mellem L1 & L2 de røde streger under klemstykket skal du bare ignorere, det er noget en eller anden har tegnet.

Kommentar
Fra : KlapHesten

Dato : 09-01-12 19:29

Jeg takker mange gange, jeg er ikke lige pt i nærheden af installationen, men jeg er næsten sikker på at der kun er 10A at gi' af.
Jeg blev lidt forvirret over de røde streger og den der bøjede pil? Men det er ikke noget der bare er tegnet på :)

Der sidder en lus, men den sidder bare i en holder, så hvis der er 16A skal jeg bare sætte den imellem L1 og L2?

Så vil jeg prøve at slutte den til :)

Mvh Martin

Godkendelse af svar
Fra : KlapHesten

Dato : 09-01-12 19:31

Tak for svaret Fijala.
Og det lader da til at være et forum jeg vil komme på igen, dejlig hurtig besvarelse :)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-12 20:00

Ja ja vi gør jo hvad vi kan og hvis du har noget at byde ind med så endelig kig ind igen, for det er skønt med lidt vidensdeling.