/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor er Marie Nielsine Født?
Fra : ajohansen
Vist : 1609 gange
100 point
Dato : 09-01-12 12:43

Hej derude
Marie Nielsine måske Ro?sen født d.25 august 1854 eller 1859 i Bredebro, som jeg tror ligger i Brede S Lø H Tønder A.
Hendes data har jeg fundet i Bramminge S, Gørding H, Ribe A, kirkebog 1869-1882 opslag 65 nr 3 og opslag 18 øverst, samme kirkebog, hvor sønnen Sørens dåbsdata er, men da hun er blevet viet samme dag som sønnen blev døbt, er skriften den samme og for mig umulig at tyde. Kan heller ikke læse hvor Søren er født.

Har forsøgt at finde hende i Brede S, Lø H, Tønder A kirkebog 1835-1868 men uden held igen et tyningsproblem ØV

Mvh
Anne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-12 12:56

Foreløbig:
Bredebro (tysk: Bredebro) er en stationsby i Sønderjylland med 1.486 indbyggere (2011) [1], beliggende i Brede Sogn. Byen ligger i Tønder Kommune og tilhører Region Syddanmark.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-12 13:46

Når hendes far hedder Søren vist Kristensen, tror du så ikke hun hedder Sørensen, ikke Rossen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 09-01-12 13:51

jo det er jo det mest oplagte, men jeg kan ikke få det til Sørensen i kirkebogen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-12 14:48

Hun bliver jo gift med Carl Andreas Thøgersen født 1858,
og ham fandt jeg født i Møgeltønder, men så blver området jo tysk...

Måske kan Thøgersen / Thygesen være en indgangs nøgle til videre søgning?

>eller: 1859 i Bredebro, tror jeg er det rigtige??

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 09-01-12 15:09

bliver sønderjylland ikke først tysk i 1864?

hvor kan jeg læse noget om at søge i den tyske del af jylland?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-12 19:16

Ved sønnen Søren Nielsen Thygesen s dåb 15 okt 1882 i Bramminge
står der helt klart Thygesen ikke Thøgersen,
han er så født som uægte barn 31 august 1882…

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 09-01-12 21:59

ja men moderen bliver viet samme dag. Kan du tyde hvor Søren er født?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-12 22:09

Nej, men prøv at se på fadderne, nok bedsteforældre?

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 09-01-12 22:12

Jeg har via folketælling på DDA fundet en Marie Nielsine Sørensen 6 år i 1860
Fundet i Ribe, Skast, Jerne, Jerne, En gård, 2, FT-1860,

Husstanden indeholder:
Søren Henriksen    52   Gift   Gårdm. og Husfader      Vester Nykirke, Ribe amt
Ane Hansdatter    42   Gift   Hans kone       Brøndum , Ribe amt
Hans Henrik Sørensen   21   Ugift, Vinterlærer i Jerne sogn   Her i sognet
Niels Sørensen 19   Ugift   Deres søn       Her i sognet
Johanne Marie Sørensen   14   Ugift   Deres datter      Her i sognet
Kirsten Sørensen   13   Ugift   Deres datter       Her i sognet
Maren Sørensen    12   Ugift   Deres datter    Her i sognet
Andrea Sørensen   10   Ugift   Deres datter       Her i sognet
Marie Nielsine Sørensen   6   Ugift   Deres datter      Her i sognet
Kirsten Hansdatter   31   Ugift   Tjenestepige       Brøndum , Ribe amt
Gabriel Sørensen   1   Ugift   Deres søn       Her i sognet
Thøger Andreas Karl Hjort   46   Ugift   I pleje, lever af pension      Thorstrup, Ribe amt

Hvis det er den rigtige skal hun være født i Jerne sogn omkring 1854.

I Jerne sogn 1842-1872 opslag 65 nr. 4 er hvad jeg tyder til at stå
22 marts - Marie Nielsine ... Sørensen
og Moderen tyder jeg til at hedde Ane Jensdatter 36 år født i Jerne
Faderen tyder jeg også til at hedde Søren ....

Måske dette kan bruges til noget.

/Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 09-01-12 22:16

Ikke hende. Jeg glemte lige at læse ordentlig efter jeg havde søgt bredere på amter.

/Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-12 11:02

>Marie Nielsine måske Ro?sen
Hvis dette er et stednavn, er der flere muligheder i området:
Roust/Roushøje
Roost/Rovstrup

Forlovere:
Søren Nielsen Mortensen
Karl Hansen Sørensen, Darum mark

Faddere:
Også Søren Nielsen Mortensen
Og Karl Hansen Sørensen plus Maren Sørensen

Søren er født i Sølsted lige syd for Bredebro

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-12 12:42

Dette kunne være en af fadderne også forloverne?
Den tredie sidste:

Ribe, Gørding, Darum, Darum Sogn, Nordre Mark, Et Hus, 124, FT-1880,
Niels Nicolaj Smidt 57 Gift Husfader, Jordbruger Jels Sogn, Slesvig
Ane Kirstine Laursen 49 Gift Hans Hustru Føvling Sogn, Ribe Amt
Marie Kathrine Madsen 11 Ugift Deres Datter Føvling Sogn, Ribe Amt
Birgitte Kathrine Andersen 25 Ugift Kostgænger Gjellerup Sogn, Ringkøbing Amt
Kirstine Albertine Jensine Andersen ½ Ugift Hendes Datter Darum Sogn
Jørgen Sørensen 59 Fraskilt Logerende, Handelsmand Gørding Sogn, Ribe Amt
Søren Nielsen Mortensen 28 Gift Husfader, Daglejer Ballum Sogn, Tønder Amt
Maren Iversen 24 Gift Hans Hustru Bramming Sogn, Ribe Amt
Kristine Nielsine Mortensen ½ Ugift Deres Datter Darum Sogn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-12 13:10

Jeg ved ikke hvorfor Frits fravalgte hende fra Jerning, som jeg også er stødt på flere gange?

Prøv at se her:

Ribe, Skast, Jerne, Jerne, En gård, 2, FT-1860,
Søren Henriksen 52 Gift Gårdm. og Husfader Vester Nykirke, Ribe amt
Ane Hansdatter 42 Gift Hans kone Brøndum , Ribe amt
Hans Henrik Sørensen 21 Ugift Vinterlærer i Jerne sogn Her i sognet
Niels Sørensen 19 Ugift Deres søn Her i sognet
Johanne Marie Sørensen 14 Ugift Deres datter Her i sognet
Kirsten Sørensen 13 Ugift Deres datter Her i sognet
Maren Sørensen 12 Ugift Deres datter Her i sognet
Andrea Sørensen 10 Ugift Deres datter Her i sognet
Marie Nielsine Sørensen 6 Ugift Deres datter Her i sognet
Kirsten Hansdatter 31 Ugift Tjenestepige Brøndum , Ribe amt
Gabriel Sørensen 1 Ugift Deres søn Her i sognet
Thøger Andreas Karl Hjort 46 Ugift I pleje, lever af pension Thorstrup, Ribe amt

b

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-12 13:12

b for bemærk:
Jerne ikke Jerning

Marie Nielsine Sørensen 6 Ugift Deres datter Her i sognet
.
Thøger Andreas Karl Hjort 46 Ugift I pleje, lever af pension Thorstrup, Ribe amt

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 10-01-12 14:11

Jeg har fundet en datter Helene Kathrine Thygesen fra Sneum S, Skast H, Ribe A, kirkebog opslag 49 nr 12. her står moderen til at hedde Maria Nielsine Rossen 26 år og faderen Andreas thygesen.
Jeg søger videre og håber

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 10-01-12 14:20

Kirkebog fra 1873-1892 altså

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-12 14:49

Ribe, Gørding, Hunderup, Hunderup Sogn og By, et Hus, 5, FT-1890,
Karl Andeas Thygesen 31 Gift Husfader Ledvogter Sønderjylland
Marie Nielsine Rossen 32 Gift Husmoder Sønderjylland
Søren Thygesen 7 Ugift Søn Sønderjylland
Helene Thygesen 6 Ugift Datter Sneum sogn Ribe amt
Thyra Nielsine Thygesen 3 Ugift Datter Sneum sogn Ribe amt
Ane Botilde Thygesen 1 Ugift Datter Hunderup sogn Ribe amt

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 10-01-12 14:50

Har ved meget held fundet dem igen i Hunderup 1890 de har vist bevæget sig noget rundt
Samtlige personer i husstanden

Ribe, Gørding, Hunderup, Hunderup Sogn og By, et Hus, 5, FT-1890, C1923
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Karl Andeas Thygesen 31 Gift Husfader Ledvogter Sønderjylland
Marie Nielsine Rossen 32 Gift Husmoder Sønderjylland
Søren Thygesen 7 Ugift Søn Sønderjylland
Helene Thygesen 6 Ugift Datter Sneum sogn Ribe amt
Thyra Nielsine Thygesen 3 Ugift Datter Sneum sogn Ribe amt
Ane Botilde Thygesen 1 Ugift Datter Hunderup sogn Ribe amt

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 10-01-12 14:51

OK der var du lige et minut hurtigere

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-12 14:56

to sjæle, én tanke,

men hvorfor Rossen, når hendes far hedder Søren?

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 10-01-12 15:40

Ja det er jo et godt spørgsmål.
Jeg har fundet en Ane B Rossing Bredebro og en ungkarl Andreas Rossing også Bredebro som faddere til en datter Ane Bothilde Rosine Thygesen.

Jeg vil prøve om jeg kan finde dem, men min tid er ikke lige til det nu, men når jeg kommer hjem i aften vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 10-01-12 22:36

Jeg kan godt se nu at det godt kan være hende alligevel.

Det var vel en blanding af travlhed og træthed.
Efter jeg havde svaret første gang så jeg i spørgsmålet der stod noget med Tønder, derfor mente jeg pigen jeg havde fundet var for langt væk.
Nu kan jeg godt se Jerne ikke er så langt fra Bramminge, så det kan altså godt være den rigtige alligevel.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 18-01-12 02:15

Jeg kan desværre ikke tyde opslaget

Jerne sogn 1842-1872 opslag 65 nr. 4

bedre end dette:

22 marts - Marie Nielsine ... Sørensen
Forældre: Søren Henriksen Gård.... og Hustru Ane Hansdatter 36 år i Jerne ...

Dette er også mit bedste bud på den rigtige Marie Nielsine Sørensen.

/Frits

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-01-12 02:32

Hej

Marie Nielsine Rossing/Rossen (Jeg er 99% sikker på at hun ikke hedder Sørensen) er beskrevet som død ved mandens nye ægteskab, Vester Nykirke S, Skast H, Ribe A, kirkebog 1901-1924 opslag 177 nr 5 men der er kun beskrevet dato ikke noget dødssted desværre.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 21-01-12 13:25

Hej ajohansen!
Marie Nielsines forældre var arb. Søren Christian Rossing og hustru Bothilde, iflg. kirkebogen for Ribe Sankt Katharine, 1898-1903, opslag 212, nr. 8.
Hilsen Steen.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 21-01-12 13:51

Det viser sig af Marie Nielsine er død i barselsseng, da hun nedkommer med en dødfødt datter dagen før hendes død som 44 årig. Se samme kirkebog og opslag nr. 0.
Hilsen Steen.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 21-01-12 15:20

Dette må være hendes forældre iflg. FamilySearch:
Søren Christensen Rossen
Denmark Marriages, 1635-1916
birth: 1830

marriage: 12 Nov 1854 Brede,? Tønder,? Denmark

parents: Peter Hansen Rossen,? Anna Cathrine Jensdatter

spouse: Anna Bothilde Lausten

groom's name: Søren Christensen Rossen

groom's birth date: 1830

groom's age: 24

bride's name: Anna Bothilde Lausten

bride's birth date: 1828

bride's age: 26

marriage date: 12 Nov 1854

marriage place: Brede, Tønder, Denmark

groom's father's name: Peter Hansen Rossen

groom's mother's name: Anna Cathrine Jensdatter

bride's father's name: Niels Jakobsen Lausten

bride's mother's name: Maren Laustdatter

indexing project (batch) number: I00986-1

system origin: Denmark-EASy

source film number: 53274

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 21-01-12 15:23

En datter:

spouse:

Ane Bothilla Nielsdatter

child:

Stillborn Rossen

name:

Stillborn Rossen

gender:

Female

death date:

03 Oct 1861

death place:

Brede, Tønder, Denmark

father's name:

Søren Christensen Rossen

mother's name:

Ane Bothilla Nielsdatter

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 21-01-12 15:29

Hej ajohansen!
Her er hendes dåb: Tønder, Lø, Brede 1835-1868, opslag 173.
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 21-01-12 15:35

Hold da helt op du kan bare det der, 1000 tak skal du have.

Det er lidt spøjst at navnet ændres fra Rossen til Rossing. det må vel være en høre fejl hos præsten et eller andet sted.

Accepteret svar
Fra : stkra

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-12 15:43

Du skriver at du har et tydningsproblem, i kirkebogen står:
Født 25. aug, og døbt 6. sep. Marie Nielsine Rossen, ægte datter af Søren Kristensen Rossen og hustru Botilde Laustsen fra Borrig.
Hilsen Steen.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 21-01-12 20:34

Til orientering, jeg ved ikke om du ved at Stillborn betyder dødfødt.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 21-01-12 23:14

det ved jeg godt. Det der undrer mig er at jeg ikke kan finde pigen som født iRibe skt katarine

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 22-01-12 23:17

Hej ajohansen!
Jeg søgte også. Hun var hverken i Skt. Katharina eller domsognet.
Årsag?
Hilsen Steen.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 22-01-12 23:25

Dersom vi kunne finde ud af hvor vogterhus nr. 9 lå, kunne vi få en folketælling fra Ribe i 1901. Det er jo næsten for meget at gå hele tællingen igennem.
Hilsen Steen.

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 06-06-12 01:11

Tak for svaret stkra. bedre sent end aldrig

Kommentar
Fra : Rikke2305

Dato : 15-01-18 22:52

Hej Anne
Kan se det er et gammelt opslag så måske du har fundet svar
Marie Nielsine Thygesen (født Rossen) er født 25 august 1857 i Brede, Tønder amt gift med Carl Andreas Thygesen .De fik 9 børn , hvoraf den sidste var dødfødt . De andre 8 børn er Søren Nielsen Thygesen, Helene Cathrine Thygesen, Thyra Nielsine Kjerstine Thygesen, Ane Bothilde Rosine Thygesen , Meta Marie Nielsine Thygesen, Karl Andreas Thygesen , Nielsine Jørgine Nicoline Thygesen, Otto Niels Madsen Thygesen .
Efter Marie Nielsine Rossen død (i barselssengen) giftede Carl Andreas sig igen og fik yderligere 6 børn.
Jeg er især interesseret i at finde ud af mere omkring Helene Cathrine Thygesen, Ane Bothilde Rosine Thygesen og Meta Marie Nielsine Thygesen de udvandrede til Amerika , men jeg ved ikke mere . De er min farfars halvsøskende.
Er du i familien Anne ? Hilsen Rikke