/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Personbil eller camper?
Fra : Evasion
Vist : 3474 gange
20 point
Dato : 08-01-12 12:39

Hej.

Vi har lige købt en gammel Citroen Evasion, med fem siddepladser og noget der skal forestille et køkken bagi. Forhandleren sagde at vi ikke må fjerne "køkkenet", medmindre vi vil betale hvad der svarer til 90% af afgiften på nyprisen.

På reg.attesten fremgår at det er en personbil og under anvendelse står der; Privat personkørsel.
Der står intet under punktet "S.1 Antal siddepladser"

1. Er der noget muligt problem forbundet med at fjerne "køkkenet"?

2. Hvis ikke, kan vi uden videre indstallere de to "manglende" sæder bagi?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-01-12 13:17

Citat
Hvis ikke, kan vi uden videre indstallere de to "manglende" sæder bagi?

GØR DET IKKE.
Skat kræver en del kr. af jer hvis i fjerner det.
Den bil er indført med det køkken til brug.
Derfor har bilen ikke kostet det "hvide" ud af øjnene da den var hy.
Hvis du ellers har fulgt med i de udsendelser der har været på TV2 har du netop set de har kørt kampagner mod lige netop de biler.
Og jeg siger dig de har fået adskellige kr. i kassen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-01-12 13:36

Som Piaskov skriver. Afgiften er beregnet udfra en status som autocamper.

http://www.campingferie.dk/h8_autocampere/s/Registreringsafgift.asp

Kommentar
Fra : Evasion

Dato : 08-01-12 13:56

Men jeg kan jo netop ikke se af reg.attesten eller andet, at den skulle være indregistreret som autocamper. Der står kun "personbil" og "privat personkørsel". Burde det ikke fremgå af reg.attesten, hvis den tidligere er afgift-beregnet som camper?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 08-01-12 14:27

Mon det ikke er bedre at spørge hos skat end i kandu.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-01-12 15:55

jeg tror nok du kan finde de oplysninger hos færdselsstyrelsen. der ligger alle oplysninger vedrørende syn og godkendelse.
hvis du indtaster registreringsnummeret, kan du få olysningerne frem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-12 16:28

Citat
Denne Citroën Evasion Liberté MPV-type, ombygget til en mindre autocamper (PB Autocamper), vil nok blive et sjældent syn i Danmark fremover.

Hvorfor nu dette? Jo, Peter Borup fortæller at vognene er udstyret med sæder til syv personer. Dette giver for lidt plads efter Told & Skat´s synspunkt til køkken afdelingen i bagenden af bilen. Derfor skal de to bageste sæder afmonteres. Dermed er bilen ikke særlig interessant i dagligdagen til befordring af storfamilier eller familien der gerne vil køre ture med den ældre generation.

http://www.campingferie.dk/h8_autocampere/s/autocampers4.asp

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 10-01-12 17:51

Citat
På reg.attesten fremgår at det er en personbil og under anvendelse står der; Privat personkørsel.
Der står intet under punktet "S.1 Antal siddepladser"

1. Er der noget muligt problem forbundet med at fjerne "køkkenet"?

Det burde der ikke være.
Men definitionerne på hvad der er hvad, er åbenbart blevet meget flydende.

Som udgangspunkt er en autocamper kun belagt med 60 % afgift mod 180 % for personbiler.
(Vægtafgift eller årlig ejerafgift er dog den samme fordi det er personbiler begge hold)

MEN, så skal der på registreringsattesten stå: "Art: Personbil Anvendelse: Beboelse", hvor der for en personbil står "Art: Personbil Anvendelse: Privat personkørsel".

Men umiddelbart bør du nok ikke tage det for gode varer når forhandleren har sagt sådan selv om der står privat personkørsel på dine papirer.

Det bør fremgå af bilens typegodkendelse hvad den består af
Måske du kan finde den her:
http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Typegodkendelser/Find-typegodkendelse.aspx

Og hvis du ikke kan finde det der, så tag din registreringsattest med i bilsynshallen og bed dem om at hjælpe dig med at finde ud af hvad du må.

Ikke SKAT, de har så uhjælpeligt lidt forstand på den slags, at du ikke kan være sikker på at få korrekt besked..det er en skændsel det er dem der administrerer det område..

Citat
2. Hvis ikke, kan vi uden videre indstallere de to "manglende" sæder bagi?

Det afhænger udelukkende af om det vil være ok at fjerne køkkenet og at det ikke fremgår nogen steder, at bilen er stolet ned

Godkendelse af svar
Fra : Evasion

Dato : 10-01-12 18:49

Tak for svaret dova. Jeg må vist en tur i synshallen, for jeg er fuldstændig enig med dig ift. Skat. Svaret afhænger alt for meget af, hvilken medarbejder du tilfældigvis får fat i.