/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ladelampe begyndte at lyse og servostyr
Fra : gunnarb
Vist : 2837 gange
200 point
Dato : 08-01-12 09:14

Hej, da vi kørte på motorvejen i går aftes begyndte ladelampen pludselig at lyse konstant og samtidig kunne jeg mærke at rettet blev meget stram at dreje som om servostyringen ikke virkede.
Bilen er en Citroen Berlinge 1,9D 1998 kørt 385000 km. Da vi kom hjem kunne jeg godt starte bilen igen uden problemer, men ladelampen lyser og rettet er stramt. Uden for syntes jeg at bilen lugte meget af disel. Hvad mon der kan være galt?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-01-12 09:23

Det lyder som en knækket kilrem eller en tur på værksted!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-01-12 10:21

det er helt sikkert en drivrem der er gået. og du bør ikke køre i bilen før den er skiftet. den trækker også vandpumpen, så motoren bliver varm hvis du kører og det kan meget nemt tage livet af den.
og hvis du har kørt langt med den i den tilstand, er skaden måske allerede sket.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-12 10:47

Det er ikke alle biler hvor vandpumpen bliver trukket af samme rem , som generatoren.
Du kan være heldig hvis din er anderledes. Selv da kan du ikke køre så langt før du kommer til at mangle strøm, og dit batteri har ikke godt af den dybe afladning, hvis du bliver ved med at køre. Især starten af en dieselbil tager meget strøm, så lad være med det unødigt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-12 11:15

Citat
Hej, da vi kørte på motorvejen i går aftes begyndte ladelampen pludselig at lyse konstant og samtidig kunne jeg mærke at rettet blev meget stram at dreje som om servostyringen ikke virkede.

Lys i ladelampe kan skyldes. 1: kilerem sprunget, 2: generator/ laderelæ defekt.
og da servostyringen heller ikke virker, og servopumpen bliver trukket af den samme rem som generatoren, er det remmen der er sprunget, det er meget let at tjekke, ved at se om remmen er der.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 08-01-12 11:22

PS, vandpumben bliver trukket af tandremmen, så du kan godt køre bilen på værkstedet, uden motor tar skade, batteriet skal bare lige lades op enden, så der er strøm nok på det til alt el styring

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-01-12 11:27

Vandpumpen på din Berlingo motor trækkes af tandremmen.
Der er derfor ingen risiko for overhedning af motoren.

Jeg er enig med de øvrige i, at det er en knækket drivrem.
Den er nem og billig at udskifte.
Hvis du gør det selv, skal du være yderst opmærksom på at få en rem der passer til lige præcis din motortype og årgang.

Du kan køre i din Berlingo i ganske kort tid, indtil batteriet er afladt.
Sæt positionslys på og kør i dagslys, så rækker batteriet væsentligt længere hvis du har langt til værkstedet.
Bed værkstedet om at sætte en lader på batteriet, mens bilen venter på at få monteret drivremmen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-12 11:56

Værkstederne er tilbøjelig til at bruge huirtigladere, som batteriet heller ikke har godt af.
Hvis du holder, så du kan komme til en stikkontakt. så sæt en lille hjemmelader på natten over. Det er praktisk taget umuligt at overlade med sådan en.
Det enste du skal passe på er at vende polerne rigtigt. De avancerede ( og dyre ) hjemmeladere kan selv kontrollere at de er korrekt forbundne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-12 12:03

Når du nu formår at køre med en gammel udslidt kilerem, vil det være godt om du samtidig får kontrolleret din tandrem. Ved mindste usikkerhed om den har hodt udskiftningsterminen eller ser dårlig ud, skal du lade den skifte.
Selv om skift af tandrem kan løbe op i pris, så er det småpenge i forhold til mulige skader ved en knækket tandrem.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-01-12 12:06

Tak for de gode og rigtige besvarelser, drivremmen var simpelthen væk. Nu har jeg sat en lader til batteriet, men er det svært at montere en ny rem? Jeg har en anden bil jeg kan hente en ny rem i, så jeg behøver ikke at køre i Berlingoen. Men eller har jeg kun 500 meter hen til en mekanikerværksted, men det kan vel hurtigt koste 1000 kr. på et værksted?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-01-12 12:21

Vi købte bilen 1 juni 2011 , hvor den havde kørt 381000 km, da sælger ikke viste hvornår tandremmen sidst var skiftet, fik skiftet tandrem og olie+ filter. Den har hør ca 387000 km nu, så det skulle være ok med tandrammen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-12 12:21

Du kan godt selv skifte den, det tar dig ikke over en time at skifte den. Så køb du en ny rem der passer og skift den selv. Og det koster ikke 1000 kr. på værkstedet, så er de nogle røver.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-01-12 12:23

Tag over på værksted og snak med dem, hvis du ikke har mod på at prøve selv!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-12 12:24

Tandremmen kan køre ca. 70.000-80.000 km eller ca. 3 år, så den skal ikke skiftes

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-01-12 12:49

Jeg tror jeg vil prøve selv, jeg har funden en V-rem hos Høyer autodel, den koster kun 99 kr, det må være den, for der står den er beregnet til servo.

http://www.hoyer-autodele.dk/product.asp?c=6314224807&n=360889966&pn=1074202589

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 08-01-12 12:51

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-12 13:22

Selv tak gunnarb

Det er ikke en V-rem på billet du hendviser til, det er en Ribrem, så ta lige og kikke på rimskiven om den er Vformet, eller flad og med riller, den der mangler, for jeg mener der sidder to remme, en Ribrem fra krumtaphjul og optil servorpunben, og så går der en V-rem fra servopumben op til generatoren, og de strammes begge to ved ved servopumben.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-01-12 13:41

Selv tak!

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 08-01-12 14:08

Jeg kan godt se at det ikke er en V-rem, men det er det Høyer har som overskrift på billede, der er også et billede af en ribrem som ser kortere ud, men de skriver at "v-rem anvendes når der er servo, så jeg går ud fra at det er den, så det kan da godt være at de har givet den en forkert navn?
Det er jo en flad rem med riller (v)der anvendes og ikke en kilerem.
Men jeg tror ikke der skal anvendes 2 remme, der er 3 remhjul + et trykhjul
krumtaphjul, servohjul og over genratorhjul og imellem de tre hjul et trykhjul. Så er det lige hvordan rammen skal omkring trykhjulet, måske kan det ses et sted på et billed?e.