/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilke foder.
Fra : ara
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 07-01-12 17:28

Hejsa.

Vi får en dansk svensk gårdhund hjem i næste uge. Hvalpen er 8 uger.

Hvilke foder kan anbefales til den. Der findes jo vildt mange forskellige produkter.

Hvad når den bliver større - kan man så nøjes med at give den det lidt billigere foder?

mvh

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-01-12 17:37

Selv fodrer jeg med Oliver's foder. Det kan købes direkte på deres hjemmeside og bliver bragt direkte til din bopæl, gratis ved køb over et mindre beløb. Foderet er absolut kvalitets foder samt fri for tilsætningstoffer.
Hvalpe foder er altid dyrere en voksen foder. Du kan rekvirere prøvefoder ved Oliver's.
http://www.olivers.dk/hund
Mvh
Akle

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-01-12 17:48

Der er en skrep lov angående hundefoder og et regelsæt så næringsindholdet svarer til én hvilken som helst hunds behov - så rent sundhedsmæssig holder alt hundefoder i Danmark normen selv den billige i Netto/Aldi/Lidl etc. så er der noget hundene spiser mere af end andet!
Jeg har selv en halvstor hund Beauceron og hun får Brugsens tørfoder + et kogt svinehjerte og lakseolie(én teske) samt et råt æg hver dag, en dansk-svensk skal nok ikke have mere end en fjerdedel af hjertet pr. dag
MV2
PS hunden på det lille billede er én Sarplaninac!

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 110 point
Dato : 07-01-12 17:56

Jeg har 2 dansk/svensk gårdhunde
Er så glade for dem.
Normalt får de Hills hundefoder, men de spiser da også de billige.
Men jeg syntes der er meget forskel på hvor meget jeg samler op efter dem, afhængigt af foder
Med de billige foder skal jeg nok samle ca. dobbelt så meget op efter dem.
De spiser mere af det billige, uden at tage på, af det billige. Og skider mere

Det er bare min erfaring.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-01-12 17:57

Vil det sige at den billige er lige så god som den dyre?

Hvorfor giver du din hund svinehjerte og æg dagligt. Er det fordi at
foderet ikke er helt på højde med det fra f.eks dyrlægen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-01-12 18:06

Mine får også et æg en gang om ugen. Men ikke dagligt... De er helt vilde med det.
Nogen mener det er godt for pelsen.

Svine hjertet kan kun være for at forkæle lidt ekstra

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 07-01-12 18:07

Den med hundefoder er svær.

Men generelt har jeg altid købt ordenligt foder, da der trods alt er forskel på hvordan fodret udnyttes af hunden.

For nok lever det meste / næsten alt hundefoder op til lovkravene, men der er alligevel en forskel, og den opdager man når hunden bliver luftet, for nogle hunde "skider" mere end andre af forskelligt foder (udnyttelsesgraden)

Så se lige hvor mange klatter / landminer dyret lægger.
Så er der også hvad kan hunden bedst lide - osv.

Men generelt køb noget ordenligt foder, det kan godt betale sig, nogen gange er noget foder dyrer end andet, men spiser hunden så det mere, er der så sparet noget, det er meget svært at råde.

Jeg har en lille Bang Bhin og den har lige haft noget foder hvor den skider 4 til 6 miner om dagen (en lille rest jeg fik foræret) det vil jeg aldrig selv investere i.

Det bedste råd, køb ordenligt foder og se efter hvor meget hunden leverer ud i den anden ende, det giver et fingerprej om hvad den får ud af det, og det kan godt være forskelligt fra hund til hund.

Jeg ved ikke om du blev klogere af det, men held og lykke med den lille ny.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-12 18:26

Du starter med at fodre med det foder, som hvalpen er vant til hjemmefra.

Ellers risikerer du at stå med en lille hund med ondt i maven og tyndskid...
Nogle hvalpe tåler foderskift, andre gør altså ikke.

Så du skal ringe til opdrætter og hør om du kan få/købe en sæk af det sædvanlige foder med til hvalpen.

Når så hvalpen har boet hos dig en uges tid, så kan du skifte til andet foder ved at blande en lille smule af det nye foder sammen med det fra opdrætter.

---Eller du kan bare fortsætte med det oprindelige. Opdrættere ved tit, hvilket foder, der passer bedst til deres race.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 07-01-12 18:31

Giv hunden noget af det gode og velduftende mad, som menneskene får.

Tørfoder er kun en nødløsning, og består af affaldsprodukter til overpriser.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-01-12 18:35

Citat
Ellers risikerer du at stå med en lille hund med ondt i maven og tyndskid...
Nogle hvalpe tåler foderskift, andre gør altså ikke.

Helt enig. Jeg plejer at give en pose foder med hvalpen og anbefale at der fortsættes med Hills hvalpe foder indtil hunden er et år.
Men ja, en hvalp har klart bedst af at fortsætte med det foder den er vandt til.
Skal lige siges jeg 2 gange har haft hvalpe med mine to hunde
Er ikke bleg for at anbefale Hills.
Men hvis hvalpen er vandt til noget andet foder, er det selvfølgelig bedst at fortsætte med det.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 07-01-12 18:43

Mine gravhunde har altid fået Pedigree.
Som Klatterup skriver, så går jeg også efter udnyttelsen af foderet. Min gravhund har afføring en gang i døgnet. Det er lidt dyrere, men jeg kan se forskel på pelsen, hvis jeg bruger den billige fra Super Best.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 07-01-12 20:10

Det er altid den bedste ide at spørge din opdrætter hvad hvalpen normalt får af foder, og så fortsætte med det. Så er du sikker på ikke at få problemer med din nye hund´s mave p.g.a. foder skift.

Jeg bruger selv Royal Canin, da det er min erfaring at jeg der kan få forskellige fodertyper der passer til hunden igennem hele livet, og også at der er god næring i foderet da der er meget lidt afføring selv om min hund spiser "pænt af mad".

Min hund får også ind imellem almindelig menneske mad som lidt ekstra mundgodt, og selvfølgelig skal han have masser af godbidder når han luftes og er til træning, og også her bruger jeg Royal Canin, blandt andet fordi jeg har gode erfaringer med at de har produkter der er gode til at holde hundens tænder sunge og fri for tandsten.

Held og lykke med din nye hund og god weekend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-12 21:08

Silke har fået Olivers de første 8 år af hendes liv. Og vi har været glade for det.............
Men desværre har hun nok udviklet allergi mod de fleste af de ingredienser, som er i det foder.

Lige nu får hun kun kogte kartofler og rå gris. (Hun elsker det! )

Gris er der nemlig ikke i Olivers.

Nogle hunde (ikke alle) udvikler allergi mod de ting, de fodres med i årevis. Variation og pauser er godt.

Men en lille hvalp skal starte med samme foder som opdrætter har givet. Uanset om det er junkfood eller barf. For bare flytningen kan give en sart hvalp maveproblemer.
Og man ved jo ikke, hvor sart en hvalp er, før man får den hjem og lærer den at kende.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-01-12 21:14
Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 07-01-12 23:05

Tak for svaret taunusanden.

Der var mange gode forslag til foder i diverse svar.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 07-01-12 23:42

Hej ara.

Hvis du vil gi den det mest naturlige foder, det som hunde og ulve spiste før vi mennesker tog hundene ind i vores hjem som kæledyr, skal du gi dem råt kød, barf.
Heldigvis er der flere og flere opdrættere der går over til barf men hvis ikke din hund er vandt til barf skal du starte langsomt op. Alt det får du oplysninger om, de steder der sælger det.

Men der findes også rigtigt godt tørfoder, man skal bare kigge sig godt for. Et stort problem i konventionel tørfoder er den store mængden af korn/hvede der er i. Jeg har aldrig set en hund i naturen stå og spise korn, hvorfor skal det så i dens foder? Lagermidernes ekskrementer som der opstår i kornet når det bliver lagret, er under mistanke for at kunne fremkalde allergi hos hunde.
Hunden får ingen ernærring af kornet, derfor bliver der lagt nogen kæmpe kager når hunden er ude og gå.

Hvad er der af tilsætningsstoffer i fodderet.
Butylhydroxyanisol (BHA) E 320, Butylhydroxyoluen ( BHT) E 321 og Ethoxyquin er tilsat rigtig meget tørfoder. Disse tre kemiske fenoler er tilsat foderet, for at det fedt foderet indeholder ikke skal harske.

Citat
BHA og BHT er blevet indskrænket så meget i menneskeføde, at vi praktisk talt ikke ser dem på varedeklarationerne mere. Ethoxyquin har aldrig været tilladt som antioxidant i menneskets kost og findes ikke på positivlisten.

Mit råd er, læs indholds fortegnelser, læs på nettet og find en forretning hvor du stoler på hvad du får at vide.

Håber at I får mange gode år med det lille nye familie medlem.

Hilsen
Kim