/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alger/bevoksning på tagpap
Fra : vagn2901
Vist : 1808 gange
500 point
Dato : 07-01-12 12:03

På min carporttag har jeg pletvis en kraftig bevoksning af hvidlige alger?
Kan man fjerne det ved f. eks. sprøjtning/vanding, eller er bevoksningen uskadelig. Tagpappet er godt 20 år. Jeg har taget billede af det, men det kan jeg vist ikke få lov til at vise?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-01-12 12:08

Citat
. Jeg har taget billede af det, men det kan jeg vist ikke få lov til at vise?

Jo det sker der ikke noget ved. Sæt du bare et bille ind.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-12 12:14

Hvis du vil sætte billeder ind her, så kan du bruge denne:

http://peecee.dk/upload

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 07-01-12 13:47

hvis det generer dit øje kan du sprøjte med fortyndet atamon

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-12 14:45

Jeg ser frem til billederne, tror snarere der er tale om lav, alger plejer at være grønlige, de indeholder grønkorn=klorofyl, mens lav ofte er hvidligt/gråt.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 07-01-12 21:32

http://peecee.dk/upload/view/344658
http://peecee.dk/upload/view/344659
Her er så de 2 billeder, som jeg har taget. Det kan godt være det mest er et kosmetisk problem?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 09-01-12 10:33

Jeg ville prøve med fortyndet eddike syre, kun halvt vand...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-12 10:35

Kosmetisk kan du jo overmale med tagpap primer/tjære...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-01-12 11:20
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-12 11:32

Normalt har man grønne alger, men som der også nævnes ovenfor, disse er jo hvide,
vi har haft de samme på vort fortov, men ikke hvor vi har behandlet med fortyndet eddike syre.

Som nævnt kan du overmale med tag tjære, der også giver øget holdbarhed,
du kan også lægge perlegrus på taget, det både beskytter og ser smukt ud...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-01-12 13:51

Hej Pia

Mit lav-indlæg gik mest på, at man skal vide hvad man har, for at gøre det rigtige ved det

Jeg er nu lidt overrasket over, at lav bare kan fejes væk, det jeg har i gamle træer sidder godt fast.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-12 18:33

Udendørs rodalon ville jeg anbefale dig

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 22-01-12 16:03

Tak for svaret svendgiversen. Det vil jeg prøve til foråret. Det virker godt på vore flisebelægninger.