/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Julestjerne - blomstring ?
Fra : bluesky
Vist : 848 gange
200 point
Dato : 07-01-12 11:50

Hejsa,

Jeg købte sidste år til jul en plante i et supermarked og til min store overraskelse har den overlevet og står nu meget stor og flot - men uden blomster ;-(
Hvad kan jeg gøre (tørkeperioder, gødning eller tålmodighed) for at få den til at blomstre igen ?

PFT.
Bluesky

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-12 11:55

Julestjerne med blomster det plejer at være de røde topskud der bliver efterlyst, blomsterne er meget små, hvide og blomstrer om foråret at få øje på inde mellem bladene.
Du kan være heldig at få røde topskud ved at give planten en mørke periode, hvis det er det du efterlyser, jeg har aldrig været heldig og overlader det til andre at komme med gode råd og det

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 07-01-12 12:03

Hejsa O.V.N,

Ja det er netop de røde topskud jeg efterlyser. Nu er den blevet så stor at det vil være sindsygt flot hvis den fik de røde topskud igen

Men tak for input
Bluesky

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 210 point
Dato : 07-01-12 12:06

Citat
Genbrug af Julestjerne
Julestjerne er en fleråring plante, og kan blomstre igen og igen.
Hvis man vil beholde sin Julestjerne stilles den i en lys vindueskarm til hen på foråret. Når der begynder at komme nye skud skæres den kraftigt tilbage over mindst 4 blade- det fremmer dannelsen af sideskud og giver en mere busket og tæt plante. Knibningen kan evt. gentages. (Vær opmærksom på, at mælkesaften kan irritere huden og give betændelse, hvis man får det i øjnene).

Julestjerne kan stilles udenfor om sommeren, blot den ikke får direkte sol, og er faktisk ganske dekorativ med sit smukke løv.

Det er en såkaldt kortdagsplante. Den skal have en daglængde under ca. 10 timer for at sætte blomst, og for at kunne udvikle de farvede højblade. Hvis man dækker med en sort plasticpose f.eks. fra kl. 18 om aftenen til kl. 8 om morgenen i ca. en måned vil planten danne stjerner. Begynd f.eks. fra starten af september.

Fra boligguiden.dk

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 07-01-12 12:20

Hejsa Piaskov,

Der havde du lige fundet noget jeg var totalt uvidende om

Tak for input

Bluesky

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-01-12 12:28

Min julestjerne står og blomstrer hvidt lige nu, smuk er den, men den står i haven.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-12 13:48

http://www.viivilla.no/Interior/Blomster/Slik-steller-du-julestjerner-47498

Her er en artikkel fra et Norsk blad. Det beskrives ganske godt hvad der må til for at lykkes med " julestjerne genbrug )

Mvh

sverola

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 29-01-12 20:20

Tak for svaret piaskov.

Bluesky