/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
BOLIG JURA
Fra : scrubber
Vist : 639 gange
300 point
Dato : 07-01-12 10:57

I 2010 beslutter vi os for at bygge hus, og finder derfor et firma, som skal bygge huset for os. Vi indgår i det, der hedder en totalenterprise, hvilket betyder, at firmaet står for alt vedr. projekt husbyggeri. Alt går sådan set efter planen, troede vi.

Vi gør udtrykkelig opmærksom på, at huset skal placeres på grunden således, at vi efterfølgende kan bygge et gedigent carport- og redskabsrumprojekt foran huset. Og da byggefirmaet har kontakten til kommunen, går vi ud fra, at de har styr på lokalplanbestemmelser osv. Vi understreger mange gange i forløbet, og inden vi underskriver den endelig kontrakt, at husets placering skal være i overensstemmelse med vores krav og ønsker og lokalplanen naturligvis, hvilket firmaet bekræfter mundtligt, at det hele er i orden og i overensstemmelse med lokalplanen.

Efter vi er flyttet ind i huset og skal påbegynde carportbyggeriet, tager vi lige en tur omkring kommunens Afdeling Byg for at at få bekræftet, at placeringen foran huset osv. er i orden. Vi får at vide, at alt er som et skal være. Efter sommerferien afleverer vi den endelige ansøgning, og så går det helt galt.

Vi modtager et svar, der fortæller, at det ønskede projekt behandles om en dispensationsansøgning, fordi iflg. lokalplanen, skal byggeriet placeres 5 meter fra skel (fortovskanten), og vi har indtil da troet, vi kunne bygge i skel ud mod vejen og mod den tilstødende nabogrund. Det var det vi fik at vide mundtlig ved kommunen.

En lang historie kort fortalt; projektet kommer i nabohøring, og der er flere naboer, der gør indsigelse mod projektet og slut endeligt bliver det afvist på Teknik- og Miljøudvalgsmøde. Vi har haft kontakt til en advokat, der mener, at vi ikke kan stille noget op overfor byggefirmaet, altså ansvarligholde dem for deres mundtlige løfter. Så nu er spørgsmålet: Kan vi virkelig ikke stille noget op overfor byggefirmaet? Vi ønsker naturligvis ikke at kæmpe en ulig kamp i retten, som vi ingen chance har for at vinde.
Er der slet ikke noget man kan gøre. Og er en byggefirma som tilbyder total enterprise slet ikke forpligtiget på noget som helst, når de i deres annoncer netop praler med at med trygt kan overlade alt til dem inkl, div ansøgninger til kommunen ?

mvh scrubber

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-12 11:09

Der er kun det at sige til det: hvis det byggefirmaet havde lovet var indeholdt i kontrakten, eller på skrift i en eller anden form var der noget at komme efter. Jeg kan forstå, at du kun har det mundtligt, vel heller ikke på en optagelse. Så kan du roligt regne med at byggefirmaet "ikke kan huske noget". Jeg vil tro det er derfor advokaten mener man ikke kan rejse krav over for byggefirmaet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-01-12 11:52

Citat
Vi har haft kontakt til en advokat, der mener, at vi ikke kan stille noget op overfor byggefirmaet, altså ansvarligholde dem for deres mundtlige løfter. Så nu er spørgsmålet: Kan vi virkelig ikke stille noget op overfor byggefirmaet?

tror den advokat er lidt klogere en kandutterne.
Når det så er sagt så er det da brand hamrende ærgeligt for jer.
Men stol på advokaten.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-01-12 12:39

Ved totalantreprise, skal alt arbejde, aftaler, priser mv. være skriftligt. Andet gælder ikke. Jeg har selv erfaringer fra min tid som formand for socialt boligbyggeri. Selv efter skriftlig aftale, prøves der ind i mellem, om ikke der kan krybes uden om, derfor er det vigtigt, at alt er nedskrevet i kontraktforløbet.
Når man ikke selv har viden om byggeri, bør man selv "ansætte" en tilsynsførende for det pgl. byggeri, det giver en garanti for, at aftalen bliver fulgt!

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 07-01-12 12:40

HAR I SPURG BYGGEFIRMAET ??
OG HVAD SIGER DE TIL DET ??
MVH AG112

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-12 18:07

Citat
Efter vi er flyttet ind i huset og skal påbegynde carportbyggeriet, tager vi lige en tur omkring kommunens Afdeling Byg for at at få bekræftet, at placeringen foran huset osv. er i orden. Vi får at vide, at alt er som et skal være

Og det er jo nok oså denm besked byggefirmaet har fået - ergo har de handlet derefter.

Så skal nogen sagsøges bliver det kommunen - og det kræver som minimum at byggefirmaet kan dokumentere sagens gang.....

Du får dog næppe andet end pengesorger ud af forsøget