/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
rens eller vask uld-møbler?
Fra : supersine669
Vist : 10264 gange
300 point
Dato : 06-01-12 18:39

Hejsa

Jeg har købt en sofa og 2 stole af ren uld, brugte.

De er pæne, men der er et par pletter, jeg gerne vil have væk.

Har I nogle gode tips og ideer?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-12 18:44

jo to

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-01-12 19:25

Sæbespåner i varmt vand piskes så der kommer skum og skummet bruges på en klud til at rense uld med. Men pas på at vandet ikke er for varmt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-01-12 20:08

Jeg har med succes anvendt den metode som svendgiversen beskriver. rent vand efterfølgende og en masse tørre klude til at suge op med.

En anden metode, som jeg har brugt er det rens man køber til rens af autosæder. Det er ret effektivt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-12 20:56

Så må jeg jo hellere gentage, også her:

>Jeg ville prøve med sæbe spåne skum,
>hvis det ikke er effektiv nok har møbelhandlerne rense skum på dåse...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-01-12 21:19

Jeg fik vist blandet spørgsmålene sammen - i denne tråd var det jo granner, men jeg havde først læst dit svendgiversen -i det første spørgsmål, derfor blev du citeret

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-01-12 21:20

Nemmerlig, søjde supersine

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 300 point
Dato : 07-01-12 07:24

Brug Vanish, det har jeg selv haft held med:

http://www.vanish.dk/product.php?id=12

Hvis det er løse hynder, der har pletter, så kan du med fordel indlevere dem til rens.

Er sofaerne generelt smudsige, så skal du måske have en prof ud for at rense dem:
http://sydkystenschemdry.dk/

IKEA har vist også noget møbelrens, som skulle være godt, men det har jeg nu ikke selv prøvet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-12 11:10

Sæbespåner og lignende normale sæbeprodukter skal man ikke bruge på uld, eller til hårvask.

Der er fine skæl på uldfibrene, som vil rejse sik med de alkaliske ( basiske) sæber. Det får ulden til at filtre og krympe når den bevæges.
Brug vakemiddel til uld/silke eller hårshampo. Det vasker også men er ikke alkalisk.
til fedspletter kan du også prøve med en farveløs sulfo eller med rense benzin.
Væd kun ganske lidt, eller kan du få en skjold, hvis betrækkes bliver rigtigt vådt et sted.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-01-12 14:22

Sæbespåner bruger man også til håndvask af uld. Og man pisker det selvfølgeligt til flagerne er smeltet. Jeg har vasket mange mange uldbluser på denne måde, og de har aldrig taget skade.

Jeg har også rengjort møbler på denne måde, også uldhynder til sofa og stole.

Og man briger ikke direkte sæben, kun skummet til at rengøre møbler med.

Hvis man gnubber på uld så ødelægger man det. Så det er ikke sæben der ødelægger, det er måden man bruger den på der er ødelæggende.

Godkendelse af svar
Fra : supersine669

Dato : 21-01-12 12:33

Tak for svaret pifo.