/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
HD4670 Sapphire på mit system?
Fra : pander45
Vist : 836 gange
150 point
Dato : 06-01-12 08:10

Hej!
Er der en som kan fortælle mig om jeg fx. kan bruge et grafikkort som det her: HD4670 Sapphire, 512 MB RAM, på mit system, som er bundkort: GA-8STXC, Fujitsu-Siemens, men det er måske Gigabyte, det har jeg ikke forstand på, men slots siger=
1 CNR
1 Universal AGP slot (1x/2x/4x) device support.
5 PCI slots supports 33MHz & PCI 2.2 compliant

Er 2.2 compliant ensbetydende med PCIe el PCI-E ?

Venligst
pander.
PS: Der er hdmi-udgang på kortet samt to dvi-udgange.

Der er ikke pci-e strømstik, hvilket betyder, at kortet ikke belaster en lille strømforsyning i enten mediecenter eller kontorpc.

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 06-01-12 08:26

hej
det kort du spørg om er til pci-e hvor du har agp port.

mvh hardy

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-12 08:41

Den er simpelthen for gammel til at opgradere.

AGP 4x skal man nok på loppemarked og kigge efter hvis et er defekt, og det lidt nyere AGP 8 x findes der heller ikke ret mange kort til.

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 06-01-12 09:12

Jeg har et Geforce4 TI 4200, 128 MB, som jeg mener er 8x. Det er det der 2.2 kompliant jeg tænker på ?
Ja, ja computeren er gammel, købt i 2002, sikkert lavet 2001 (23-25000kr med skærm dengang, men det kan jo være interesant nok og det er nok svar fra de "gamle" som ikke kun tænker på nye computere jeg savner.
pander.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-12 09:27

Dit kort er 4x
http://www.gpureview.com/GeForce4-Ti4200-card-138.html

Min maskine er er sidst opgraderet i 2005, men den kører fint endnu til mit brug.

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 07-01-12 02:39

Udmærket sted til at se egenskaber for kort Luffe. tak for det.
I mener så ikke mit system kan trække et PCI-e kort?

Det er:
Navn på operativsystem   Microsoft Windows XP Home Edition
Version    5.1.2600 Service Pack 2 build 2600

Systemtype   X86-baseret PC
Processor   x86 Family 15 Model 2 Stepping 7 GenuineIntel ~2813 Mhz
BIOS-version/dato   Award Software International, Inc. 6.00 PG, 08-12-2003
SMBIOS-version   2.3

Fysisk hukommelse i alt   512,00 MB
Tilgængelig fysisk hukommelse   67,73 MB
Virtuel hukommelse i alt   2,00 GB
Tilgængelig virtuel hukommelse   1,96 GB
Plads til sidefil   1,61 GB
-------------------------------------------------------------
Prøv at se det her:

ULTRA FAST PCI-E SATA II CARD 2-Port
Silicon Image Sil3132A Serial ATA Host Controller

Silicon Image SIL 3132 SATALink Controller

SataGear is Proud to Offer the Only SATA II PCI Express Card ! SS-PE-100 SATA II  3Gbps 1 External & 1 Internal 2Ports
PCI-Express Host with 5V&12V output

2Ports 3Gbps SATA II with NCQ, Port
Multiplier,
Output in PCI Express 1X host!

This PCI Express Host Adapter can upgrade your
desktop computer to have two SATA II Channels. The
board provides a 1X 2.5Gbps PCI Express interface on
the host side and dual, fully compliant SATA II 3Gbps
ports on the device side to access Serial ATA mobile
external and internal storage devices such as hard
disk drive, ZIP drive, CD-ROM, CD-RW, DVD-ROM.

Ser det ikke ud til at man kan opdatere mit system med det måske? Jeg fandt det her:

http://www.cooldrives.com/sapciexsaii3.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-12 04:10

PCI-E kræver en sokkel som Du ikke har på bundkortet.
http://www.geeks.com/techtips/2006/techtips-24sept06.htm

Den fætter Du har fundet er et SATA ll interface som skal sættes i en PCI -E sokkel på bundkortet, for at kunne udnytte den høje overførselshastighed som SATA ll harddisk tilbyder.

Men-men-men, processor og chipsæt skal kunne følge med, ellers kan det være hip som hap. Det samme ville være gældende hvs Du i DK ville kunne finde nedenstående adapter.
http://www.virtuavia.eu/shop/pci-32-bits-1-x-pci-express-adapter-.html

Hvis Du endelige vil have en hastighedsforøgelse indtil Du kan købe helt ny kan Du jo opgradere til 1 gb ram, men den kan stadig ikke køre Crysis hvis det er Det Du vil have den til

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 07-01-12 08:36

Hej. Tak skal du have Luffe. Det må være besvarelse nok fint ! Jeg har haft 1GB RAM og leder lige nu også efter 512 MB, måske 2x512, men så kan den heller ikke klare flere 333 RAM. Ja, jeg bliver nød til vente lidt med en ny PC selvom det kan være fristende nu under udsalget. Intel kommer vist med noget nyt grafik her til april, så kan det jo være nogle PC'er bliver billigere, vi får se, for i7 processoren bliver nok lidt endnu mon ikke?
Tak for svaret.

Hilsen pander45

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-12 10:10

Citat
Ja, jeg bliver nød til vente lidt med en ny PC selvom det kan være fristende nu under udsalget

Udsalg er blevet "flydende" idet butikkerne nærmest kører med udsalg og tilbud 24/365, og desuden hvis en maskine er sat 500 kr ned f.eks Elgiganten er den bygget til at koste den billige pris, dvs at den allerede efter et par måneder viser sig at kunne klare et større grafikkort, eller man har sparet på køler og blæser.
Så til den tid vil jeg anbefale at købe en af de steder hvor man udgår fra en grundmodel, og så omkonfigurerer den så nogle dele bliver det bedste.

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 07-01-12 14:01

Tak. Ja Luffe jeg har også tænk mig at få den bygget på et ok og forhåbentlig fremtidssikret, (så meget det nu kan lade sig gøre) bundkort, enten fra min lokale dataforhandler eller en som jeg har set på nettet, ligger på Sjælland. De kort som Intel kommer med skal måske bruges til at sætte i mange af den slags PC'er du hentuder til. Min lokale forhandler foreslog at bygge en til mig for ca. 8000kr, det mente han at kunne gøre det for, men jeg vil lige kikke lidt på bundkort først, så jeg er lidt med Men tak for det også. Nu vil jeg så acceptere dit svar, det fik jeg jo ikke gjort. Nej jeg var jo ikke klar over over det med PCI og PCI-E.

Hygge
pander45

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 07-01-12 14:05

Nå, det ser ud til jeg ikke kan acceptere svar efter jeg selv har skrevet noget. Kan du så ikke lige skrive noget en gang mere? Fx. sæt et link ind

Kommentar
Fra : pander45

Dato : 07-01-12 15:09

Den fætter Du har fundet er et SATA ll interface som skal sættes i en PCI -E sokkel på bundkortet, for at kunne udnytte den høje overførselshastighed som SATA ll harddisk tilbyder..

Kunne måske køre på IDE stikket ?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-01-12 20:24

Sjov at høre om en computer fra 2002 - det er jo en oldsag.

Min bror og jeg har 2 forskellige måder at udskifte computer på. Jeg vælger at skifte hvert 3-4 år - og så købe noget lidt under middel - til 3000 kr. Det betyder at jeg altid har noget der er up to date og rimeligt hurtig.

Min bror vælger at købe en high-end computer til 10.000 kr hvert 5 år - som til start er super hurtig - men erkender så det sidste år at der er alle mulige problemer med interfaces, standarder m.v.

Næste gang jeg køber ny computer bliver det til 2000 kr - en pentium til april/maj - når det nye chipset Ivy bridge fra Intel kommer.

Prøv at tænk hvor meget strøm det koster at køre med en så gammel oldsag - det bruger måske 150 watt - mens en ny bruger 50 watt idle.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-01-12 00:18

Citat
Sjov at høre om en computer fra 2002 - det er jo en oldsag.

I min bambusmaskine som er ombygget 3 x sidder der stadig en IDE HD fra 2000, den kører dog kun som sidefil og backup.
Alt andet er skiftet, også til strømbesparende.