/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
besværligt bankskifte
Fra : ChrisR
Vist : 747 gange
80 point
Dato : 05-01-12 20:23

Kan det passe at man ikke kan åbne en ny bankkonto i en anden bank.

Situationen er at vi har huslån,( samt boligkredit og diverse opsparinger) i et kreditselvskab som samarbejder med banken, men da vores bankrådgiver gentagende gange spænder ben for os og for 2 gang nu har lavet en regnefejl der sætter os i mere (unødvendig) gæld, vi har forsøgt at få ny rådgiver men uden held. Nu er vi derude hvor hun beder os om at betale dobbelt på vores lån, hviket vi ikke kan.
det skal lige siges at da denne bank for ca 2 år siden overtog vores lån vidste de godt at min mand er lærling og at det er en meget lille indtæg.

Nu vil vi så skifte bank men fortsat betale vores lån i nuværende bank.

men da vi henvender os i en anden bank for at få 2 helt alm lønkontoer, men tilhørene budget konto, for vi af vide at det ikke kan lade sig gøre. Da jeg grundet min rådgivers fejl er blevet registret i RKI, og at de ikke kan tjene noget på at vi bare skal have alm kontoer!

Kan det virkelig passe??

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-01-12 20:52

Hvis det er en fejl, at du er blevet registreret i RKI, så bør du jo sikre dig at du ikke står der mere. kontakt evt til Experian: http://www.experian.dk/rki/

RKI er jo netop til for at f.eks. en ny bank kan se, om I er dårlige betalere, så længe I er registreret dér, er det sikkert håbløst at skifte bank.

I kan da sikkert få en ny bankrådgiver, hvis I skifter afdeling.

Kommentar
Fra : ChrisR

Dato : 05-01-12 21:00

Det er ikke en fejl på den måde, det er en fejl fra rådgiverrens side, da hun blev ved med at trække regningen tilbage på trods af at der var dækning for beløbet, og at jeg endda gik så langt som til at sætte eksta penge ind så den kunne betales sådan, hun mente ikke at det var en regning der hørte til i et budget, og jeg har klaget over det og der er også undersøgelse igang om det, men det tager jo desværre også tid. ( så længe der er en undersøgelse igang er jeg af en advokat blevet rådet til ikke at betale mig ud)

Vi kan ikke skifte afd, hvis vi skal noget har vi fået af vide på en meget høflig måde at det er gemmen hende og ingen andrer, hvis vi var utifrdse kunne vi jo skifte bank.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-01-12 21:09

Har I forsøgt at spørge hende pænt og høfligt, om det er muligt at tale med en anden fremover?
Måske vil hun også gerne "slippe" for at have jer som kunder? Det burde jo være muligt, om ikke andet, så at komme til at tale med hendes chef?
Så længe I er registreret i RKI, vil I desværre have svært ved at skifte bank.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-01-12 21:12
Kommentar
Fra : ChrisR

Dato : 05-01-12 21:18

Ja det har vi, vi fik hende ved at tilfælde da vores egen afd lukkede, blev vi sent på hendes liste har hun foklaret, og hun fortæller meget pænt at sådan er det bare! Så på det punkt er der intet at gøre.

Ang bankskifte syntes jeg at jeg på at tidspunkt har set/læst at man som privatperson ikke kan nægtes en lønkonto, men kan umillbart ikke finde noget om det på nettet, og håbede lidt på et link eller lign.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-01-12 21:30

Om i står i RKI eller ej er nok ikke det vigtigste punkt for en anden bank.
Hvis i flytter alt over og ikke kun lønkontoerne/budget så er de straks mere villige.
Du skal huske på at en bank bare er en ganske almindelig købmandsbutik hvor det drejer sig om at tjene nogle penge.

Så hvis de kan se at der er penge at tjene på jer så vil de gerne have jer som kunder

husk også lige på at en bankrådgiver er lige præcis hvad ordet siger, nemlig bankens rådgiver og ikke jeres rådgiver.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-12 21:42

En bank er en forretning - de bestemmer SELV hvem de vil have som kunder.....

Desuden HAR du jo en konto og kan derfor ikke bare "forlange" en anden bank....

Den med "regnefejlen" lyder besynderligt.......

Dernæst kommer du IKKE i RKI uden en domsafsigelse eller fogedret hvori det er fastslået at du skylder pengene -. sååååååå den kan du ikke hælde på banken som en "fejl" - de har nok deres grunde til IKKE at gøre som DU syntes....

Hvis du havde pengene extra kunne du da have betalt på posthuset

I må jo have misligholdt nogen aftaler siden de pludselig vil ændre alt

Der hører vist mere til "historien" end du fortæller her.....

Men føler du dig uretfærdigt behandlet kan du altid gå til pressen - er der KØD på historien tager de gerne fat....

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 06-01-12 05:18

Kort og godt er svaret "JA".

vic200

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-12 06:21

I princippet kan man jo ikke blive nægtet at have en lønkonto, eller det der hedder en Nem-konto, tværtimod er det et must idet det offentlige ikke udbetaler diverse ydelser, skat tilbage m.m. uden en konto.

At bankrådgivere arbejder for deres bank er soleklart, ellers havde de ikke jobbet, men nogle af dem har ikke helt tjek på deres "personlige" kunders økonomi og kan finde på at flytte store beløb uden at kontakte kunden først, hvor der i stedet burde justeres hist og pist for at kontiene skal glide godt sammen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-01-12 13:13

hvis du vil skifte bank er det bare at gå ind i den bank du vil have, og så får du dem til at ordne alt det praktiske. du er nødt til at lade din nye bank overtage dine lån også. de tjener jo på de renter du betaler, og hvis du kun lacerer indtægterne hos dem og samtidig vil have dem til at overføre penge til en anden bank, taber de penge på det.