/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Pensionist...
Fra : axelbjarne
Vist : 1593 gange
100 point
Dato : 05-01-12 19:53

Om et halvt års tid, bliver jeg folkepensionist - så går spørgsmålet på, kan det betale sig at være medlem af sygeforsikringen "Danmark", når jeg ikke har over 70.000 kr. i kontanter? Jeg kan jo så få 85% i tilskud.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-12 20:01

kommer an på hvilken gruppe du vælger

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-01-12 20:03

Gruppe 1, til 749,- i kvartalet...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-12 20:03

Ja, hold du endelig fast ved Danmark, andre forsøger forgæves at få adgang.
Der er mange rabatter og tilskud, du kan/vil få glæde af...

Og der er forskel på folk, min kone får næsten 8000 kr i pension om måneden,
jeg får under det halve, selv om jeg vejer og spiser mere end hende...

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-01-12 20:04

Jeg regner med, at jeg ikke kan mærke forskel på efterløn og folkepension....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-01-12 20:05

Citat
jeg får under det halve, selv om jeg vejer og spiser mere end hende...

Der er da ingen retfærdighed til Svend

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-01-12 20:11

Der må jo være en kontant forskel på Svend og konen. For mange år siden læste jeg i avisen, og 2 familier der blev sammenlignet, og de som havde sparet op, fik mindre ud af det, end den familie der havde ingen opsparing havde, men vi kan vel heller ikke have, at pensionisterne er millionærer - hele bundtet, så skal de, der skal tjene pengene til at løbe endnu hurtigere end de gør i dag. Jeg vil have det fint med ca. 10.000 kr. udbetalt om måneden....

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 05-01-12 20:29

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet med dine kr. 70.000 i kontanter, du mener vel i indkomst/pension efter skat?
Hvad med de sidste 15%, hvor du også kan få refunderet diverse ydelser, det kan blive et pænt tilskud, selv hvis du er gruppe 5 medlem, og så vidt jeg er orienteret er det IKKE indtægt, men refusion, du har jo selv betalt i første omgang af skattepligtige penge.

Du må også tænke på, at de sidste 15% skal du tigge om, for jeg tvivler på medicinkort o.l., når ikke du har en 100% tillæg - hvis du får brug for flere penge end kommunen vil bevilge til diverse ydelser, du ikke aner vil/kan komme er, det ikke så sjovt.

Jeg er af den mening, at det altid kan betale sig at være medlem af "Danmark", når man kommer i reparationsalderen, de første mange år var vi kun betalende medlemmer, men nu er vi i den grad nydende, vi kan heldigvis ikke får andet end de almindelige tilskud, og det er også fint med os, vi har jo forsikret os på alle måder.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-01-12 20:32

Hej axelbjarne, jeg har aldrig nogen sinde fundet ud af hvorfor folk bliver medlem af Danmark, når vi har det gule sygesikringskort.
Jeg har kikket i deres ting og kan stadigvæk ikke finde ud af hvorfor der er nogen der mener at det stadigvæk er en guldgrube.
Gider du godt lige at fortælle mig hvorfor det er værd at betale til, det kan godt ske at jeg er lidt tungnem.
Kan jeg gå til andre læger end den jeg har normalt?
MVH:
alan57

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 05-01-12 20:51

Citat
Gider du godt lige at fortælle mig hvorfor det er værd at betale til, det kan godt ske at jeg er lidt tungem

Vi er medlem af gruppe 5/1 og har i de forløbne år fået ca. dobbelt så meget, som vi indbetaler til Danmark, det er især tandlæge og medicin, der skæpper i vores kasse, og det dækker Sygesikringen ikke tilnærmelsesvis, men det finder du nok ud af efterhånden, som alting stiger og tilskudene falder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-12 21:05

For mange år siden havde min kone en klog ældre kollega, der sagde:
"Meld jer ind i Danmark mens i kan", og det har vi ikke fortrudt,

Der er i vores alder flere tilskud til behandling og medicin end vi dengang betalte...

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-01-12 21:38

Det vil så sige at der er nogen der betaler for jer gribben1, for firmaet betaler sku ikke af egen lomme, derfor må der være nogle andre der gør ikke sandt?.
alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-12 21:39

Og med hensyn til min nye "kone", vi er ikke gift, der får dobbelt så meget i folkepension som jeg,

hvor mange gange i ugen må hun overnatte her, og hvor mange gange må jeg sove nede hos hende,
før vi får reduceret folkepension?

Det er måske lidt uden for spørgsmålet, men nok af større økonomisk betydning for mange
end evt. medlem af sygeforsikringen Danmark??

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-12 21:40

Jeg er medlem af Danmark, har været det i 30 år. Og jeg er stille og roligt ved at få alle de penge jeg har betalt i kontigent retur, i tilskud.

Så er du medlem nu så hold fast. I dag er man nærmest priviligeret når man er medlem af Danmark. For med egne tænder og hyppige tandlægebesøg smt medicin og diverse, så får jeg ca. 5-6500 tilbage om året.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-01-12 21:51

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-12 21:53

Bliv endelig ved med at forblive medlem af "danmark".

Hvis du overhovedet ikke har behov for at være medlem, så blive overflyttet til hvilende medlem, så kan du altid blive overflyttet igen - tror der skal gå et år mellem hver flytning -.

Det er ikke indtægtsbestemt hvilken gruppe man står i - det var i gamle dage -

Men refusionen er bestemt af hvilken gruppe du er tilmeldt, de fleste er i gruppe 5 eller 1, gruppe 2 er ved at være "uddød"

Gruppe 2 er den med frit lægevalg, hvor man selv betaler for konsultationerne.

Den aller største forskel på gruppe 1 og 5 er refusionen til medicin, og de helt dyre tandlægebehandlinger, kroner og broer... medicin refunderes med 50% i gruppe 5 og med 100% i gruppe i til receptpligtig medicin, undtagen p-piller, som nok ikke er så aktuelt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-12 21:55

Åh ja, nu husker jeg, du var jo blevet syg.... hvor meget kan du få refunderet af den evt. medicin??... jeg tror jeg vil anbefale dig at blive i gruppe 5, og se om du evt. får brug for mere medicindækning... håber du bliver helt rask og kan få din police i bero/hvilende medlem

Rigtig god bedring endnu engang

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-12 21:57

Du var lidt for hurtig til at lukke, jeg havde flere gode råd, som ældre pensionist,
dem kan du få en anden gang...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-12 22:04

Selv tak. Og du kan hurtigt få brug for Danmark, tro mig. Til indlæg i sko, brille, proteser.

Ja ja vi bliver jo ikke yngre.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-01-12 22:27

Citat
Det vil så sige at der er nogen der betaler for jer gribben1, for firmaet betaler sku ikke af egen lomme, derfor må der være nogle andre der gør ikke sandt?.
alan57
Vrøvl - Sygesikringen Danmark kan sammenlignes med en forsikring, dog uden forsikringsselskabernes krumspring.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 05-01-12 22:35

Citat
Det vil så sige at der er nogen der betaler for jer gribben1, for firmaet betaler sku ikke af egen lomme, derfor må der være nogle andre der gør ikke sandt?.
alan57

Klart nok, det har vi jo betalt ind til i mange år, så vi kan jo hvis vi er heldige og ikke har brug for noget tilskud af betydning - kan man jo kun være glade for at være godt forsikret...

Derimod, hvis vi er syge og dårlige og får brug for tilskud til medicin og andet, får vi fuld udbytte af vores indbetalte penge.

Elementært Æ'Å'

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-12 23:45

Ja det er elementært. Og når jeg en gang skal have trukket mine tænder ud og have protese, så skal jeg ikke have tilskud til tandlægeregninger.

Og en vigtig ting, efter det fyldte 60 år kan man ikke få udvidet operationsdækning.

Men vi er så mange medlemmer, så det jeg betalte for 30 år siden det var med til at betale for andres udbetalinger.