/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Svigermors penge
Fra : olarsen
Vist : 1549 gange
100 point
Dato : 04-01-12 22:35

Jeg har en svigermor med for mange penge
Hvis hendes samlede kontante formue kommer under 77.000 kr., kan hun få udbetalt en ældrecheck (jeg ved ikke hvor stor en ældrecheck er). Bortset fra det rent moralske, er det så muligt (lovligt) at hun f.eks. overførte de overskydende penge til min kone, evt. på en 5 års konto, som et lån, da hun jo eller skal betale gaveafgift af beløbet, min kone lover selvfølgelig at hun ikke bruger pengene. Min kone er enebarn og derfor er der ingen problemer med familien.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-01-12 22:45

Stakkels RIGE Pensionister

De har deres rend af medlemmer af FAMILIEN.

Prøv at spørg på SKAT - du får garanteret ikke et svar du kan LIDE

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-12 22:48

At oprette en konto som ikke bliver brugt, tror jeg ikke du'r.

Men dette er en mulighed

Citat
Vil du undgå gaveafgift, kan du give hver person op til 58.700 kr (2011 og 2012).

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789829&vId=0

Her kan du læse om ældrechecken

http://www.aeldresagen.dk/MEDLEMMER/RAADGIVNING/PENSION_OG_%C3%98KONOMI/Sider/Hardu%C3%A6ldrechecktilgode.aspx

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-01-12 23:29

Hvor "meget" er "for mange" penge?

Ved du, hvor meget hun har?

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 05-01-12 00:54

nej der er noget med at man kun må give børn - børnebørn ved ikke om børns mand også må få et vist beløb pr år skattefrit. surt det lige har været jul så :).
men ingen siger vel noget til at hun hæver mange penge og lægger dem i din kones bankbox. Hun kunne jo have spillet dem op hvis nogen interessere sig for det. Men er det ikke til for meget besvær for 10.000 kr (ved ikke om ældrecheken er på det beløb).
Så virker det lidt nærrigt og nidkær at gøre så meget besvær for 10000 kr lad dog dem der trænger til den få gavn af den. Det er jo ikke et krav at man skal have den. det er til dem der behøver den. Og det lyder det vist ikke i dette tilfælde som om hun står og har hårdt brug for dem. Rådgiv hende dog på det punkt .
Håber du får hende til at indse at det ikke er ok at modtage dem når hun ikke opfylder kravet :)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-12 07:00

I princippet må man jo have så mange bankkonti som man lyster, der skal alligevel betales skat af renter og afkast.
Pengene kan jo gives som "forhåndsarv", jfr. det som Nordsted1 skriver, det fik jeg og min søster selv ad et par omgange.
Nogle pensionister bruger også en slags nedsparing i ejendommes friværdi og bruger så enten pengene på deres sidste fede ferier eller giver dem til børn/børnebørn.

"Stakkels rige pensionister" kan man jo ikke tale om her da der jo er klokkeklare regler om arv som er moralsk lette at følge uden at man skal lave kompliceret skattefusk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-12 08:38

Det behøver ikke være jul, for at man giver sine børn/svigerbørn en pengegave.

Svigerbørn kan dog højst modtage 20.500 kr.

Disse pengegaver kan lovligt overføres til jer, uden i bruger dem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-12 09:48

Hvad man har liggende under "madrassen" tæller ikke i regnskabet (med mindre det bliver opdaget) - så hæv alle beløb der figurerer på selvangivelsen, så er den ged barberet

Vi har i forvejen 1-2 millioner "svindlere" (måske flere) boende i DK så en fra eller til betyder næppe noget

Hovsa - det var da vist ikke helt lovligt det her

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-01-12 10:10

Her kan du læse mere om ældrechecken:

http://www.aeldresagen.dk/MEDLEMMER/RAADGIVNING/PENSION_OG_%C3%98KONOMI/Sider/Hardu%C3%A6ldrechecktilgode.aspx

I min tid som assurandør i Vendsyssel, var der mange "rigtig rige" der havde lagt deres opsparing i en bankboks. De fik derfor mere fra det offentlige, end de kunne få i renter! den adg banken brændte????

Sådan er verdenen nu engang indrettet, at nogen kan ikke få nok, men vil blot rage til sig - begærlighed, er et af vor tidst største økonomiske problemer!!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-12 10:38

Jeg havde også en rig svigermor, der var for nærig til at udbetale det skattefrie arveforskud,
heldigvis døde hun et halvt år før min kone, ellers havde jeg ikke arvet en klink.

Har din svigermor ikke eksempelvis et sommerhus, så kan i handle lidt under bordet?

Inviter hende på en jordomrejse, som hun betaler...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-12 11:05

Citat
I min tid som assurandør i Vendsyssel, var der mange "rigtig rige" der havde lagt deres opsparing i en bankboks. De fik derfor mere fra det offentlige, end de kunne få i renter! den adg banken brændte????

For nogle år siden sagde kommunerne at de ville stoppe fidusen med at pensionister hævede beløb på deres konto før jul for at komme under grænsen for tilskud.

Hvordan de ville gøre det ved jeg ikke, de har vel stadig kun adgang til folks skatteoplysninger/indestående pr 31-12 og ikke bevægelser på bankkonti.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-12 11:49

Hvis svigermor låner pengene ud til sin datter, er det stadig en del af hendes formue.

Men der kan laves snedige konstruktioner så en del af pengene ikke medregnes til ældrecheck kriteeriet.
Jeg synes nu ikke der er grund til atudbassonere,hvordan man gør.
Moralst er det forkasteligt, og kun med til at hæve skatten for os andre.
De tosser som hæver i banken i december og gemmer under hovedpuden til januar, skulle risikere dobbelt bøde plus tilbagebetaling af sociale bidrag, de får uretmæssigt på den måde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-12 12:22

Citat
Hvis hendes samlede kontante formue kommer under 77.000 kr., kan hun få udbetalt en ældrecheck

Hvad vil hun med flere penge hvis hun har nok

Giv dem til "Carina" hun har ikke så mange

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-01-12 15:36

Refi nu bliver jeg nok nødt til at sagsøge dig for injurier og bagvaskelse , hvornår er nok nok? når man taler om penge!
Helt enig Alka, vi er mange, som er grådige. Tænk blot på de nordsjællandske direktører, som blev taget i biler som man ikke betalte skat af, eller dem med 'camping'-biler, der lige manglede et køkken - jo vi er helt enige, hvis man kan rage til sig så gør man det med glæde
Min svigermor er meget gavmild, vi har allerede fået hvad vi må de sidste par år, samt lånt en del oveni - men hun er stadig 'for rig', derfor idéen med at min kone lånte resten, mod at love ikke at bruge dem, hvis nu svigermor fandt på at skulle købe en ny pels
Den med at hæve det hele i december og genindsætte i januar kendte jeg ikke, det bliver ikke vores model . . . måske løser problemet sig i løbet af året, det påstår hun i hvert fald selv, det har hun gjort de sidste 5 år .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-12 15:56

Citat
måske løser problemet sig i løbet af året, det påstår hun i hvert fald selv, det har hun gjort de sidste 5 år

Tjaeh, Klaus Riskær jonglerer stadig med millioner selv om han er erklæret konkurs

Der er ikke lommer i det sidste sæt tøj.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-12 15:57

Citat
hvornår er nok nok

Det er det når der tilsyneladende er problemer med at komme af med dem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-12 16:00

Citat
Refi nu bliver jeg nok nødt til at sagsøge dig for injurier og bagvaskelse

Gå straks igang - så går pengene til advokater og så er problemet løst

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-12 16:16

Jeg kender en pensionist som også har for mange penge. Han inviterer alle familimedlemmer og alle venner og bekendte til en fest 1 gang om året. Maden kommer udefra. Sådan brænder han mange penge af hvert år.

Så din svigermor har da lov til at holde stor fest for familie og venner med mad og drikke udefra. Så kan hun snildt bruge 30.000. Hvert år.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-12 16:26

Du kender ikke svigermødre, granner, de vil hellere æde mursten, end betale for familie fester,
engang, da min svigermor ville have social hjælp, sagde de: Du må da først sælge sommerhuset...

Kan man forøvrigt blive sagsøgt for udtalelser her i kandu, det er jo kun for sjov,
så er vi nogle der må passe på...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-01-12 16:28

Ja det ville være en god ide også at rejse dem op, det er hun bare ikke helt indstillet på. Den sidste skjorte har ingen lommer, nej det er rigtigt, jeg har også sagt til vores børn at hvis de arver noget fra os, så har vi regnet forkert.
Vi har tit opfordret svigermor til at bruge noget mere på sig selv, men hun har ikke lyst til at rejse eller feste.
Penge giver kun problemer, uanset om man er rig eller fattig.
Jeg plejer at sige, at man ikke bliver lykkeligere af at være rig - men man kan få det meget sjovere!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-12 16:33

Penge er MAGT

Alle gør alt bare få at få del i dem....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-01-12 16:34

Jo da svendgiversen, selvfølgelig kan man sagsøge folk her på KanDu . . .Hvis man da kan finde dem hæ-hæ

Men som Piet Hein engang sagde:
Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-12 16:44

Ikke rejse og ikke feste, jeg tror din svigermor ligner min, nu afdøde?

Men du kender vel formlen: Lasternes sum er konstant?

De gamle, der altid har levet et sparsommeligt liv, kan ikke lide at ødsle,
og så ender det med overfede katte i testamentet til Kattenes værn...

Prøv at finde den manglende last i: Lasternes sum er konstant
Hvad med wellnes, eller teater, eller??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-12 16:45

Jeg er i hvert til fald glad for min humoritiske sans, jeg kan næsten grine af det hele.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-12 16:58

Du skal ikke grine, tænk på alle de timer olarsen og jeg
har måttet høre på at vor svigermor var ved at dø af sult...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-12 18:39

Jo hvis jeg griner så er det ikke injurier, så er det bare sjov.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-01-12 21:19

Jo livet er sjov og ballade, håber jeg da, for ellers bliver det bare for surt, jeg er jo heller ikke enig medsvigermor om at penge er noget man puger sammen, men bortset fra det så kan man ikke ønske sig en bedre svigermor end min, hun har humor og er også lidt fræk en gang imellem og absolut ikke snerpet, som min ekssvigermor var. Min kære fader har en helt anden tilgang, han giver tit en skilling når vi ses, han har nemlig den indstilling at den sidste skjorte ikke har lommer, desværre er han en fattigrøv lige som han søn .
Min svigermor er skam ikke ved at dø af sult, hun har bare en 'grådig' arving

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-01-12 20:50

Lad mig lige rette noget du har misforstået alka, begærlighed har eksisteret lige så længe man kan skue tilbage i historien. Jo mere man har desto desto mere begærlig bliver man, - ved det fra egen erfaring. Da jeg var rigere, end jeg er i dag, delte jeg ikke ret meget med andre, i dag hvor jeg er halvfattig, giver jeg gerne en skærv til de mere seriøse indsamlinger - er det ikke bare sådan den menneskelige 'natur' er??

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 10-01-12 20:53

Tak for svaret transor.
Det var brugbart fordi vi kan vente til december med at lave transaktionerne, hvis hun vil til den tid.