/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stegeso og kylling.
Fra : piaskov
Vist : 1920 gange
100 point
Dato : 04-01-12 15:46

Hej alle.
Jeg skal lave en 1400 g. kylling i en stegeso for 1. gang.
Hvor lang tid skal jeg regne med og ved hvor mange grader ??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-01-12 15:54

Jeg vil anbefale 60 min ved 180 gr.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-01-12 16:04

Citat
Jeg vil anbefale 60 min ved 180 gr.

Har du selv prøvet det med godt resultat ?? Jeg syns det lyder af lidt for lidt grader

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-01-12 16:06

Ja varmluftovn, varm ovn

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-01-12 16:09
Kommentar
Fra : vigil

Dato : 04-01-12 16:12

Citat
varmluftovn, varm ovn

Men sæt den endelig ikke ind i en allerede opvarmet ovn - den kan kun tåle at blive varmet langsomt op SAMTIDIG med ovnen.

De 180 grader lyder ok for mig, da det jo netop er simredisciplinen, som en stegeso er verdensmester i - men jeg ville nok give den halvanden time, altså 90 minutter fra den bliver sat i ovnen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-01-12 16:25

Du skal op på 250 grader i ca 1 time, hvis den både skal være stegt og have lækkert sprødt skind.

Den gode gamle "Jeg steger i Römertopf" siger godt nok 50 min. v 250 grader for 2 steget kyllinger, men min erfaring siger 1 time (tror de to kyllinger er mindre end 1400 gram)

Hvis det er en Römertopf, eller tilsvarende lerstegeso, skal den først stå i blød min 10 min, og ovnen skal være kold når du sætter soen ind.

God fornøjelse og appetit

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-12 17:34

Hej Pia.

Jeg lavede kylling i min stegeso i sidste uge.

1200g. optøet kylling.
Jeg satte den i kold ovn til 225 grader i en halv time og derefter 180 i en time.

Den lå ovenpå kartofler til 5 personer, gulerødder, et hakket løg og lidt fintsnittet hvidkål og 3 dl vand. Smagte skønt.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 04-01-12 17:37

Tak for svaret karenD.
Lige præcis hvad jeg laver og den er færdig om 10. min kan jeg se.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 04-01-12 21:47

Håber den var vellykket

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-01-12 22:27

Citat
Håber den var vellykket

Du kan tro det smagte.
jeg havde fundet en opskrift hvor jeg lagde forskellige grøntsager i bunden og derfeter blandede en marinade med olie, hvidløg, 2 spk. citronsaft og 2 spk. honning som blev hældt / smurt over. MUMS siger jeg bare.