/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor indfører vi ikke bare flad skat?
Fra : PeterTheisen
Vist : 801 gange
10 point
Dato : 04-01-12 07:34

For tiden er det meget diskuteret politisk, om det kan betale sig at arbejde, om vi skal sænke kontanthjælpen, sænke skatten for lavindkomsterne osv.

Jeg har et forslag: Indfør en flad skat på 30 % af arbejdsindkomst. Ingen fradrag. Ingen huller. Intet andet end en flad skat på 30 % af arbejdsindkomst.

Så kan alle udregne deres skat, ingen kan snyde systemet, og alle med en indkomst kommer til at bidrage.

Lige en tilføjelse: Både mine socialdemokratiske og borgerlige venner, bekendte og familie støtter idéen. Derfor kan den ikke være socialt skæv.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-01-12 09:00

Jo der vil blive skæv PeterTheisen fordi vores velfærssamfund kan ikke køre på 30%, så kommer vi til at skal betale for læge sygehus osv:, men det er du vil ligeglad med ikke for du har da penge til disse ting ikke?.
alan57

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-01-12 09:43

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig princippet, men om det lige skal være 30% kan jeg ikke beregne.
Der skulle nok være et mindre bundfradrag for de økonomisk svage.

Afskaf for min skyld gerne alle fradrag. Hvorfor skal andre være med til at financere mine renteudgifter? Det "rager" da ikke andre, hvilken gæld jeg har - jeg har selv sat mig i den!

Da politikerne i slut-80'erne i forb. med kartoffelkuren, indførte skat på renter, kunne visse befolkningsgrupper godt holde sig tilbage for at skabe renteudgifter, at det så var en lov med tilbagevirkende kraft, er en anden sag, men det har vi jo set før!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-01-12 09:48

... du er sgu herlig,...... lærer man ikke om den slags i skolen nu om dage,.. ?

2 + 2 = 4 ...

hvis vognmand 'Olsen' ikke kan trække udgifter fra til brændstof, kontor, tlf. osv osv
hvor meget tror du så transportudgifterne stiger i varehusene, ?

og hvis varehusene ikke kan trække deres udgifter til fx El. Varme osv
+ den NU forhøjede udgift (som følge af manglende fradrag) til varelevering pgr. af stigende omkostninger for vogmanden som bringer varerne ud,
osv osv.... det hele hænger sammen,

lavindkomstgrupperne vil slippe billigere i skat,... som så bliver 'ædt op' af de forhøjede udgifter som følge af .. vognmændene, varehusene. og 1000 andres forhøjede udgifter som følge af de lavere og / eller manglende fradrag.

Glistrup foreslog allerede i 70-erne helt at afskaffe skatten,.... det blev dog aldrig gennemført,
og heldigvis for det,...
så ville det kun være de 'rige' der havde råd til at gå til læge, på sygehus,...osv.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-01-12 09:50

disse mennesker tænker sig åbentbart ikke om EA_HS.
alan57

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-01-12 09:56

Citat
disse mennesker tænker sig åbentbart ikke om EA_HS.
alan57

ikke forstået,.... !

men hvis det bliver som P Theisen

ville det sikkert skabe mange arbejdspladser for danske virksomheder,
(i udlandet)...... fx østlandene..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-12 10:06

Det store problem bliver så.....................hvad er arbejdsindkomst.
Alm. lønindkomst - jow jow den er nem.
Salg med fortjeneste - ja ja
Salg med tab ..........................er det så en indkomst.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-01-12 10:07

Det du der skriver er hvad jeg mener med at de ikke tænker sig om EA_HS.
alan57

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 04-01-12 10:18

Tjah, hvis man startede et helt nyt land op, hvor der ikke var en masse bindinger, kunne en flad skat, MED FAST bundfradrag, så det kan få en nogenlunde rimelig social profil, måske være en idé. Dem med de højeste indkomster ville sikkert blive glade, revisorerne ville blive sure=arbejdsløse.

De har flad skat på Grønland, men Dk finansierer hele deres sociale system gennem vores højere skatter, Færøerne vil også gerne have flad skat, men så skal de lige have forhøjet tilskuddet fra Dk

Men lad os prøve at se hvordan det ser ud her først

http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/510.html

http://www.skm.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/711.html

Set i forhold til 2011-tallene, hvor min hovedregning siger samfundet fik ca 360 mia ind på indkomstskat og ejendomsværdiskat, ud af en A-indkomst på ca 1200 mia, ligger 30% ikke helt skævt, men de 30% skulle så forhøjes på grund af bundfradraget, og ALLE de andre skatter skulle fortsætte uændret, ellers ville vi mangle ca 1/3 af skatteindtægterne.

Jeg kan huske, SF for mange år siden foreslog at fjerne rentefradaget, det skulle nedtrappes over 15 år, glimrende idé, blev desværre ikke gennemført, det var alt for rødt

Fra 2012 er rentefradraget under nedtrapning, fra 33 til 25%, det tager 8 år, en % pr år.

Så ligegyldigt hvilken omlægning man laver, tager det megalang tid, men det ville da være sjovt selv at kunne regne sin skat ud og forstå reglerne

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-01-12 12:06

hvorfor spørger du?? du vil jo intet vide

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-01-12 12:12

Du har nul økonomisk sans, du burde læse lidt mere. Du stiller mange spørgsmål som ligger op til økonomisk viden, men din viden og interesse ,i at høre mere stilles jo tydeligt frem. Du ønsker kun at fremsætte et synspunkt skjult som spørgsmål. Jeg syntes du er spild af tid.

Hvis du presser vil jeg gerne finde den artikel frem som underbygger hvorfor systemer er bygget op som de er. Artiklen er årsagen til at folk i dag taler om "pisk" eller "gulerod" .

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-01-12 13:03

Hvorfor indfører vi ikke bare en "Pil' a' med dig PT" knap!

14 ? på 8 dage og 3 annullerede

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 04-01-12 14:28

Hvorfor skal der være et bundfradrag, vagnr?

Man kan fx bare afskaffe dagpengene og forhøje kontanthjælpen tilsvarende, fx til 16.000 kr. om måneden før skat.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 04-01-12 14:28

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-01-12 14:44

Selv tak, Petertheisen

Bundfradraget kommer jo også de lavtlønnede til gode, Carina-sagen har jo vist, at det ikke behøver være en guldgrube at have et lavtlønsjob, sammenlignet med offentlig forsørgelse

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-01-12 15:45

jeg syntes det lyder som en god ide.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-01-12 13:14

Hvorfor stiller du ikke op for at blive statsminister PeterTheisen, for med alle de ideer du har ville det gå a,helvede til.
alan57