/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varme i værelser
Fra : tutter2
Vist : 690 gange
55 point
Dato : 02-01-12 22:04

Stuen hjemme hos os skal laves om til 3 værelser. Men 2 måske alle værelser kommer ikke til at være i berøring med radiatoren. Hvad er mest praktisk i forhold til varme i de værelser som ikke får radiator. Tænker at det nok er for besværligt at skulle trække varme til nye radiatorer, og el varme er måske en for dyr løsning i længden? Værelserne kan vel ikke "trække varmen" fra gangen udenfor hvor den store radiator som varmer stuen op lige pt er monteret?
Vi har også kigget på varmepumper, men det virker også til at være en dyr løsning?

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-01-12 22:33

Træk rørene og få placeret radiatorer korrekt under vinduerne i værelserne.
Du ricikerer ikke at kunne får varmen ud i rummene, hvis du ikke sørger for en ordentlig varmekilde i hvert rum, ligesom du ricikerer skimmelsvamp og anden dårligdom på de kolde vægge og i vindues lysningerne, hvis du skal hente varmen i en tilstødende gang.
Har du overvejet at lægge gulvvarme i rummene?
Det kan laves i gulvplader med udfræsede spor til varmeslangerne, så det ikke fylder mere en 2 - 3 cm i højden.
Det vil nok være lidt dyrere end en løsning med rigtige radiatorer, men du slipper for at trække rørene så langt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-12 23:17

Der er kun en fornuftig ting at gøre . Nye radiatorer, som er under vinduerne i ydervægssiden.
Det er endda bedre end gulvvarme.

Alle andre løsninger er spild af penge , da de alligevel skal laves om.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 02-01-12 23:24

Det lyder ikke til at værelserne bliver særlig store, så jeg ville nok bare købe nogle olieradiatorer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-12 00:43

De såkaldte olieradiatorer er elradiatorer . De er ret dyre i drift, og næppe lovlige i henhold til bygningsreglementets energiregler. Husk at din ombygning binder dig til det nyeste reglement.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-01-12 13:45

Du burde fortælle om det er et parcelhus eller en lejlighed der er tale om.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-01-12 16:36

du er nødt til at trække rør til radiatorer i alle rum. ellers kan du slet ikke styre varmen i huset.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-12 16:53

Husk også lige der skal være vinduer i alle rum som der soves i

Ville dog nok anbefale dig hvis du har vand radiatore at fortsætte med dette

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-01-12 23:23

Om du vælger gulvvarme eller radiatorer er vel egentligt et spørgsmål om, hvad du helst selv vil, kan og må lave selv.
Radiatorer er punktvarme som skaber en del røren rundt i luften i rummet, hvilket både er godt og skidt. Det er godt at få rørt luften lidt rundt, så man kan få blandet frisk og gammel luft i en fart, så der er en ensartet temperatur i rummet. Det er skidt, hvis du har noget stort stående ved en ydervæg, så den varme luft ikke rigtigt kan komme til at varme væggen op. Så kan du få fugt udslag på væggen, med risiko for skimmelsvamp - især hvis du ikke sørger for et ordentligt luftskifte/hyppig udluftning. 3 kvalitets radiatorer (altså ikke de billige fra Bauhaus o.lign) med ventiler og rør koster mere end et ordentligt gulvvarmeanlæg.
Gulvvarme fungerer udmærket, hvis det er udført rigtigt. Det vil sige, at du skal sørge for, at fremløbet på varmen er ved ydervæggene, så du har den højeste temperatur der, og så skal du sørge for, at der er så meget knald på pumpen, at vandet i gulvvarmekredsen ikke køles mere end 2-4 grader, før det kommer tilbage til din blandekreds. Gulvvarme kører ved lavere temperaturer end radiatorer, men kræver alligevel bedre isolering af gulvet, da det pludseligt er gulvet, der er det varmeste sted i rummet. Til gengæld kan du som regel holde en rumtemperatur der er et par grader lavere, uden at det føles koldt - varmen kommer jo nede fra, så der bliver aldrig fodkoldt, som man kan opleve det med radiatorer. Gulvvarme kræver en ordentlig styring og en effektiv blandesløjfe, men så fungerer det altså - også selvom det er koldt udenfor.
En 3. mulighed så jeg for nogle år siden. Her brugte man nogle høje fodpaneler af aluminium med varmerør i, som så fungerede som radiatorer. Dyrt, men det fyldte ikke rigtigt noget i rummet, og så blev det styret af en radiatorventil. Jeg har dig ikke set det i brug, så jeg ved ikke, hvordan det fungerer i brug.Elvarme er nemt at installere, hvis du har kabler nok i væggen, billig i anskaffelse, men smadderdyrt i brug.

Kommentar
Fra : tutter2

Dato : 05-01-12 21:17

Tak for alle svarerne!!!
Det er i et parcelhus stuen skal laves om. Det skal siges at rummene kun vil blive brugt 5 dage ud af 14 dage, men jeg kan godt det er nødvendigt at få ordentlig varme derind. Elradiotorer vil bruge for meget også selvom de mange dage kun skal stå på et minimum.
Vi kan desværre intet lave af det selv :( så jeg må ud og hente nogle tilbud!