/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Transistor ?
Fra : coehlen
Vist : 1084 gange
200 point
Dato : 02-01-12 16:28

Jeg ønsker, at en lille solcelle (4 x 4 cm. 1,5 V) skal tænde og slukke for en batteridrevet 3 V motor alt efter, om den er belyst eller ej.
Da jeg ikke har kunnet finde et relæ, der kan trækkes af så lille en strøm, spørger jeg om hjælp til en transistor-løsning. ( Og ja, jeg er elektonik-nybegunder !).
Hvis jeg kan bruge komponenter fra genbrugspladsen, vil det lige være i projektets ånd. Jeg er ved at konstruere servoer til en solar-tracker.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 02-01-12 16:43

prøv at se i www.solkraft.dk -- der er måske noget du kan bruge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-12 17:43

Hvis du er helt blank i elektronikken er det lidt svært på den korte plads her i kandu at give den rigtige opskrift.

Sådan et lysfølsomt relæ med transistorforstærker er ellers moget af en begynderkonstruktion.

DEu kan få specielle fototransistorer som er fotocelle og forstærker på en gang.

I gamle dage, da transistorer var i et sortlakeret glasindfatning, skrabede vi bare lakken af , lod basis være åben og satte et relæ i serie med Emitter collektoerstrækningen. Lys virker ligesom strøm i basis.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-01-12 17:44

glem genbrugspladsen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 02-01-12 17:53

Fump

Citat
( Og ja, jeg er elektonik-nybegunder !)

Det klare du ikke bare med en transistor, der skal en udefrakommende strømkilde til, så er hele ideen jo væk.
En 1,5v kan jo ikke give nok spænding til en 3v motor, så der skal du op i den dobbelte solcelle størrelse.Men om den så kan levere strømmen ??
Du får nok brug for en niveau trigger (en Smith trigger) OSV. og BLA, bla.
Men jeg syntes at det er godt gået, at gå i gang med det projekt.
Citat
servoer til en solar-tracker.

Så skal du vel også til at sætte dig ind i servo sløjfer.
Fat mod min ven, der er lang vej endnu.
Højris

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-01-12 18:28

Min erfaring er (også den rene amatør på elektronik) at det bedste er at google på engelsk, der er altid nogen der har lavet noget man kan lade sig inspirere af

"solar tracker servo diy" giver ca 75000 hits, "solar tracker servo homemade" omkring 20000, så er det bare at finde det der passer dig bedst blandt dem.

God fornøjelse, og sæt et tip på Kandu, når du har klaret det, så vi kan blive klogere

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 02-01-12 18:30

Til Højris:
Jeg har masser af strøm fra batterier til at drive motoren. Den lille solcelle skal kun bruges til styringen af, hvornår den skal køre.
De små, meget nedgearede 3 V motorer, som er i handelen, yder rigeligt moment til at kunne vippe og dreje et stort hulspejl.
Jeg forestiller mig, at når skyggen fra en lodret stående plade forsvinder fra den lille solcelle, skal den tænde for strømmen, der får motoren til at dreje anlægget, til der igen er skygge over cellen.

(Jeg har allerede et velfungerende anlæg styret af 12 Volt, der udover at levere strøm til sig selv, forsyner køkkenhaven med brøndvand via en bil-sprinklerpumpe, - men det er for dyrt og overdimensioneret, hvis det kun drejer sig om dreje/vippe funktionen.)

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 02-01-12 18:45

coehlen Hej jeg har set at jeg missede det væsentlige i spørgsmålet.!
Yes, men se lige her
http://www.youtube.com/watch?v=ATnnMFO60y8
Håber du kan bruge det.
Højris

NB. Hvis du vil noget andet, er den med en transistor, en åben colector model men det kan vi så se på.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-01-12 19:33

Jeg har nogle små diagrammer, hvor man bruger solcelle som styring. Skal lige have dem fundet frem og scannet ind, jeg er rimelig sikker på, at jeg har et diagram til det, du efterlyser.

Vender tilbage senere.

MVH

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 02-01-12 19:38

Venter spændt !

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-12 20:48

Lige for sjovs skyld: Sidder elektronikken i solen eller i skyggen? Ret væsentligt hvis du vil have et diagram med komponentværdier om temperaturen er -25 til + 30 eller fra 5 til 85.
Gammel elektronikgubbe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-12 20:58

Jeg synes at Højris gør det sværere end det behøver at være.
Man behøver ikke det store skoleridt i reguleringsteknik eller smith trigger for at dreje en solfanger i en dimension.

IDeen med skygge fra en logret plade er da fin og uden tvivl brugbar. Hvis du kan få fat i en LDR modstand tror jeg godt den kan trække et følsomt relæ direkte. Men følsomme relæer er heller ikke lige til at finde på omlastestationen.

Fotoceller af den meget følsomme slags med indbygget forstærker kan du derimod finde i massevis. Der sidder en i næsten alle fjernbetjente elektroniske apparater. Bl a. i gamle videobåndafspillere.

Der er en mørk plade for cellen for at skærme for dagslys og kun slippe infrarødt fra betjeneren igennem. Den plade fjerner du og den virker fint på sollys. Alle solceller virker også på kortere bølgelængder
Det var i øvrigt Einstein, som fik nobelpris, på det med solcellernes farverespons.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-12 21:03

Og så behøver solar tracker ikke at være særlig præcis.
lysstrømmen til solfangeren varierer med cosinus til indfaldsvinklen.
Cosinusfunktionen er ret flad på toppen . Derfor betyder 5 til 10 graders fejl ikke alverden .

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 02-01-12 21:13

Tak transor !
"Fotoceller af den meget følsomme slags med indbygget forstærker fra fjernbetjente elektroniske apparater" lyder som en MEGET spændende idé. Blot er jeg bange for, at jeg efter at have kanibaliseret en videomaskine står med noget elektronik, som jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal bruge. Men det skal afprøves !

- og til "vagnr":
Hvis du ønsker lidt til inspiration og moro kan du her se min drejemast:
http://dl.dropbox.com/u/21242002/Pr%C3%A6sentation%20mast.pps

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-01-12 21:44

Tak for kigget, coehlen, imponerende "Storm P" model, men den virker!!

Jeg klarer som regel køkkenhavevandingen med en palletank på nedløbsrøret og tyngdekraft, men jeg har en kilde 1-2 m nede, så hvis sommeren bliver tør må jeg kigge nærmere på systemet

Moroen har jeg allerede haft

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 03-01-12 00:05

Til transor.
Grunden til at jeg forsøger at lave en solar-tracker udelukkende af de helt små komponenter er, at det ikke har med et solpanel-anlæg at gøre. (Sådan et har jeg allerede lavet, og det behøver ganske rigtigt ikke være særlig præcist. Det behøver ikke at vippe; kun dreje.)
Det drejer sig om en meget merepræcis styring af et hulspejl-anlæg.
Hvis jeg kan få løst relæ/transistor-problemet, agter jeg at bruge de små solceller til at styre brænd-strålen hen på en vandtank med et passende hul i isoleringen. Hvis det bliver nødvendigt, kan der så også rundt om "hullet" monteres små solceller, der yderligere kan hjælpe med finindstillingen.

Problemet er stadig: Findes der en transistor, der kan aktiveres af de ca. 1,5 volt fra solcellen og derved åbne for 3 -5 volt (batterier) til den lille 3 volt gearmotor ?

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 200 point
Dato : 03-01-12 08:07

CITAT

"Problemet er stadig: Findes der en transistor, der kan aktiveres af de ca. 1,5 volt fra solcellen og derved åbne for 3 -5 volt (batterier) til den lille 3 volt gearmotor ?"

Hvis de 3-5 volt du har er fra batterier med tilstrækkelig strømkapicitet til at trække 3 V olt gearmotoren kan enhver transistor med tilstrækkelig strømforstærkning ( feks en "gammel " BC 109 ) klare jobbet ( evt kaskadekoble med en efterfølgende transistor der kan klare strømmen til motoren hvis den er for høj til BC 109 typen-evt kølefinne på )

Solcellens +1,5 v i serie med en passende modstand ( gæt 4k7 ) til basis på BC 109.
Solcellens - og BC 109 emittor og batteriets minus til "stel"
Motoren i BC 109 collector og "op til " batteri +.

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 03-01-12 13:07

Tak for svaret lham.
Det var lige den slags oplysning, som jeg stod og manglede.
Jeg har bestilt de nævnte komponenter og går i gang med en forsøgsopstilling.
Vender tilbage med yderligere ??, når og hvis problemer opstår.
Også tak for den positive interesse fra jer andre og godt nytår til alle.