/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tørretumbler - hjælp
Fra : anjaogmathias01
Vist : 580 gange
20 point
Dato : 01-01-12 19:27

Vores tørretumbler begyndte idag at sige en underlig lyd og da jeg slukkede den og startede den op igen viste den tegn til at kondensatoren var fyldt. I det jeg tager den ud vælter det ud med vand. Kondensatoren er også fyldt. Jeg skyller derefter kondensatoren og fjerner det vand der er omkring den i bunden af maskinen-
Den larmer nu ikke mere men synes ikke rigtig at den fylder vand-beholderen op. Tager det bare tid eller hvad? Den varmer fint..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-12 21:15

Der skal jo være fugtighed tilstede, for at den kan samle noget vand.

Kommentar
Fra : anjaogmathias01

Dato : 01-01-12 21:28

Jamen det er meget vand. Før da jeg hev den ud kom der nok en liter ud. Er det ikke for meget?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-01-12 21:36

Din tørretumbler er vel en type uden aftræk af det fugtige luft, som fremkommer fra vasketøjet under tørringen.
Oftest har denne type af tørretumblere, med et afløb, så den selv dræner vandet væk.
At du har så meget vand i maskinen, kunne tyde på, at du nok skal give den det store eftersyn.
Så meget vand i maskinen, vil blive varmet op af den vame luft og forlænge tørretiden betragtelig.
Se efter om der ikke er en afløbsslange bag på maskinen, og at der er hul igennem!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-12 21:39

Vores beholder kan indeholde et par liter.
Hvis tøjet bliver tørt og der er vand i beholderen bør alt være vel.
Hvor meget vand der skal komme har jo lidt med om hvor meget vand der er tilbage efter en centrifugering.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-01-12 21:41

Enhver tørretumbler, har et fnugfilter, og dette skal være helt, for ellers blæser den fnug fra det tørrede vasketøj ned og ud i beholderen og afløbet.
Husk derfor at du tit og ofter, renser disse filtre. Det vil også nedsætte tørretiden, jo mere flow der er i luftgennemstrømningen.

Kommentar
Fra : anjaogmathias01

Dato : 01-01-12 21:53

Det er ikke vandbeholderen der bliver fuld af vand. Det er forneden ved kondensatoren. Det er ikke en aftræk men en kondens. Og det er forneden at der kommer en hulens masse vand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-12 22:29

Husk at kondenseren skal have renset kondensatoren for støv og fnug engang imellem. Ellers virker den ikke rigtigt.

Det flydende vand dannes i kondenseren, deraf navnet. Hvis det ikke løber til opsamlingsbeholderen er det formentlig fordi forbindelsen er stoppet til af fnug.
Den bruger så en masse strøm uden at tørre særlig godt.

Hvis du har nmulighed for det skal du hellere anskaffe en aftrækstumbler , eller en med varmepumpe.