/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Vaccination
Fra : ajohansen
Vist : 627 gange
100 point
Dato : 01-01-12 17:22

Hej
Hvorfor er det så vigtigt med vaccinationer, at de skal angives i kirkebogen?
Og hvilke vaccinationer er der tale om?

Anne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-01-12 17:35

Citat
Vaccination blev ikke altid udført af lægen - også fx
præster, degne og skolelærere lærte at vaccinere -
derfor kan man bl.a. også finde vaccinationslister i
visse kirkebøger.

http://www.sa.dk/media(802,1030)/LAK-vac.pdf

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 02-01-12 08:49

Dengang var kirkebøgerne jo den eneste kilde til registrering af befolkningen og jo så også til at have tjek på hvor mange der kunne rammes af de farlige sygdomme.

Den sidste landsdækkende folketælling blev foretaget i 1970, hvor vi nogle år forinden havde fået vores personnummerbevis.
Med folketælling mener jeg jeg manuelt, alle husstande fik en formular hvor de skulle skrive antal, alder og køn på de der boede på adressen.

Nu er vi jo kun bits på en harddisk, først og fremmest hos SKAT

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 09-01-12 12:10

Tak for svaret LuffeA.