/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Rogn træ
Fra : PS.BMW
Vist : 1371 gange
100 point
Dato : 31-12-11 08:01

Nordmænd bruger træ til buer som de kalder rogn, er der nogen der ved hvad det er på dansk, og om vi har rogn-træer i Danmark

Godt nytår, og tak for hjælp i 2011.

Mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-12-11 08:28
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-11 08:34

Rogntræ ??

Min mor var stiv i ryggen da hun gik med mig, så måske.......

"Rogn træ" nævnes kun i gamle norske skrifter, men når det gælder træ til buer kan der være tale om ask som er særdeles sejt og derfor også bruges tril trinene på bedre træstiger.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-12-11 09:07

Jeg bor i Norge ,og her er " Rogn" det samme som Røn på dansk. At der laves buer af det ,har jeg ikke hørt.
Men at man brugte asketræ til de gamle langbuer har jeg hørt tale om. Men at røn skulle kunne bruges er nok ikke helt urealistisk da det er en hård træsort.

mvh og godt nytår
sverola

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 31-12-11 11:06

http://www.langbue.no/bue/byggbue.htm

Jeg blev lidt nysgerrig og fandt denne hjemmeside som beskriver bue fremstilling. Som det fremgår er rønnetræ et udmærket emne.

sverola

Godkendelse af svar
Fra : PS.BMW

Dato : 31-12-11 13:41

Tak for svaret sverola.

Kender hjemmesiden, også bueforum.no og det er der rogn bliver meget omtalt.

Når rogn googles er det ufødte fiskebørn, ikke egnet til buetræ

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 31-12-11 14:42

i gamle fortællinger skriver di om langbuer af takst og enebær træ

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-12-11 14:58

PS.BMW
Selvtak.......
Hehe ja det er nok små fiskeæg som kommer frem når du Googler rogn..
Men et lille tip. Hvis diu går ind på eks. Google.no eller et andet landenavn efter Google kommer der kun træf fra pågældende land.

Godt nytår og held og lykke med buen.

Mvh

sverola