/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Skæring af klinker
Fra : århushansen
Vist : 4196 gange
100 point
Dato : 30-12-11 10:52

Jeg skal til at llgge klinker i 3 rum på ca 65m2 og vil gerne høre jeres erfaringer med fliseskærere. Klinkerne er 145x595 mm.

Jeg har fundet forskellige fliseskærere, både elektriske med vand og manuelle, men hvad skal jeg vælge. Der skal selvfølgelig skæres klinker på både den korte og lange led.

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle af de manuelle der kan skære mere end 500mm - men det er måske bare fordi jeg ikke har kigget det rigtige sted.

Hvad er jeres erfaringer med en elektrisk til ca 500 kroner - er de gode nok til denne mængde?

På forhånd tak for jeres svar...

Kommentar
Fra : netop

Dato : 30-12-11 11:31

Har du prøvet evt. udlejning i et byggemarked?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-11 11:32

Citat
Hvad er jeres erfaringer med en elektrisk til ca 500 kroner - er de gode nok til denne mængde?

Køb du roligt - min er 10år og den virker som ny endnu (den har lavet 5 huse både gulve og vægge)

Selv TYKKE gulvklinker klarer den uden problemer.....

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 30-12-11 12:24

Sådan en vådskærer fra byggemarkedet har jeg haft i mange år og brugt den både hos mig selv og hos andrer, har skåret alle slags klinker også beton, de har en til 448 kr. hos Harald Nyborg, det eneste der er at udsætte på dem er at landet ikke er så stabilt, men det klares med en skruetvinge, Husk Sikkerhedsbriller, ikke fordi at det støver, men du får vand med smat i hovedet, skru den fast på et gammelt bord, eller et par bukke så du ikke får ondt i ryggen. god fornøjelse, PS. skær dem med bagsiden op så du ikke får hakkede kanter i overfladen, og skyld pladen af meds rent vand efter hver klinfe så du ikke ridser overfladen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-11 13:17

Jeg håber ikke at du skal ligge i opskårne klinker. Det må være meget ubehageligt.

Læg dem plant først.

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 30-12-11 19:39

Hej Blunderbuss

Jeg overvejer at bruge en manuel skærer istedet for en elektrisk pga at jeg synes det virker som om jeg kan skære fliserne meget hurtigere. Har du nogle erfaringer med de manuelle?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-11 20:07

Min erfaring:
Du får ikke andet end bøvl med de billige vådskærere til så stort et projekt med så store fliser.
Jeg har selv een af de billige og de kan være gode nok til mindre arbejder, men til større ting lejer jeg altid en vådskærer hos Nordjysk Lift (dagleje 198,-)
Start fra midten af rummet og læg alle de hele først så skal du kun leje et par dage.
I Århus er det på J.P.Larsensvej 19 i Brabrand
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : blunderbuss

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-11 21:38

Hvis det er dem med et hjul og du så skal brække dem har jeg dårlig erfaring, de er heller ikke nemme hvis du skal lave et hak til f.eks et rør. Et lille tip, skal du lave et hul midt i en klinke, lav et hul ved at borer en masse huller så tæt på hinanden, derefter tager du en pappegøjetang, og klemmer resten af, hvis det er en glaseret klinke, så brug en glarmester diamant til at ridse hullet op med først, så slipper du for at glaseringen springer,

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 31-12-11 09:06

Har lagt mange hundred M2 med manuel fliseakærre
De sidste 120 m2 marmor brugte jeg en billig el bord model til 399kr skar udemærket men går lidt langtsomt PGA maskinens lille efekt
Da jeg skulle lægge granti måtte jeg ud og købe en større maskine med flere wath
Husk med en manuel kan du ikke skærre feks et hak ud
og det er også afhængi af hvad type flise (granit /keramik /porcelæn /marmor mm
jeg kan anbefale en maskine jeg har købt i Harald nyborg vådskærre med vandpumpe til 1198 KR den er på 1200W
og kan tage meget lange fliser og de springer ikke i kanten (til denne pri kan det ikke betale sig at leje) den er beddere end de maskiner du lejer i Silvan
hvis du kun skal bruge den til denne opgave så sælg den igen på den blå avis 300 - 400 kr billigere
Det var harald nyborg i Næstved jeg købte min den er ikke i kataloget

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 03-01-12 13:08

Tak for svaret blunderbuss.