/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Børnenes Nytårsmenu?
Fra : Walteren
Vist : 925 gange
20 point
Dato : 29-12-11 20:19

Så nærmer Nytårsaften sig og jeg er helt blank: Fire piger mellem 3 og 6 skal spises af og vi vil jo gerne undgå at falde tilbage til pølser med pomfritter.

Har i andre nogen ideer til et festligt måltid, som både børn og voksne synes er lækkert?

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 30 point
Dato : 29-12-11 20:40

Jeg ville foretrække ristaffel.

Det har vi fået næsten altid.
Der bliver lavet en kyllinge gryde med mild karry.(med fløde naturligvis) Så er der små pølser hvis der er små i huset. Banan stegt med karry og rå til børnene. Mandariner. Kokos.
Godt med ris.
Rosiner.

Man kan lave 2 slags kylllinge/eller mørbradgryde, stærk og mild. Eller man kan lave kyllingespyd til børnene.
Diverse dip. Stærke og svage.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-11 20:41

og glemte lige rå og stegte ananas stykker

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 29-12-11 20:44

Hvis i skal have dessert så vil jeg foreslå bananasplit

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-12-11 20:44

Jeg ville prøve at tilpasse det voksenmenuen, så tilbehør osv. er det samme.

Hos os står den altid på kogt torsk, med kogte kartofler, gulerødder, hakkede hårdkogte æg i smørsovs, fiskesennep, kapers, sprøde bacontern, peberrod osv. Da ungerne var små, ad, der er ben i (torsken, altså) fik de hjemmelavede fiskedeller (af torsk, selvf.) og tog så meget af resten af tilbehøret de kunne lide, det fungerede fint.

Men hvis den havde stået på vildt, havde jeg lavet nogle vildtfrikadeller.

Der er jo ingen grund til vi andre skal spise noget vi ikke synes er så spændende, bare ungerne kan få noget (nemt) de kan lide.

Godt nytår, uanset menuen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-11 20:58

Opskrift til ristaffel med diverse tilbehør:

http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=79

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-11 20:59

Raclette er altid et hit - både for børn og voksne.

Alternativt laver du "nuggets" til børnene, det plejer også at falde i god jord hos børnene og de voksne napper sikker en enkelt også

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-12-11 22:40

Fiskefrikadellerne er da stadig en god idé.

Eller hakkedrenge, burgerboller, blandet salat, dressing mv., så kan de selv lave burgers.

Sidder børnene og spiser sammen med I voksne?

Til ristaffelen: Rosiner, ristet kokos, peanuts, ananas.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-11 23:21

Smuller54 gryderet med rijs kan da være meget godt, men det er ikke riijstafel .

I deen med riijstaffel er god.
Det består af en skål med gode løse rijs, og dertil et større antal varme og kolde småretter.
Med sin indonesiske oprindelse er den originale udgave stærkt krydret , hvor chili spiller en væsentlig rolle.

Men det fine er at du både kan have småretter som tiltaler voksne og andre, som du er sikker på går rent ind hos børnene. rigtigt sat op kan det også være festligt.
Antallet af retter bestemmer du selv. De skal være noget sovsede af hensyn til risen.
De kan laves i god tid før. Ideer kan være noget med kyllingbryst i strimler, rejer , reven gullerod ,
Syltede løg osv.

Du kan også supplere med stegteris. Nasi goreng fås der specielle krydderiblandinger til.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-12-11 22:57

Hvis du laver salat til børnene, er det en god idé at komme hver del i en lille skål, så de kan se, hvad der er.

Børn kan ofte ikke lide en blandet salat, for de kan ikke overskue, om der er noget, de kan lide. De kan kun se det, de ikke kan lide.

Når de voksne får torsk - hvad så med at lave panérede rødspætte filetter med salat, kartofler og hollandaise (evt. pulver).

Godkendelse af svar
Fra : Walteren

Dato : 30-12-11 23:44

Tak for svaret smuller54. Oplagt rigtigt, når først man har ideen. Det er jo som Camillamoster, så rigtigt skriver: Børn vil se hvad de spiser. Det bliver ristaffel med nuggets og forårsruller og alt godt fra salatbaren- Godt nytår til jer alle.