/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Sikring af netforbindelse??
Fra : Fattig
Vist : 526 gange
100 point
Dato : 29-12-11 19:21

Hvordan sikrer jeg min netforbindelse på trådløst netværk.
h.h.v. hvordan giver jeg tilladelse til gæste pcére at lokke sig på.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-11 20:18

Kommer an på hvordan din opsætning er.
Hvad for en slags sikkerhed bruger du?
Det er her du skal skabe hul igennem for gæsterne!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-11 20:37

Det skal du indstille i din router

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-12-11 22:37

Kommer jo an på hvilen router du har og hvad din opsætning er. Det findes routere som har to vLAN (virtuelt lan), et til dem som fast bruger nettet og et til gæster. Ellers må du bruge MAC filter, skriv deres MAC ind i det og give dem "nøglen" når de så ikke bruger det mere så kan du slette dem fra MAC filteret og så kan de ikke komme på selv om de har "nøglen".

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 50 point
Dato : 30-12-11 00:20

Jeg har krypteret min router og har et kodeord. Det kodeord bruger mine gæster når de er her. Og de kan sagtens komme på nettet.

Så ind i din router og indstil den.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 30-12-11 15:20

amen... det var simpelthen den mest besværlige måde at "sikre" ens netværk med.... med flere vLans sikret på MAC niveau..... og så er det ikke engang effektivt!

det behøver slet ikke være så kompliceret som mange gør det til.

læs evt selv lidt her om de muligheder du har. Det eneste der burde anbefales er "WPA2"
http://www.tele.gl/Documents/Vejledninger/Sikkerhed%20i%20tr%C3%A5dl%C3%B8se%20netv%C3%A6rk%20-%20dk.pdf

med den laver du en kode som du giver til dem der skal ha adgang til netværket.. koden kunne feks være "DirchPasser" ja... jeg VED godt den kan være nemt at gætte.. men jeg tvivler på der er nogen der gider bruge oceaner af tid på at gætte lige DIT password :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-12-11 16:02

Man kan sikre sit netværk på flere forskellige måder, og også en kombination af disse, for at gøre det endnu mere sikkert.
Men at man skal bruge WPA2, er ikke altid gangbart.
For at man kan bruge kryptering, som WPA2, kræver det, at alle de maskiner/brugere som skal på dette netværk, SKAL KUNNE HÅNDTERE WPA2. Kan de ikke det, må man bruge en løsning som alle kan være med på. - Så kan det ikke nytte noget, at man kategorisk forslår WPA2.
Jeg har selv valgt en anden løsning, som virker udemærket, fordi jeg har problemer med en fælles kryptering.
Jeg bruger skjult SSID og MAC-filtrering. Der er endnu ikke registreret nogen ubudne gæster i loggen, når filtrene er aktive. - Hvis der var det, ville det være en bruger, som er placeret inden for en radius af ca. 100 meter.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-12-11 16:09

For at kunne bruge MAC filtrering, kræver det, at man gider sætte sig ind i, hvilken MAC-adresser der er i ens eget intranet.
Man bør derfor altid have en opdateret liste over hvilken enhed der har hvilken MAC adresse.

Det er altid tilrådeligt, at bruge skjult SSID, da ens trådløse netværk, ikke vil være synligt ved søgning.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 30-12-11 20:07

Citat
For at kunne bruge MAC filtrering, kræver det, at man gider sætte sig ind i, hvilken MAC-adresser der er i ens eget intranet.
Man bør derfor altid have en opdateret liste over hvilken enhed der har hvilken MAC adresse.

Problemet med MAC er ikke kun at holde listen med de "mange" MAC addresser opdateret. men er også når der kommer nye som skal på netværket.. bøvlet at skulle finde MAC for bagefter at pille med den trådløse router og taste dem ind for derfor at håbe man tastede rigtigt. Ser man bort fra det. og kigger på sikkerheden.. så er det faktisk nemt at ændre ens MAC addresse.. Tjek selv under driver egenskaberne.

Citat
For at man kan bruge kryptering, som WPA2, kræver det, at alle de maskiner/brugere som skal på dette netværk, SKAL KUNNE HÅNDTERE WPA2. Kan de ikke det, må man bruge en løsning som alle kan være med på. - Så kan det ikke nytte noget, at man kategorisk forslår WPA2.

Det er faktisk korrekt. jeg har været ude for flere computere der af en eller anden grund ikke kan lide WPA2. men fungerer fint med WPA. Især vista har drillet for mit vedkommende.

Citat
Det er altid tilrådeligt, at bruge skjult SSID, da ens trådløse netværk, ikke vil være synligt ved søgning.

Jeg er til dels enig. men man skal passe på med at man ikke gør sikkerheden for et irreterende punkt når man skal tilkoble enheder til netværket. Derfor har JEG aldrig slået SSID fra.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-12-11 13:16

Citat
Så er det faktisk nemt at ændre ens MAC addresse.. Tjek selv under driver egenskaberne.

Ja det er meget let, men det er ikke ensbetydende med at det er let og gætte hvad man skal rette den til. Jeg bruger selv MAC filter og 128-bit kryptering på WPA2 og jeg skjuler ikke ssid. Dem som bruge nettet fast står på listen og gæster kommer på listen og bliver slettet når de ikke er på mere.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 10-01-12 18:42

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-12 19:10

Selv tak.