/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Omnibook kan den genoplives?
Fra : Oldboston
Vist : 486 gange
100 point
Dato : 29-12-11 13:36

Mit barnebarn på 7 år er glad for at lege med min gamle PC, en HP Omnibook fra 1990'erne. Den indeholder ikke mange RAM, men kan alligevel bruges til forskellige spil.
Men: efter nogle måneder på hylden kan jeg ikke få et skærmbillede frem. Jeg har ladet batteriet op som jeg plejer, de grønne kontrollamper lyser og blinker som de skal. Når en CD sættes i, hører man motoren gå i gang. Men skærmen forbliver sort. Er der en funktion, jeg har glemt eller slået fra? Tror I, jeg kan få et skærmbillede frem igen, så drengen kan lege som han plejer.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-12-11 13:38

Tilføjelse: Jeg satte spm under Microsoft, fordi den har installeret et Windows program, måske Windows 93 eller lignende. Kan man mon også installere et mere avanceret Windows program, f. eks. XP eller går det ud over computerens muligheder?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-12-11 13:47

XP kræver mindst en processor på 500 Mhz og 256 mb ram.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-11 14:28

Du kan måske installere et Linux styresystem hvis den er sat til at boote fra CD.
Der findes ubuntu > lubuntu som ikke er så ramkrævende.
Der findes mange spil til store og små i ubuntu.
ubuntu er helt gratis.

Hvor mange ram er der i maskinen og hvor hurtig er den.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-11 17:46

Har selv en HP omnibook, der kører win 95.

Havde den engang inde for at få sat mere RAM i, hvor ham der ejede computerbutikken fortalte at han selv havde haft en magen til engang. Han havde forsøgt at "opgradere" den, ved ikke lige nøjagtig hvad han gjorde, men mener han forsøgte at lægge win 97 i den. Han frarådede mig på det kraftigste at bruge den på nogen som helst måde, andet end det den kom med originalt. Han havde brugt så mange timer på den, og han endte med at måtte lave den org. igen. Nu havde han lavet rigtigt mange computere, men lige nøjagtigt denne, skulle man bare lad være som den var.

så mit råd må være: lad den være som den er, rent opsætningsmæssigt og styreprogrammæssigt.

Min virker stadigt fint, bruger den en gang imellem, til specialformål.
Jeg kan da prøve at checke min, om der er et eller andet man kan slå fra, så skærmen ikke tænder, så vender jeg tilbage senere, hvis du ønsker det.

Godt nytår

MVH

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-12-11 20:08

Viskinge, jeg vil være taknemlig, hvis du kan finde ud af, om det er skærmen, der er slået fra. For den kan lissom ikke rigtig bruges, så længe der ikke er skærmbillede.
Også tak til de andre ideer om programmer m.m --- spændt på, om den kommer op at køre..

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-12-11 18:07

Så har jeg haft "ild" i den gamle Omnibook.

Hvis jeg trykker <Fn> og <SCR Lk Nm Lk> knapperne nede samtidig, kan jeg tænde og slukke for skærmen. Det kan jo være det der er sket. Husk man kan "programmere" hvad F1 - F12 knapperne skal lave, hvis man trykker <Fn> og <F1 - F12> samtidig. Kan du have lavet noget under dette ???

Så forresten lige at Harddisken er på svimlende 2 Gb og der er hele 32 Mb RAM i den (var kun født med 16 mB RAM)
Hmmmm Helt vild maskine, da den kom frem.

MVH

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-11 05:33

Citat
Hmmmm Helt vild maskine, da den kom frem.

Det var den faktisk, og bogstaveligt set kriminelt.

W95 kunne sagtens køre på 8 mb ram, men Windows er jo forslugen, så da man begyndte at producere 16 mb blokke var der laaaaaange leveringstider, hvilket medførte at tyve brød ind i virksomheder og KUN stjal de eftertragtede blokke.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-01-12 08:39

Viskinges udmærkede forslag har jeg prøvet, også FN+de forskellige funktionstaster, men desværre uden held. Ærgerligt, for det er kun få måneder siden, at mit barnebarn kunne spille spil på den.

Mon der er nogen, der har en brugsanvisning liggende...eller måske findes den på internettet...kan det tænkes, at der er andre måder at slå skærmen til og fra på? Kan det evt være en sikring eller en kabelforbindelse, der svigter/er gået i stykker?

Endelig kunne jeg måske bede den lokale it-mand bruge en time af sin tid til at se, hvad han kan gøre. Det koster en timeløn, men hvis den kan komme op at køre igen med små spil og den slgs, er det måske prisen værd.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-01-12 20:55

Jeg har desværre ikke fået løst problemet endnu. Måske er det en løs forbindelse. Viskinges forslag har jeg forsøgt, .... har du ikke lidt mere input, Viskinge, jeg tror måske, at dine svar er meget tæt på løsningen? Jeg vil meget gerne give dig points, men håber på, at du har et Columbus-æg!

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 24-01-12 07:09

Tak for svaret viskinge.