/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmtvandsbeholder larmer
Fra : benjarominde
Vist : 6577 gange
20 point
Dato : 27-12-11 22:08

Min varmtvandsbeholder ar begyndt at larme, den brummer en gang i mellem, kan ikke helt forstå hvad det er , for den er helt slukket... nogen der ved hvad det kan være? det er ikke altid den gør det, men mindst en gang om dagen, og i flere timer af gangen...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-11 23:05

Jeg går ud fra at den er elektrisk.
Det kan være aktivering af sikkerhedsventilen ved trykstød i vandsystemet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-11 00:19

Hvis det er en elvandvarmer, kan det skyldes at den er kalket til. Hvis dette er tilfælder, er næste trin at varmelegemet står af (men der kan godt gå noget tid før det bliver så slemt at varmelegemet står af.).

Det er lidt samme fænomen når kaffemaskiner er kalket til, så er temperaturen på varmelegemet så høj at der dannes damp ved overfladen.

Du kan selv tjekke problemet, ved at se om lyden kommer umiddelbart efter (kort tid) du har brugt varmt vand.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-11 09:55

Din teori er fin nok Benjamin. Men det forklarer ikke brummeriet hvis der er slukket for beholderen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-11 10:10

Du har ganske ret... Der var en detalje, jeg havde overset...
Undskyld.

Lige nu kunne det med den detalje, være interessant at høre lidt om frekvens for brummen.

Er det 50 HZ vekselstrøms brummen eller er det en form for resonans støj fra varmeanlæg?

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-12-11 17:41

Når jeg har kørt min bil hjem i garagen og slukket for motoren, lyder der altid en støj fra køleren medens den køler af. Det er vel det samme der sker med din vandvarmer.

Kommentar
Fra : leif100Tyr

Dato : 04-06-12 11:00

Vi har også en mærkelig lyd fra vandvarmeren når vi har brugt varmt eller koldt vand (den står på loftet)men jeg tror det sker fordi vandstanden synker,og så tager den jo vand ind,men jeg ved det ikke.
Mvh.leif