/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klinker med begrænset vedhæftning - vand
Fra : mostmighty
Vist : 1894 gange
30 point
Dato : 26-12-11 19:19

Når man læser tilstandsrapporter på huse er en af standardfejlene K3'ere med f.eks. "Der er stedvist gulvklinker med begrænset vedhæftning (lyder hult) i badeværelset og på gulv i bryggers. Note: der kan være risiko for udsivning af vand til bagvedliggende konstruktioner".

Er altid i syv sind omkring, hvordan man skal tolke disse fejl. For muligvis er der ingenting, og muligvis er det meget skidt. Er det ikke sådan man skal tolke det?

Er der overhovedet ingen måde at lave mere tilbudsgående/opklarende tests/prøver af sådan noget?

Og hvad er konsekvensen, hvis der virkelig er sket/sker udsivning af vand til de bagvedliggende konstruktioner?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-12-11 19:33

det behøver ikke give større skader hvis der siver vand ned, men hvis huset er så gammelt, at der ike er udlagt gummihud, kan det være ret alvorligt.
eneste rigtige løsning er nok at lægge fliserne om.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 26-12-11 19:55

Hvor gammelt skal huset være for at der ikke er udlagt gummihud, vil du mene?

Ville du selv lægge fliserne om, hvis du blev mødt med en sådan beskrivelse i en tilstandsrapport? For man kan ikke på nogen måde lave en mere tilbundsgående/specifik undersøgelse for at kunne konstatere, om det virkeligt er et problem?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 26-12-11 20:11

Det som sker er jo som der står at der kan sive vand ned i andre konstruktioner..Ingen flisefuger er 100% tætte.Men siver der vand ned under fliserne ,kan det udløse råd og lugt gener på sikt.
Et godt råd er at installere en egen bruse kabine i stedet for at bruse direkte på fliserne.
Er skaden sket og du ikke er interesseret i at lave et helt nyt badeværelse ,kan du pille alle de løse fliser af -skrabe det gamle fliselim væk og så give det en gang smøremembran spartle gulvet jævnt ,og så lægge nye fliser.... Dette er ikke det helt rigtige men en løsning til du får råd/tid til at renovere det hele.

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-12-11 21:02

Læg de gulvfliser om. Det lyder faktisk værre end det er - og når du er nede ved bærelaget, så læg en gang strygemembran på, som sverola skriver.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 26-12-11 23:27

Sveorola, du skriver, at det kan give råd og lugtgener. Så vidt jeg ved er den konkrete bygnings sokkel, fundament af beton. Er konsekvenserne så anderledes for denne type?

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 30 point
Dato : 27-12-11 01:49

Det som sker er at noget af det vand ,som er blandet med sæbe efter badet ,kan løbe ned mellem,og under fliserne.dette vil på sikt give en karakteristisk " sødlig" gammel lugt.dette vil være værst i et bad med gulv varme.Dette med råd er hvis dette forekommer i en fler etagers bolig og vandet på en eller anden måde kan komme i kontakt med træværk
En anden ulempe er at vandet kan trække ned til evt. varmerør som måtte ligge i betonen og starte en process med tæring. Men nu skal du ikke være skræmt -det kan jo være at dine fliser ikke har fået lim nok -og i dette tilfælde vil de også lyde hule og løse.
Men en del badeværelser som blev lavet i 1970 erne har et problem med løse fliser ,da ikke alle brugte feks. gummifuger i hjørnerne . Et andet problem er at fliserne er limet op på gasbeton skillevægge uden primer -da vil fliserne også løsne.
Håber det hjalp dig lidt ...
Mvh

sverola

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 01-01-12 16:34

Tak for svaret sverola.