/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Firewall vs Router ?
Fra : return
Vist : 772 gange
100 point
Dato : 24-12-11 06:11

hej

nogen der måske er i stand til at forklare hvad den egentlige forskel er på en router og en firewall

tænker herpå hvordan man faktisk får en internet forbindelse til kun at køre igennem en firewall uden en router ,hvordan er fremgangsmåden og hvordan er sådan noget i det hele taget sat op når det kun køre igennem en firewall ?

nogen der måske kan hjælpe med en forklaring på dettte

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-11 08:41

En router har software indbygget der forhindrer kendte former for indbrud, f.eks at andre går ind på computeren via ip-adressen, men den er en-vejs og skal suppleres med software da den ikke hindrer at oplysninger siver ud af computeren hvis der er installeret en trojaner eller keylogger.

Vi har vel alle snart en router idet man tit får den med ved køb af et abonnement hvor der så kan være ekstra tilslutning, modsat for få år siden hvor vi kun brugte et modem.

Der fås to-vejs firewalls i form af bokse, men de er halvdyre og er overkill i en almindelig husholdning.

Accepteret svar
Fra : Brommi

Modtaget 100 point
Dato : 24-12-11 09:17

En router er en black box med mange funktioner. bla. dhcp, nat, firewall

en firewall er en black box med ofte kun firewall som funktion.

Grunden til de fleste har en router er pga internet udbyderen.. En internet udbyder køber en lang række IPer hos IANA. (internet assigned numbers authority). Kort fortalt, så er det dem der administrerer IP addresser videre til andre udbydere i verden. Her snakker vi om den lidt ældre IP version 4. alså en 32bit ip addresse.
I april 2011 løb IANA tør for disponible IPv4 addresser. og har derfor været nødt til at rationere med dem.

Internet udbyderen har derfor været nødt til at rationere igen til slutbrugeren og kun sælge én IP til os. For at vi så kan tilslutte mere end én ting til internettet er vi derfor nødt til at bruge en black box som kan dele den ip til vores udstyr... her kommer vores router ind i billedet. Uden router kan vi kun tilslutte én ting til internettet. med mindre vi laver special aftale med udbyderen.

Løsningen på IP manglen er allerede fundet, og delvis sat i værk.. Svaret er IP version 6.. det er det samme som IPv4 bare med flere pladser.
kommunikationen mellem de store servere i verden har kørt med ipv6 i flere år. og inden længe vil det blive en næsten normal del af vores netværks"verden" ;)

Man kan godt bruge både en router og firewall i samme netværk.. uden problem... man kan vel kalde det delvis dobbeltbeskyttelse hvis begge firewalls a aktive.. eller set fra et andet synspunkt, dobbelt så besværligt ;)

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 24-12-11 09:27

hmm... min forklaring blev hvis lidt mere teknisk end jeg havde regnet med :D Jeg synes bare det er såen et spændende emne :)

men.. altså.. for at få routeren væk, så skal du ha en aftale med din udbyder om at din computer får den ip. Hos nogle udbydere kan du tilkøbe flere ekstra iper til dine enheder. men tror ikke du kan hos alle.

I mine øjne er der kun ulemper ved at udelukke routeren... så behold den.. lær at elske den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-11 10:10

Citat
Internet udbyderen har derfor været nødt til at rationere igen til slutbrugeren og kun sælge én IP til os.

Nå, så er det derfor at jeg på et tidspunkt fik en fast IP hos TDC uden at spørge, mit næste udbyder gav mig også en fast.
Jeg har nu heller ikke brug for flere eller dynamisk.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 24-12-11 10:14

@LuffeA
ikke for at lyde bedrevidende... men jeg tvivler på det er en fast ;) Tror nærmere det er en dynamisk som virker fast i dine øjne fordi der altid er tilsluttet noget på din forbindelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-12-11 12:18

En router er til at danne forbinelse mellem forskellige net, typisklokalnet og internet . Rout betuder vej og en router er en der finder vej- i netværksjunglen.

Men det som alle kagekonerne og mange forhandlere kalder en router har næsten altid også en del andre funktioner i den samme kasse. Derfor al forvirringen i de forrige svar.
Der er ofte både modem, firewall , switch og trådløst adgangspunkt bygget sammen med routeren.
På de fleste kan man indstille så firewall og andre funktioner slås fra.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-12-11 15:54

Jeg vil mene at en router der bliver brugt til at mappe porte til forskellige interne IP adresser. En router kan også have inbygget DHCP server som jo er den enhed der tildeler dynamiske ip-adresser på en LAN. En router kan også have en firewall indbygget, men det er stadig bare en router.

En firewall er en advanceret router. Udover den kan mappe porte, kan den også administrere hvilke processer og programmer den på "snakker" på LAN og ud til internettet. På en firewall kan man også omdiregere porte fx. kan man modtage en forspørgelse på port 21 som man så gerne skal være på port 999.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 25-12-11 12:24

Tak for svaret Brommi. hej med dig og tak for det gode svar forsat god jul

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 25-12-11 12:48

selv tak, og tak for de mange fine stjerner :) håber du havde en god jul i går :)