/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Råd ved køb af El-Scooter til ældre
Fra : kartoffel88
Vist : 1163 gange
125 point
Dato : 23-12-11 20:15

Hejsa.
Min mormor skal have sig en el scooter og har set en brugt "Jupiter easygo 0,7 el scooter".
Er der noget jeg skal være opmærksomhed på, udover at den selvfølgelig skal virke

Tak.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-12-11 20:21

Du skal måske være opmærksom på akkumulator alder... Da disse ikke holder evigt.

De er ikke helt billige.

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 125 point
Dato : 23-12-11 22:14

Hvor langt er der hen til værksted som kan reparere den.
Jeg ville foretrække en med 4 hjul da den ikke vælter så nemt.
Kig efter om den er skæv.
Virker laderen
Er der tandhjuls støj når den kører / drejer.

Det skal siges, at jeg ingen erfaring har med el-scootere men noget jeg ville gøre.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-12-11 22:40

Hvis din mormor er en "tung dame", så skal i være obs på, at der er forskel på hvor meget de forskellige el-scootere kan bære.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 24-12-11 05:44

Prøv lige at læse denne lille folder.

http://danskhandicapforbund.dk/nyhed/gode-raad-inden-du-koeber-elscooter/

Den har jeg sendt ud til vores medlemmer i ældreklubben.

vic200

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-12-11 10:52

Hvis man er gangbesværet og har problemer med at "sidde af/på", bør man kikke efter en med fire hjul.

Jeg kender ikke den pgl. elscooter. Er den med en motor og differentiale? Eller er den med to motorer?

Elektroniken er normalt ret sikker, men kan gå i stykker, og så koster det!

Prøv alt af. Lad batterierne være fuldt opladet og mål om de har en 90-100% opladning. Er batterierne passet godt, kan de holde i mange år. Jeg har stadig tre batterier fra 1992, der kan oplades til ca. 85%.

Og som Eyvind skriver - er der langt til serviceværksted? Hvis scooteren er mere end 10 år gl. så kik efter rust i stellet. Det er meget sjældent, at "undervognen" blever gjort ren, hvorfor der kan forekomme rust/tæring på rørstellet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-12-11 15:15

M.h.t. serviceværksted.

Min mor plejer at få sin ordnet af en cykelsmed, nogle gange har han kunne lave den på stedet, andre gange har han taget den med på værkstedet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-12-11 08:12

få tegnet et "afhentningsabbonnement" feks falck så scooter og person hentes og bringes hjem/serviceværksted hvis der er "maskinnedbrud"/punktering .

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 26-12-11 19:31

Tak for svarene alle sammen.