/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Defekt instrument i Felicia?
Fra : kharboe
Vist : 464 gange
90 point
Dato : 23-12-11 02:34

Hej

Skoda Felicia Combi 1.3i fra 1998.

Min motorvarmer måler i instrumentet reagerer ikke. står fast i bunden.

Har demonteret min kølevæsketemperatur-sensor og ohmet den. Den reagerer, af hvad jeg ved, som den skal.
Kold = højt ohm-tal
Varm = Lavt ohm-tal

Mit spørgsmål nu er, hvordan jeg lettest kan finde ud af om det er m,it instrument der er problemet.

Pft.
Kasper

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 23-12-11 13:30

Hej Kasper -

Du kan prøve 2 simple tjek, pil stikket af fra føleren :

a) med stikket af og tænding på, skal instrumentet fortsat vise kold motor.
b) med stikket af og kortsluttet stik, skal instrumentet vise meget varm motor.

Og det er stikket på ledningen (ikke føleren) vi snakker om.

Der er andre fejlmuligheder :

1) ledningerne fra føleren kan være afbrudt et andet sted gennem motorrummet.
Mistænkte kandidater er altid diverse multistilk undervejs gennem motorrummet, men selvfølgelig kun dem som fører forbindelsen fra føleren.

2) På en '98 model er det lidt usikkert om det er samme føler til motorens styreboks og termometer i instrumentet.
Der kan godt være en særskilt føler til instrumentet og den er muligvis med 1-polet spadestik.
Her gælder tommelreglen, at alle 1-polede følere og følerkontakter altid har forbindelse til stel.
Du kan derfor pille ledningen af og lægge den til stel og se hvad der sker på instrumentpanelet.

ADVARSEL : Brug ikke kontaktrens til statiske elektriske samlinger.
Det er kun beregnet til bevægelige kontakter, hvor kontaktstykker glider eller skraber mod hinanden.
Irrede elektriske samlinger kan ikke fikses med spray. De skal altid udskiftes.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 09-01-12 02:11

har du prøvet din termostat, kog den og se om den åbner ved den angivet temperatur som skal stå på den.: