/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
partion
Fra : kivi
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 20-12-11 09:00

jeg har en harddisk på 1tb som jeg har delt 900 og 100 gb men nu kunne jeg godt tænke mig at udvide den på 100 til 200 men jeg er blivet lidt i tvivl om jeg kan slette den og så forminske den store med 200 gb , jeg vil jo nødig få lavet mere ravage en godt er

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-12-11 09:04

Det kan du sagtens. Gå ind og ændre størrelsen og systemet følger med. Du skal nok lige formatere partitionen, så læg alle dine filer over på den anden.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-12-11 09:05

Du kan sagtens tage fra den store = lave den mindre og lægge den
nye del til en anden
Husk at genstart - hvis du bruger dette program, og lad opstart køre færdig
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-12-11 09:06
Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 110 point
Dato : 20-12-11 09:06

Hvis du har win7 er der et program der, der kan partitionere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-12-11 11:43

Hvorfor så ikke lave en partion mere i de 9oo Gb?
Det er jo en stor diskplads, som tager en evighed, når den skal testes af en eller anden grund.
Ved opdeling får du jo mulighed for at bruge de forskellige partioner til forskellige formål, så filerne ikke blandes sammen.
Jeg kune aldrig drømme om, at bruge drev af denne størrelse.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-12-11 11:52

Ja og du kan omdøbe partitionerne og flytte filer der hen du vil, endelig kan du slette en, hvis du har lyst, men det kræver en formatering af partitionen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-12-11 13:25

Du behøver ikke at slette partionen, krymp den store partion først og bagefter udvider du den lille, det kan ske uden tab af data men for en sikkerheds skyld bør du tage en kopi af dine filer.
Jeg vil anbefale et partions værktøj til formålet, du kan nemlig ikke krympe den partion som Windows er på så længe du har Windows kørende, Gparted er et godt og gratis værktøj, den brænder på en CD som ISO fil og starter bagefter fra CD skuffen, Windows er slet ikke aktiv når du bruger sådan en skive og du kan gøre hvad du ønsker du harddisken, klikker du linket så starter download:
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.11.0-2/gparted-live-0.11.0-2.iso/download

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 20-12-11 16:59

Tak for svaret Thyregod8.