/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
surdej- 2 slags ?
Fra : smuller54
Vist : 430 gange
100 point
Dato : 19-12-11 20:10

Lige nu har jeg en rigtig god surdej- een af de tynde slags, som jeg bruger til rugbrød fra opskriften i Kvalimad.

Så vidt jeg har læst i Meyers og i andre bøger bruger man 2 slags- een til rugbrød og een til lyst brød.

Men hvad skulle der gå galt hvis jeg bruger rugsurdejen til et lyst/grovbrød ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-12-11 20:18

Det er to slags mel, en anden surdej, der giver en bestemt smag. Selvfølgelig vil det hæve, men en anden smag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-12-11 20:21

OK- så hvis jeg vil lave et ølandshvede brød, kan det godt være det hæver, men smagen vil ikke være god ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-12-11 20:36

Meyers har dog en grundsurdej, som minder om min- bortset fra kernerne- så jeg har vist misforstået hans introduktion.

Den bruger han til de fleste af sine brød- også til nogle af hans rugbrød

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 19-12-11 20:40

Jeg bruger min surdej på kryds og tværs, til hvede- og rugbrød, syntes ikke det giver problemer, har aldrig fået brok fra gæster (over det)!

Jeg ved ikke om det betyder noget, men jeg giver altid surdejen en anelse gær (1 gram, gætter jeg på) inden jeg blander det i resten af dejen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-12-11 20:54

Citat
Jeg ved ikke om det betyder noget, men jeg giver altid surdejen en anelse gær (1 gram, gætter jeg på) inden jeg blander det i resten af dejen.

Det har jeg også gjort, de gange hvor der er gået lidt for lang tid imellem bagningen.

Det er i hvert fald svært at holde 2 surdeje i gang- så det var derfor jeg ville høre om jeres erfaringer- især nu hvor den jeg har i gang er god.
Umiddelbart kan jeg næsten heller ikke se forskel, da den jeg bruger er ret tynd af slagsen.
Naturligvis kommer der nogle kerner med fra sidste bagning- men det gør vel mindre.

Så tak for din erfaring.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 19-12-11 20:57

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-12-11 21:00

Selv tak, smuller54, det er netop af samme grund jeg gør det, jeg bager surdejsboller flere gange om ugen, men der går længere tid mellem rugbrødene