/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sauna på hjul..........
Fra : mi-to
Vist : 976 gange
50 point
Dato : 19-12-11 16:49

Hej..
Må man godt lave sin egen form for trailer og så sætte en trekant på og så køre de 30 km i timen.. i stil med det her??

http://www.rundabastun.com/dynaimages/CIMG0225.JPG

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 19-12-11 16:55

Den er flot,der står en i Randers der er til salg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-11 16:57

Husk nummerplader

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 19-12-11 17:07

der ska vel ikk plader på hvis der er trekant på og man kører 30km i timen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-12-11 17:22

Fra færdselslovens §43

"Stk. 5. For biler og motorcykler, hvortil der er tilkoblet et ikke-registreringspligtigt påhængsredskab, og for traktorer og motorredskaber må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 30 km i timen."

Men vi lever jo i ´"forbudsdanmark", det er nærmest umuligt at finde de nærmere regler for så'n en, selv i dette 802 sider lange skriv

http://www.skalborgsynshal.dk/apr2010.pdf

hvor den skifter navn flere gange undervejs.

Fx kan jeg ikke lige finde ud af, om de alm. grænser for hvor meget bilen må trække også gælder for din sauna, hvordan forsikringen har det osv.

Jeg tror jeg ville prøve at kontakte

Søren Troels Berg
Specialkonsulent
Rådet for Sikker Trafik
T 3916 3926
stb@sikkertrafik.dk

der skriver noget om anhængere, og for en ordens skyld bagefter (hvis der er et bagefter) dit forsikringsselskab (som selvf. vil dække skaden du evt måtte lave, men, hvis reglerne ikke er fulgt, formentlig kræve pengene tilbage fra dig bagefter)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-11 17:26

Hvis trailen skal køre på offentlig vej, skal der nummerplader på

En trailer er et registreringspligtigt påhængskøretøj. Den skal altid være registreret og forsynet med nummerplader. Det er forbudt at køre med en uindregistreret trailer på offentlig vej.

§142 Andet registreringspligtigt påhængsredskab

Ifølge registreringsbekendtgørelsen skal andet påhængsredskab (end campingvogn),der benyttes efter motorkøretøj, og som efter sin konstruktion kan fremføres med større hastighed end 30 km/h, registreres.

Da gruppen af påhængsredskaber er meget uensartet, er det ikke muligt at give udtømmende retningslinier for, hvornår et køretøj må anses for at være konstrueret til at kunne fremføres med større hastighed end 30 km/h.

Påhængsredskaber, der er forsynet med luftgummiringe og med affjedring, må dog som hovedregel anses for at opfylde dette kriterium.

En vis vejledning vil kunne gives af den hastighed, som chassiset eller akslerne er beregnet til fra fabrikantens side.

Afgørelsen vil i hvert enkelt tilfælde afhænge af et skøn.

Påhængsredskaber, der er for store i forhold til gældende bestemmelser om vægt og dimensioner (fx karruseller, hurlumhej-hus, rutschebaner), kan efter ansøgning til Færdselsstyrelsen opnå dispensation til godkendelse og kørsel efter reglerne for blokvogn, forudsat køretøjernes dimensioner ikke overstiger: 26,00 m længde, 2,65 m bredde eller 4,10 m højde.142 Andet registreringspligtigt påhængsredskab

http://www.bilgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=696856

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 19-12-11 17:32

jamen f.eks en træflækker dem ser man da tit folk kører med bare med en trekant på

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-12-11 17:33

Vi har et "Lokum" på en lille trailer på arbejdet, der er ingen nummerplade på,
så det hedder maks. 30 KM/t

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-12-11 17:34

som du selv skriver, husk en trekant på

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 19-12-11 17:37

ja men det mener de andre herinde ikk er lovligt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-12-11 17:39

Det går jeg da sandelig ud fra det er, for ellers har kommunen et problem!

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 19-12-11 17:42

ja kunne heller ikk forstå at det ikk sku være lovligt men det er måske noget andet når det er sådan noget som på billedet i linket

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-12-11 18:07

Jeg mener køretøjet skal være markeret med refleks bagtil og hvis det er over en vis længde også i siden, der skal være en stang mellem vognen og bilen, den må kun køre 30 km/t, der må også være en maksimumvægt, som svarer til trailer, bredden må ikke være over 2,4 m, højden ikke over 4 m, ved mørke skal det markeres med en lampe, måske en roterende, køretøjet skal være stabilt. Man kan jo sammenligne med en hestevogn, som er lovlig at køre med.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 19-12-11 18:39

Nordsted1, det er ikke HELE sandheden, at alle påhængsvogne skal være indregistreret, jf det jeg skrev før

"Fra færdselslovens §43

"Stk. 5. For biler og motorcykler, hvortil der er tilkoblet et IKKE-REGISTRERINGSPLIGTIGT påhængsredskab, og for traktorer og motorredskaber må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 30 km i timen."

Jeg har selv en tohjulet biltransporter med påløbsbremse, der fuldt lovligt køres med højst 30 km/t OG lygtebom inkl blinklys, reflekser mv.

Men reglerne er vildt indviklede, så det er nødvendigt at checke først, for ikke at få problemer.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 19-12-11 18:48

Du mener altså godt der må køres med den trailer med sauna på som på billedet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-12-11 19:21

Det jeg mener var det jeg skrev 17.22

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-11 21:40

Det kunne jo aldrig skade at spørge sig for hos politiet.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 19-12-11 22:01

Tror ikk engang de selv ved det

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-11 22:53

Selvfølgelig gør de det. De er til for at hjælpe dig.

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 21-01-12 20:17

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-01-12 20:41

Selv tak, mi-to.