/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dansk svensk gårdhund og hvad.....
Fra : ara
Vist : 1856 gange
100 point
Dato : 18-12-11 21:17

Hej.

Vi skal have en ny hund efter at vores hund er død. Vi vil gerne have samme race igen.

Men hvad er der mere i den en en dansk svensk gårdhund (se halen)?

Håber nogen kan hjælpe.

http://billedeupload.dk/photo/2011-12/26255657/DSC00099.JPG.html

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-12-11 21:20

Den ligner en hund, vi har i bekendtskabskredsen.
Det er en blanding af Dansk/svensk gårdhund og en Cavalier King Charles. Måske er din også det?

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 19-12-11 01:10

Jeg ved det ikke, men jeg syntes, at den ser merget mere mild og rar ud end en ren Dansk/Svensk gårdhund, selv pelsen ser mere blød ud, jeg tror at det er en skøn hund i får der, tillykke med den Men hvor køber i den henne, siden der ikke er informationer/formodninger om hvad blandingen er af ?
mvh. gwh

Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-12-11 10:31

Hunden på billedet er den afdøde.

Vi syntes nemlig også at den var dejlig.

Vi fik at vide at det var en dansk svenskgårdhund, men det var jo ikke med stamtale

Vi vil gerne have en DSG igen, men gerne med en blød pels.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-12-11 11:55

Her er et par andre blandingshunde: Gårdhund / Cavalier King Charles,

http://hundegalleri.dk/gal_visbil.aspx?page=2&ID=85877#comments

http://hunde.dyregalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=70715

Det er jo forskelligt, hvordan blandingshvalpene falder ud, men prøv selv at søge videre. Det er ofte, at disse blandingshvalpe sælges via dba.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-11 11:57

Jeg må lige advare mod at I tror i kan få den samme type hund igen,

selv har jeg haft 5 sorte mini pudler, alle vidt forskellige,
og min nabo havde en meget godmodig islandsk hyrdehund, som min lille Debbie legede med,
afløseren af samme race er meget anderledes og tåler ikke Debbie...

Min ven havde også en rar Springer Spaniel der døde,
da han fik en af samme race, var han meget ude at rejse,
og da han kom hjem forsvarede den konen, som han ikke måtte røre...

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 19-12-11 13:23

Ja, så har i jo været de lykkelige ejer af en skøn hund, der ikke er mere, Men jeg tror desværre, at i vil blive inderligt skuffet, hvis i køber jer en ren Dansk/Svensk gårdhund, de kan godt være lidt ildtre og uregerlige, (uden af generalisere )så bare prøv at finde en lille dejlig blød og mild hund, som i jo også leder efter, desværre var der jo kun en af den i har haft når det var en blanding.
Held og lykke med at finde en god dejlig hund igen, det kan jo lade sig gøre.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-11 13:37

Der er ikke noget i vejen med svenske gårdhunde, men de passer på deres gård og ejere.

Skal I bare have en skødehund med blød pels, så køb en sort mini pudel...

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-11 14:28

Der var helt klart mest dansk svensk gårdhund i jeres afdøde hund. Men som I selv kan se, så var der også noget andet.

Og hvad DET så kunne være, er nok ikke til at sige. Masser af racer har blød pels og lange hår på halen. Og det vigtigste er vel heller ikke, om I får en hund, der ligner jeres gamle af udseende, men om I får en hund, som I kan blive lige så glade for, som den I måtte sige farvel til.

Det er hårdt at miste sin dejlige hund. Og I vil gerne have hund igen. Helst den samme race.
Men så køb den samme race. Jeg tror at der er størst sandsynlighed for, at I får én magen til jeres gamle hund, hvis I gør det samme igen: Køb en dansk svensk gårdhund uden papirer. Men sørg for selv at se både mor og far inden I køber hvalpen.

Allerhelst skal I kontakte dem, I købte jeres gamle hund af. Måske ved de, om der er noget familie til jeres hund, der har fået eller skal have hvalpe. De vil jo bestemt blive glade for at høre, hvor god en hund I har haft.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-12-11 15:53

Citat
Jeg må lige advare mod at I tror i kan få den samme type hund igen,

selv har jeg haft 5 sorte mini pudler, alle vidt forskellige,
og min nabo havde en meget godmodig islandsk hyrdehund, som min lille Debbie legede med,
afløseren af samme race er meget anderledes og tåler ikke Debbie...

Jeg har nu min 2. schipperke, som er helt anderledes end sin forgænger, faktisk bedre.

Så svendgiversen har fuldstændig ret, selvom i får en hund af samme race, så kan den have et helt andet sind.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-12-11 16:40
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-11 16:41

---Og alligevel er der visse træk, der går igen indenfor samme race. En schipperke er jo generelt helt forskellig fra f.eks. en retriever eller en terrier....

Men selv indenfor samme race er der store variationer. Både udseendemæssigt og mentalt. Selv indenfor det samme kuld er der store mentale forskelle.
Men altså også ligheder.

Hvis man skal finde en erstatning for en blandingshund, så er der endnu flere forskellige træk, som en hvalp kan have arvet. Og så er det endnu mere usikkert, hvordan udfaldet bliver.

Jeg vil godt tro, at nr. 2 racehund af samme race kan blive et endnu mere vellykket bekendtskab end den første. Fordi ejeren allerede har lært en masse af sin første hund, som kan bruges igen til nr. 2.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-11 16:43

Citat
Jeg tror nu mere på en blanding med ruhåret Jack Russell terrier

http://www.google.dk/search?q=jack+russell+terriet+ruh%C3%A5ret&hl=da&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=vlrvTsOrBPDN4QSdseCpCQ&ved=0CDIQsAQ&biw=1280&bih=694

Næ. Pelsen på den afdøde hund var silkeblød. Mixet må være med en langhåret race.
En ruhåret race ville give en mere strid pels..

Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-12-11 17:24

Vi må igang med at lede efter den "klon" som vi gerne vil have?

Vi vil dog helst have en DSG men med samme hale som den anden.
Manden i huset kan ikke så godt lide dem når de ligner grisehaler

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 21-12-11 21:23

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-11 13:50

Tak for accepten af mit svar.
Jeg er sikker på, at I bliver lige så forelskede i jeres nye lille hvalp. Uanset hvor lidt eller meget den viser sig at ligne jeres tidligere hund.
Held og lykke med det.